Stap in de boksring: 6 SEO-tips voor Bing
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
Iedere seconde beantwoordt Google meer dan 52.000 zoekopdrachten. Negentig procent van de internettende wereldbevolking gebruikt deze search engine, waardoor je haast zou vergeten dat er nog meer bestaan. Maar waar je in Google een heuse strijd levert om de eerste plaats te bemachtigen in de zoekresultaten: gaat dat bij andere zoekmachines net iets makkelijker.
Na Google zegeviert Bing met een overweldigend Nederlands marktaandeel van ongeveer vier procent. Hoewel het qua bereik dus niet echt aanspreekt, liggen er desalniettemin kansen. De schamele vier procent marktaandeel staat in schril contrast met de vijfentwintig tot dertig procent dat Bing in Amerika heeft. Daarbij is Bing strategische samenwerkingsverbanden aangegaan, wat hoop biedt voor de toekomst. Het marktaandeel daargelaten, hanteert Bing verschillende criteria ten opzichte van Google. Typ een willekeurige term in bij beide zoekmachines en vergelijk de top tien: de zoekresultaten zullen verschillen. Bovendien ga je bij Bing uit van een betere concurrentiepositie, daar aanzienlijk minder partijen zich focussen op hun vindbaarheid in deze zoekmachine.
Zowel Google als Bing hechten veel waarde aan de relevantie en kwaliteit van je content. Toch wegen bij Bing andere SEO-factoren mee dan bij Google.
Bing is niet alleen de aangewezen zoekmachine voor Facebook: de zoekmachine rankt content dat vaak wordt gedeeld via social media tevens hoger. Het aantal social shares weegt dus mee in jouw positie in de zoekresultaten. Google daarentegen ontkent dat sociale signalen de rankings op directe wijze beïnvloeden.
Het bouncepercentage op je website en de click through-rate (CTR) vanuit de zoekresultaten, waarbij het geheim van de succesvolle metadescription weer een rol speelt; zijn van groot belang voor Bings' algoritme. Klikt een bezoeker na het binnenkomen op je website direct weer weg, dan is dit voor Bing een duidelijk teken dat je bezoeker niet vindt wat hij zocht. Of heeft je pagina een mooie eerste plaats in de zoekresultaten, maar scoort de tweede positie beter qua doorklik; dan gaat Bing ervanuit dat het tweede zoekresultaat beter matcht met de zoekopdracht.
Waar Google in staat is steeds complexere vraagstukken te beantwoorden, laat Bing nog wel eens een steekje vallen. Google begrijpt de betekenissen van figuurlijke zoekopdrachten steeds beter. Bing loopt daarin echter nog een beetje achter en toont voornamelijk pagina's waarvan de title tag precies matcht met het zoekwoord of waarin het keyword eenvoudigweg het meest voorkomt.
Ben je al bekend met het exact match domain (EMD)? Een EMD is een domeinnaam waarin de zoekterm letterlijk voorkomt. Zoals omschreven bij punt drie is het aantal EMD's in de zoekresultaten van Bing doorgaans groter dan in Google. Probeer het maar eens uit en zoek op een willekeurige zoekterm in Google én Bing om vervolgens de resultaten te vergelijken.
'Wijsheid komt met de jaren', moet Bing gedacht hebben. 'Dan zal de content van oudere domeinen wel relevanter zijn.' Welke gedachtegang er ook achter zit: je vindt meer oudere domeinen in Bings' zoekresultaten dan in Google.
Zoals je bij Bing met een EMD hoger scoort, zo geldt dat ook voor de beschrijvende tekst van een link - de zogenaamde anchortekst. Heb je een backlink waarvan de tekst precies overeenkomt met een zoekopdracht, dan krijg je bij Bing eerder voorrang in de resultaten.
Is bovenstaande voor jou gesneden koek en wil je jouw SEO naar een hoger plan tillen? Download dan gratis ons e-book SEO voor gevorderden: