Dit kun je leren van ‘s werelds beste marketingorganisaties (2)
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
In mijn vorige blog schreef ik over de succesfactoren van marketing. Een artikel in de Harvard Business Review was hiervoor de aanleiding. Voor het geval dit je niets zegt; de Harvard Business Review is een van de belangrijkste tijdschriften op bedrijfseconomisch gebied en wordt uitgegeven door de Harvard Business School. Driek liet mij een artikel zien over ‘het optimaal bedrijven van marketing’. En tadaa.. daar was een idee voor een nieuwe blog.
Het artikel behandelt de meeste uitgebreide studie over marketingleiderschap van dit moment. Effective Brands werkte voor deze studie samen met o.a. the Association of National Advertisers, Forbes en Adobe. Het doel van het onderzoek was om te begrijpen wat de strategieën van superieure marketingorganisaties scheidt van de rest.
De studie heeft uitgewezen dat er vijf belangrijke pijlers zijn voor een succesvolle marketingorganisatie. In mijn vorige blog behandelde ik de eerste twee pijlers (verbinding en inspiratie). In deze blog ligt ik de andere drie toe.
De leiders van buitengewoon goed presterende bedrijven verbinden niet alleen marketing met de rest van het bedrijf of inspireren hun organisatie. Zij focussen hun werknemers op de prioriteiten, stellen behendige en getalenteerde werkgroepen aan en werken aan de capaciteiten en vaardigheden van de werknemers.
Tijdens het onderzoek werd aan acht marketeers van dezelfde organisatie gevraagd wat de vijf belangrijkste marketingdoelstellingen van de organisatie zijn. Slechts twee doelstellingen werden door iedere marketeer genoemd. De overige doelstellingen waren vaak lokale of persoonlijke doelstellingen. Hier gaat dus iets mis.
Er is geen eenheid in doelstellingen, dus wordt er ook niet efficiënt gewerkt aan het behalen van de algemene doelstellingen, want dat is nou juist de bedoeling. Bij bedrijven die bekend staan als superieure marketingorganisaties was dit dan ook anders. Zij bevestigden dat iedere marketingafdeling, in ieder land of in iedere plaats, de algemene organisatiestrategie wilde uitvoeren en de organisatiedoelstellingen wilde behalen.
Andersom was dit overigens ook het geval. De organisatiedoelstellingen werden wel afgestemd op de lokale marketingomstandigheden. Dit zorgt ervoor dat de doelstellingen en de strategie werkbaar en haalbaar zijn voor iedere marketingafdeling in elke regio.
Focus in doelstellingen is dus erg belangrijk. Niet iedereen moet haar eigen doelstellingen en strategie bepalen, uiteindelijk moet alles hetzelfde doel dienen.
Uit het onderzoek en de kennis en ervaring van de uitvoerders ervan, blijkt dat organisatiestructuur, functies, rollen en processen de grootste uitdaging bieden aan leiders van een organisatie. En niet te vergeten de communicatie over deze facetten en de helderheid ervan. Dit is bijna in iedere grote organisatie een issue.
Er is ook geen kant-en-klare oplossing voor dit probleem. Wel is er een aantal principes dat voor iedere organisatie van toepassing is.
Organisaties moeten tegenwoordig snel en adequaat kunnen handelen. Dit geldt met name voor de marketingafdeling. Zorg daarom voor flexibele medewerkers en teammanagers. Iedereen moet gelegenheidsteams kunnen vormen als dat nodig is.
Een voorbeeld. Oreo werd trending topic op Twitter en ging de hele wereld over met een bijzondere tweet tijdens de Super Bowl 2013. De stroom viel uit tijdens de wedstrijd en Oreo tweette: “You can still dunk in the dark.” Dit refereerde naar de American Football-term ‘dunken’, als je de bal over de goal heen gooit en hiermee scoort. En ‘dunken’ betekent ook ‘dippen’. En dit is nou juist wat je heel goed met Oreo koekjes kan doen; dippen in de melk. Heel slim bedacht, dus!
Dat de tweet in een paar minuten bedacht en vormgegeven was, was geen toeval. Oreo had voor de gelegenheid haar marketingteam uitgebreid en bij elkaar in een ruimte gezet, zodat ze tijdens dit grote evenement snel konden reageren op hun volgers en slim konden inspelen op gebeurtenissen en het wedstrijdverloop van de Super Bowl.
Misschien ken je de bekende uitspraak uit de strip hiernaast wel. Het typeert goed hoe er vaak gedacht wordt over het trainen en ontwikkelen van je medewerkers, maar illustreert ook het belang ervan.
Superieure marketingorganisaties besteden uitgebreid aandacht aan het ontwikkelen van hun medewerkers. Vaak is er een interne afdeling verantwoordelijk voor het trainen van de medewerkers. En iedereen uit de hele organisatie kan ervan leren. Zo delen marketeers van de best presterende marketingorganisaties hun kennis over bijvoorbeeld het gedrag en de behoeften van hun doelgroep of over hoe om te gaan met concurrenten.
Bij deze organisaties krijgen medewerkers minimaal twee dagen per jaar een training van externe experts. Daarnaast volgen zij vaak gedurende het jaar meerdere trainingen online, bijvoorbeeld door webinars.
Wil jij je medewerkers en jezelf ook ontwikkelen? Lees dan onze gratis e-books of bekijk onze video’s in de kennisbank.
Bron afbeeling Corporate Dilemma: http://blog.hrsmart.com/2014/03/can-your-company-afford-not-to-provide.html
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..