Wat is inbound sales?
Inbound sales is een nieuwe manier van verkopen die past bij het huidige B2B aankoopgedrag. Het gaat erom jouw potentiële klanten de oplossingen te bieden, die zij willen. Geen “always be closing” maar voortdurend bereid zijn om te helpen.
Alleen zo zullen jij en je verkopers zorgen voor nieuwe klanten en een winstgevende lange termijn relatie.
Jouw 7 voordelen met inbound sales
"Meer succesvolle salestrajecten en groei in omzet"
- Meer tijd voor gesprekken met klanten door minder handmatig werk
- Tijdwinst door automatiseren repeterend werk
- Meer inzicht in kansen bij leads en klanten
- Focus op waardevolle leads en klanten voor cross- en upsell
- Verkrijgen van vertrouwen van leads en klanten door te helpen en niet te pushen
- Kortere sales cycles
- Bouwen aan lange termijn relaties
Wat is het verschil tussen inbound en outbound sales?
Outbound sales is de traditionele verkoopaanpak met cold calling, gekochte contactlijsten en andere activiteiten. De manier van verkopen wordt vaak afgekeurd. Dat hoeft niet, wanneer je het op de inbound manier inzet. In feite zou je dat moeten doen!
Kennen, Koesteren en Kiezen
De juiste mix van zowel inbound als outbound sales activiteiten is noodzakelijk om als bedrijf echt te kunnen groeien. Outbound sales (prospecting) helpt bij het verkrijgen van leads. Inbound sales helpt bij het opvolgen en koesteren van die leads.
Hoe beter jouw leads jou leren kennen en vertrouwen, hoe eerder zij zich op hun gemak voelen bij het kiezen van jouw bedrijf. Wanneer het aankomt op het nemen van een beslissing, zullen zij voor jou kiezen.
De 6 stappen bij inbound sales
Buyer JourneyLeg het traject van de koper vast en bekijk jouw verkoopproces vanuit hun perspectief
Sales procesBepaal nieuw sales proces en kijk wat wel en niet werkt voor zowel verkopers als leads
AanpakCreëer content die jouw koper nodig heeft en sales op het juiste moment met hen deelt
Marketing & SalesZorg dat sales en marketing op één lijn zitten wat betreft doelen, KPI’s en verantwoordelijkheden
HubSpotGeen repeterend werk, direct inzicht in belangrijke leads, meer tijd om deals te winnen
Meten & VerbeterenMeet het succes van de resultaten en het salesproces en werk voortdurend aan verbetering
De 6 stappen doorgevoerd in een succesvol salesplan
We kijken samen met jou naar de buyer journey door de ogen van jouw klant. Hoe kopen zij? Daarna stellen we een inbound salesplan op met de sales doelen in ons achterhoofd.
Alles is er op gericht om klanten binnen te halen, die bij jou en je bedrijf passen. Klanten die een lange termijn relatie met je aangaan en jouw bedrijf promoten in hun netwerk.
Meer over inbound sales en de buyer journeyWerken aan succes met een sterk inbound salesplan?
Begin met een slim inbound salesplan en werk daarmee aan het succes voor jou en je salesteam. Download hier het gratis voorbeeld van een inbound salesplan!
Inbound sales en zorgen voor meer winstgevende lange termijn relatie
Na de implementatie van inbound sales kijken wij het eerst naar de verhoging van de close rates.
Graag helpen wij jou daarbij met data analyses van het online gedrag van jouw potentiële koper tijdens de consider- en desicion fase.
Jij stelt een behulpzame, gepersonaliseerde verkoopaanpak op voor elke potentiële klant. Je steekt extra tijd en zorg, in het ‘helpen kopen’. Zo vergroot je de kans op meer omzet en een winstgevende, langdurige klantrelatie.
"One4marketing heeft ons geweldig geholpen om onze marketing & salesinspanningen naar een hoger niveau te tillen"
Efficiëntie van uw verkoopteam verbeteren
Naast het genieten van nieuwe klanten en omzet, doet inbound sales meer voor jou. In combinatie met HubSpot verbetert de efficiëntie van jouw verkoopteam. Allereerst door het weg automatiseren van repeterend en handmatig werk.
Maar ook door met HubSpot te zorgen dat de juiste taken op het juiste moment worden uitgevoerd en dat leads met een hoge potentie automatisch in jouw sales dashboard worden aangeboden.
Start vandaag nog met inbound sales & HubSpot
- 58% van de verkopers beantwoorden vragen niet effectief, vanwege administratief werk.
- Bijna 42% van sales haalt hun target niet.
Doe het beter! Verbeter jou strategie, aanpak en processen. Dan zul je meer omzet en winst oogsten en vooral klanten die bij jou blijven.
Salesplan
Het salesplan bevat de onderstaande onderdelen:
Inventarisatie doelen
Doelen als; omzet, winst, aantal nieuwe klanten per branche, Cross & up-sell en retentie
Sales aanpak & buyer persona's
Om de juiste klanten te werven worden buyer persona profielen opgesteld
Sales aanpak en buyer journey
Opstellen nieuwe inbound salesprocessen die de buyer journey volgen
Sales middelen
Inventariseren content middelen ter ondersteuning sales proces. En plan om ontbrekende content te realiseren
Inbound salesplan
Maken salesplan met KPI's voor opvolgen leads en de te behalen doelen
Samenwerking marketing & sales
Vastleggen rollen en verantwoordelijkheden marketing & sales bij leadgeneratie proces
Analyse en optimalisatie
Bepalen vaste momenten om resultaten naar aanleiding van de KPI's te meten en verbeteringen door te voeren
Training
Bepalen trainingsdoelen met behulp van rollenspellen etc.