Inbound Marketing: wat kost dat nou?
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
Ik hoef jullie inmiddels niet meer te vertellen dat men tegenwoordig steeds meer tijd besteedt aan het online verzamelen van informatie en ervaringen over producten en diensten voordat zij contact opnemen met een organisatie. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat meer dan 60% van de aankoopbeslissing al is gedaan voordat een klant contact heeft met een medewerker van de organisatie.
Om hier op in te spelen verhogen veel marketeers hun budget voor online marketing. Ik hoor je denken: “Waar halen ze dat geld vandaan?”
In sommige gevallen is dit simpelweg het verschuiven van geld tussen marketingactiviteiten. Opvallend: 22% van de bedrijven die met de Inbound Marketingmethode werkt, haalt dit geld van hun sales budget af. Dit is een gevolg van het veranderde aankoopproces waar ik het eerder al over had. In mijn blog Sales: met inbound marketing een fluitje van een cent ga ik hier dieper op in.
In deze blog laat ik zien welke componenten van inbound marketing belangrijk zijn bij het bepalen van budget en welke keuzes je moet maken om de inbound marketingstrategie op een goede manier vorm te geven.
De software die succesvolle marketeers inzetten, is software die hen helpt om hun boodschap bij de juiste mensen te krijgen en op de juiste tijd. Daarnaast helpt de software hen bij het meten van resultaat. De software is waardeloos zonder een goed uitgevoerde inbound marketingstrategie. Andersom geldt hetzelfde: een goede strategie is veel lastiger uit te voeren en bijna niet meetbaar zonder goede marketingsoftware.
De meeste software begint bij € 200,- per maand. HubSpot bijvoorbeeld, heeft verschillende pakketten. Bekijk hier de functies en prijzen per pakket. Je kunt dit vaak uitbreiden door meer functionaliteiten, integratie met eigen systemen en een hoger gebruikersaantal. Wees je ervan bewust dat het budget voor de software relatief laag is.
Een succesvolle inbound marketingstrategie bevat verschillende items, waaronder:
Analyseren
Webdesign
Socialmedia-management
Sales
Wanneer een organisatie aan de slag gaat met inbound marketing is het grootste budgetissue vaak: hebben wijzelf de kennis en vaardigheden om een goede inbound marketingstrategie te maken en uit te voeren of schakelen we een andere organisatie in? Vind je het sowieso lastig om te bepalen hoeveel budget je uit moet geven? Lees hier hoe je jouw marketingbudget bepaalt en wat toporganisaties uitgeven aan marketing.
Naast bovengenoemde vaardigheden, is het ook belangrijk om te kijken naar de hoeveelheid tijd. Je zult aan de slag moeten met het schrijven van blogs, maken van landingspagina’s, maken van e-books of whitepapers etc. Daarnaast moet je continue blijven analyseren en monitoren om je content vervolgens te optimaliseren. Past dit in jullie werkzaamheden of heb je daar de tijd niet voor?
Een reden om het zelf te doen, is dat jij jouw doelgroep (buyer persona's) het beste kent, dus het beste weet welke content hen aanspreekt. Een ander voordeel is kennisborging. Door jezelf of mensen in jouw organisatie te trainen, borg je kennis van inbound marketing in jouw organisatie. Dit kost echter wel veel tijd. Wanneer je het maken en uitvoeren van de inbound marketingstrategie uitbesteedt, haal je mensen in huis die alles al weten. Je kunt dus direct aan de slag en hoeft geen tijd te verliezen doordat je jezelf en/of collega's nog moet trainen.
Wanneer je een externe organisatie inschakelt die jou helpt met een inbound marketingstrategie, het continu analyseren, bijsturen en ondersteuning geeft bij contentcreatie, dan moet je denken aan een minimum bedrag van EUR 1.800,00 per maand. Je werkt meestal een jaar of langer met zo'n bureau samen en kunt hele mooie resultaten behalen.
Kortom,
1) Er zijn vier belangrijke componenten om rekening mee te houden bij het bepalen van je budget voor inbound marketing
2) Om inbound marketing effectief in te zetten, zijn de volgende vaardigheden van belang:
3) Zelf doen of uitbesteden?
Hopelijk heeft dit blogartikel je inzicht gegeven in de kosten en tijdsinvestering van inbound marketing. Als er toch nog vragen zijn, hoor ik het graag!
Wil je met inbound marketing aan de slag en hiervoor draagvlak creeren bij alle leden uit het MT? Download de gratis helpguide.
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..