5 manieren om te investeren in de groei van je bedrijf
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
Je hebt ambities om (ook) dit jaar jouw bedrijf te laten groeien. Het wordt jouw jaar! De vraag die dan al snel de kop opsteekt, is waar je je geld op inzet om de groei van jouw bedrijf te stimuleren. In dit blog geef ik je handvatten waarin jij kunt investeren om van jouw bedrijf een nog groter succes te maken.
Alhoewel de economie nog steeds stijgende lijnen laat zien, is het anno nu niet per se makkelijker om groei te realiseren. Net nu we binnen de b2b helemaal gewend zijn aan online uitingen, wijst onderzoek namelijk uit dat sociale media als minder betrouwbaar worden gezien, terwijl traditionele media juist geen moeite met betrouwbaarheid lijken te hebben.
“Moeten we dan weer helemaal terug naar de offline wereld?”, Is wellicht een vraag die in je opkomt. Nee, dat hoeft nou ook weer niet. Dit artikel van Forbes laat namelijk de andere kant zien: 82% van de klanten doet online onderzoek voordat zij een aankoop doen. Alhoewel online duidelijk kampt met een betrouwbaarheids-issue, is er dus nog genoeg te winnen. Je moet het als organisatie alleen slim weten aan te pakken. Ga je voor die online groei, dan zijn er verschillende strategieën mogelijk. Waar je jouw investeringsbudget voor gebruikt, hangt natuurlijk af van de doelen die jij voor ogen hebt. Is jouw doel om meer omzet te genereren door middel van nieuwe klanten? Investeer dan in onderstaande zaken.
Ieder jaar wordt er meer content geproduceerd. Is dat alleen maar positief? Nee. BuzzSumo geeft in een recent rapport aan dat wanneer je nog steeds werkt met dezelfde contentstrategie als een paar jaar geleden, je vandaag de dag 50% minder effectief bent. Daarnaast wordt weergeven dat het promoten van je content via social media en het verkrijgen van traffic en leads ook sterk is afgenomen. Hieronder een voorbeeld van BuzzFeed van een specialist op bepaalde content, die te maken heeft met een daling van het aantal social shares.
In het rapport staat ook een voorbeeld van de New York Times, waarbij er juist een stijging is te zien van het aantal shares. Hoe komt dit?
Het heeft alles te maken met het creëren van relevante diepgaande content. Daar moet je dus op inzetten wat betreft de investering die je wilt doen om met jouw bedrijf te groeien. Hier hoort een content marketing aanpak bij waarbij je consequent vanuit de pijnpunten van jouw buyer persona denkt. Daarnaast moet het content zijn die relevant is tijdens de verschillende stappen in het aankoopproces van de buyer persona.
Vooral wanneer je binnen een markt een betrouwbaar imago hebt opgebouwd, zal deze content goed worden gedeeld. Investeer dus in content marketing die er toe doet. Laat je marketing mensen samenwerken met experts en zorg dat op deze manier je thoughtleadership wordt vergroot. Je zult juist door die hoge betrouwbaarheid gunstige resultaten boeken bij het genereren van geïnteresseerde leads en het verkrijgen van nieuwe klanten.
Daar waar het gaat om relevante content, heb je ook Google mee. Zij houdt sinds een tijdje zoekwoorden minder in de gaten en kijkt nu meer naar samenhang en overkoepelende thema’s. Ga je voor groei, dan red je het gewoonweg niet meer met je oude zoekwoordenstrategie. Waarschijnlijk zijn al jouw blogs geoptimaliseerd voor een bepaald zoekwoord. Omdat mensen niet meer met zoekwoorden zoeken, maar vooral met zinnen, richt Google zich nu dus steeds meer op complete thema’s in plaats van losse woorden.
Tja, het argument voor websitedesign en -optimalisatie is eenvoudig. Want wat voor zin heeft het om te zorgen voor relevante content en op basis hiervan een leadgeneratie strategie op te stellen, wanneer de traffic die je genereert naar een website leidt en bezoekers:
Juist, dan gebeurt het volgende: bezoeker klikken weg en komen niet meer terug. Wij geloven er daarom in dat het één het ander moet ondersteunen. Een website moet ruimte hebben voor inhoud én design. Er zijn bewezen succesvolle elementen van een effectief webontwerp, maar het allerbelangrijkste blijft de voortdurende investering in optimalisaties en onderhoud. Een website is namelijk nooit af. Hiervoor moet je een strategische aanpak opstellen, zodat er op basis van een prioriteiten lijst voortdurend gewerkt wordt aan verbeteringen.
Hierboven had ik het al even over zoekwoorden. Alhoewel thema’s de overhand gaan krijgen, blijft zoekmachineoptimalisatie echter een belangrijk onderdeel. De methodiek om de zichtbaarheid van je website te vergroten in zoekmachines, werkt, mits je een goede strategie hebt. Elke strategie start met het bepalen van doelen, zo ook bij SEO. Bepaal bijvoorbeeld hoeveel visits je op je website wilt hebben en hoeveel van hen je wilt laten converteren naar leads. Of ga voor kwalitatieve doelstellingen: hoe je online concurrerend wilt zijn of kennisleiderschap wilt opbouwen. Wat je doel ook is, SEO hoort in de gereedschapskist thuis. De klussers onder ons kunnen het beamen: een goede gereedschapskist kost geld, maar levert uiteindelijk nog veel meer op.
Betalen voor zoekmachineadvertenties komt het best tot zijn recht wanneer je het combineert met de bovenstaande SEO strategie. Wanneer je jouw account op de juiste manier opbouwt en blijft optimaliseren, zal je sneller als bij SEO resultaten zien. Bovendien zijn betaalde zoekplatforms zoals Google Adwords en Bing Ads zodanig gestructureerd dat jouw bedrijf exclusief wordt getoond aan mensen die op zoek zijn naar producten en of diensten die jij aanbiedt. Het investeren in SEA geeft je bedrijf op korte termijn de extra stimulans om jouw online groei uit te breiden. Niet alleen voor meer omzet; ook voor het vergroten van je naamsbekendheid binnen je doelgroep!
Organisch bereik op social-mediaplatforms is al lang niet meer wat het vroeger was. De toename van "click-bate" -posten en nieuwe algoritme-updates van bijvoorbeeld Instagram en Facebook, zorgen ervoor dat het creëren van organisch bereik verschuift naar bereik vanuit betaalde social ads.
Let op, nu kan het enigszins verwarrend worden. “Jullie zijn een inbound company en hebben het over betaalde ads, maar irritante advertenties is toch juist waar jullie niét voor staan?”. Deze opmerking hebben we meerdere malen gehoord. Er zit dan ook een discrepantie aan: wees altijd waarde toevoegend voor jouw doelgroep en ga zo gepersonaliseerd mogelijk te werk!
Platforms zoals LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter bieden de mogelijkheid om te adverteren binnen jouw doelgroep. Voor sommige bedrijven is er gewoonweg niets effectiever dan een Facebook campagne. Je kiest niet alleen voor de advertentie (met veel meer copyruimte dan binnen Adwords). Afhankelijk van je marketingdoel kun je ervoor kiezen om te betalen wanneer iemand op je advertentie klikt. Of je kunt betalen per X vertoningen. Dit is geweldig voor naamsbekendheid. Wanneer je het nog niet doet, is ook een LinkedIn campagne zeer aan te bevelen.
Onlangs heeft Arjen Lubach op een duidelijke manier verteld hoe gericht deze advertenties allemaal werken. Enige voorzichtigheid is dus wel gepast. En natuurlijk moet je opletten wat je allemaal vastlegt in jouw marketing automatisering of CRM, en hoe je dit doet. Neem daarvoor de regels van de AVG of GDPR in acht!
Iedereen heeft de uitdrukking "Je moet geld uitgeven om geld te verdienen" gehoord. Maar de truc voor jou als ondernemer, is weten hoe je dat geld moeten investeren in strategieën die een rendement op die investering opleveren. In plaats van alleen maar 'uitgeven', moeten jouw marketinginvesteringen je marketingdoelen effectief dienen en uiteindelijk je bedrijf laten groeien.