Soms moet je klanten zelfs ontslaan...
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
Waarom? Dat vertel ik straks. Mede door deze ervaring heb ik geleerd gebruik te maken van het groei, bloei en vermoei model. Wil je jouw bedrijf laten groeien? Dit blog legt uit hoe een duidelijk inzicht in je bestaande klanten je kan ondersteunen om de juiste beslissingen te maken. Het groei, bloei en vermoei model geeft je inzicht in je bestaande klanten.
De kennis van je bestaande klanten kan je op vier terreinen helpen: Allereerst om een slimme vertaling te creëren naar een voor hen passende marketing en sales aanpak. Ten tweede helpt inzicht ook om afscheid te kunnen nemen van klanten die niet passen. En als derde geeft goede klantenkennis je de mogelijkheid om te groeien met je bestaande klanten. Ten vierde helpt deze kennis je om te bepalen welke nieuwe klanten bij jou passen. Veel leesplezier toegewenst.
Waarom sloeg de vlam in pan bij die klant? Bij de uitleg had ik het gehad over klanten en niet over 'leads die naar sales' kunnen. Bij deze ‘Sales Qualified Leads’ is de deal nog lang niet binnen. Tja, dat heeft toen geld gekost. Na een paar nare gesprekken leek het alsof de klant en ik eruit gingen komen. Hij was tevreden met een offerte-afspraak voor de leads die naar sales kunnen. Ik heb toen een belbureau ingeschakeld en voor afspraken gezorgd. Je raadt het al, uiteindelijk was dat ook niet voldoende. Wat bleef? Een ontevreden klant, wat frustraties rijker en veel geld kwijt!
Het groei, bloei en vermoei model geeft verkoop een beter inzicht in de vraag van hun eigen klant en in verbeterpunten van eigen organisatie. Tegelijk krijgen verkoop en marketing inzicht in de potentie van de zogenaamde groei klanten. Zijn er voldoende ‘groei’ klanten? Zo niet, welke activiteiten moeten er worden opgestart om deze groep aan te vullen? Welke aandachtspunten zijn voor de bloei klanten belangrijk? En hoe moeten die worden ingevuld? Wie zijn mijn ambassadeurs en hoe houd je hen vast. Hoe kunnen de (vaak) zeer verschillende kortingen en andere afspraken in lijn worden gebracht met de waarde die een klant genereert? Hoe kan dat worden gemanaged?
Gezonde groei
Ga bewust aan de slag met een model als bovenstaand en bedenk een goede marketing en sales aanpak. Pas de criteria voor de bestaande klanten ook toe op het ‘aannemen’ van nieuwe klanten. Ontsla de ergste vermoei klanten. Zo krijg je niet alleen een sterke klantenbasis, maar laat je jouw bedrijf ook gezond groeien.
Heb jij ook ideeën over het laten groeien van bestaande klanten? Hoe bepaal jij criteria voor het vinden van nieuwe klanten? Of heb je andere opmerkingen? Deel je kennis met mij via het reac tieformulier hieronder.
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..