Het geheim van de succesvolle metadescription
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
In het land der fabelen bevindt zich een hardnekkig sprookje. De metadescription zou namelijk direct invloed hebben op je positie binnen Google. Heel niet waar! Toch? Waarom moeite doen voor een metadescription als het toch geen invloed heeft op je ranking? En dit blog überhaupt lezen? Ga maar even goed zitten, want met deze tips bespeel jij het indirecte effect van de metadescription en trek jij hordes bezoekers naar je website.
De metadescription is het ondergeschoven kindje van SEO. Na het schrijven van een artikel of vullen van een webpagina is de metadescription het 'moetje', dat snel en willekeurig ingevuld wordt om het daarna nooit meer een blik waardig te keuren.
En waarom zou je? Google gebruikt de metadescription niet als 'ranking signal'. De metadescription heeft dus geen directe invloed op je ranking in de zoekresultaten. Indirect zijn er echter wel verbanden, die reden geven om wat harder je best te doen op de korte samenvatting.
Zo speelt de click through-rate (CTR) vanuit de zoekresultaten voor zowel Google als Bing wel weer een rol bij de ranking van het zoekoverzicht. De metadescription geeft daarbij de eerste indicatie van relevantie. Want klikken veel mensen na het lezen van de samenvatting door naar je website, dan matcht naar alle waarschijnlijkheid je metadescription goed met de zoekopdracht.
De metadescription is je eerste indruk. De korte samenvatting onder de titel geeft een beknopte weergaven van wat de zoeker van jouw website kan verwachten. Staan er slordigheidsfouten, is er een spelfoutje tussendoor geglipt of heb je per ongeluk niets ingevuld? Dan laat je kansen liggen.
Veel bedrijven zijn zich bewust van het belang van een goede propositie in de zoekresultaten. Zij investeren flink om op te duiken bij iedere relevante Search Engine Result Page (SERP), het over het paard getilde synoniem van het zoekoverzicht.
Uit onderzoek blijkt dat de meeste zoekers het meest doorgeklikt wordt naar de eerste drie zoekresultaten. Onderstaande heatmap geeft daar een illustratie van, maar laat direct pijnlijk het belang van een goede metadescription zien. Want sta jij onderaan in het zoekoverzicht, dan zet je toch alles op alles om die welverdiende muisklik te krijgen?
Zie de metadescription daarom als het uithangbord voor je winkel, die weifelende potentiële klanten naar binnentrekt en gooi al je overredingskracht in het spel.
Vat de inhoud van je webpagina of artikel kort maar krachtig samen. Vergeet niet, om iedere pagina een unieke metadescription te geven. Als per ongeluk twee van je pagina's onder elkaar staan, moet de zoekende wel weten welke pagina relevant is voor hem en wat de één onderscheidt van de ander.
Iedereen die iets intypt in een zoekmachine heeft een behoefte. Met de kennis die jij vergaard hebt van jouw buyer persona heb je die behoeften en pijnpunten glashelder. Maak daar handig gebruik van door relevante keywords - die uiteraard de inhoud van jouw verhaal weerspiegelen - te gebruiken.
Sommige zoekopdrachten leveren ellenlange lijsten met resultaten op. Woordgrapjes, metaforen of een vlotte samenvatting: maak gebruik van je onderscheidend vermogen en spring in het oog met creativiteit.
Tip: laat je inspireren door onze tips voor creatieve teksten.
De mens is van nature nieuwsgierig aangelegd. Zorg ervoor dat de zoeker na het lezen van je metadescription een idee heeft waar de tekst over gaat, maar zo nieuwsgierig is dat hij wel door moét klikken.
Je kunt ervoor kiezen om je metadescription te eindigen met een call-to-action (CTA). Het is echter niet bewezen dat een concrete call-to-action als 'Lees meer', 'Ontdek' of 'Bekijk' direct meer resultaat oplevert. In die zin is het dus wel raadzaam dat je tekst een reactie uitlokt, maar of het zo direct moet is nog maar de vraag. Klinkt als voer voor een mooie A/B-test!
Houd er rekening mee dat je metadescription een samenvatting is, dat de kern van de pagina weerspiegelt. De standaardlengte van je metadescription is slechts 156 tekens lang. Beknopt is hier het toverwoord.
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..