Dit kun je leren van ‘s werelds beste marketingorganisaties (1)
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
Ben jij ook wel eens jaloers op die organisaties waar alles lijkt te lukken? De marketing werpt z’n vruchten af en de afdeling draait op volle toeren. Wat hebben zij dat jij en ik niet hebben? En denk nu niet dat een enorm marketingbudget of een groot marketingteam zaligmakend zijn. Ik zal toelichten wat wel de kritische succesfactoren zijn.
Op kantoor krijgen wij eens per maand een exemplaar van de Harvard Business Review. Voor het geval dit je niets zegt; de Harvard Business Review is een van de belangrijkste tijdschriften op bedrijfseconomisch gebied en wordt uitgegeven door de Harvard Business School. Driek liet mij een artikel zien over ‘het optimaal bedrijven van marketing’. En tadaa.. daar was een idee voor een nieuwe blog.
Het artikel behandelt de meeste uitgebreide studie over marketingleiderschap van dit moment. Effective Brands werkte voor deze studie samen met o.a. the Association of National Advertisers, Forbes en Adobe. Het doel van het onderzoek was om te begrijpen wat de strategieën van superieure marketingorganisaties scheidt van de rest.
Een conclusie die overduidelijk was, gaat over het feit dat marketing zich niet beperkt tot de marketingafdeling. Marketing is te belangrijk geworden om over te laten aan alleen de marketeers. Om echt succes te hebben en de marketingboodschap niet alleen te communiceren, maar ook in praktijk te brengen, moeten alle werknemers dezelfde visie delen. De studie heeft uitgewezen dat er vijf belangrijke pijlers zijn voor een succesvolle marketingorganisatie.
De leiders van buitengewoon goed presterende bedrijven verbinden marketing met de rest van het bedrijf, inspireren hun organisatie, focussen hun werknemers op de prioriteiten, stellen behendige en getalenteerde werkgroepen aan en werken aan de capaciteiten en vaardigheden van de werknemers. In deze blog schenk ik aandacht aan de eerste twee pijlers. De volgende blog zal in het teken staan van de laatste drie.
Iedere marketeer kent het wel: slecht teamwork en gebrek aan gedeelde doelstellingen of vertrouwen. Enorm frustrerend! Maar ook typerend. Want hier zit een essentiële factor voor het succes van je marketinginspanningen. Marketing moet namelijk wel in verbinding staan met de rest van de organisatie. Zo moeten de marketingdoelstellingen bijdragen aan de organisatiedoelstellingen en moet de visie bekend zijn bij alle medewerkers. Laat marketing dus van iedereen zijn en sluit je niet op in je marketingtoren!
Een leuk voorbeeld hiervan is Motorola. De manager van de marketingafdeling is eveneens manager van de IT-afdeling. Zo verbinden ze automatisch deze afdelingen, hun werkzaamheden en hun doelen aan elkaar. Dit voorkomt dat er langs elkaar heen gewerkt wordt en doelstellingen niet behaald worden.
Een ander voorbeeld is VISA. Toen zij een nieuwe marketing manager aanstelden, werd deze eveneens leider van de HR-afdeling. Zo vond afstemming plaats tussen de strategie en identiteit van de organisatie en de manier waarop nieuwe mensen werden aangenomen en zichzelf konden ontwikkelen binnen VISA.
Van Dale geeft de volgende definitie voor inspireren:
1 ingeven: dit verhaal is geïnspireerd op … is ingegeven door, berust op
2 bezielen, aanvuren
Met name nummer 2 is belangrijk in het geval van marketing. Het gaat erom dat je anderen kunt ‘bezielen’ of ‘aanvuren’. Je raakt hen door uit te dragen waar je als organisatie voor staat.
Inspiratie is een van de minst gebruikte, maar juist een van de krachtigste pijlers van effectieve marketing. Door inspiratie kun je mensen binden aan je organisatie. Uit het onderzoek van Effective Brands blijkt dat de superieure marketingorganisaties door inspiratie veel beter in staat zijn klanten en medewerkers aan hun merk te binden. Het worden ambassadeurs of zelfs fans!
Het belangrijkste bij het inspireren van organisaties is om intern te doen, wat marketing normaalgesproken extern doet: onweerstaanbare communicatie en programma’s/campagnes maken om iedereen betrokken te krijgen en hen het gevoel te geven dat ze erbij horen. Want als die inspiratie intern niet plaats vindt, dan zullen de medewerkers dit nooit kunnen uitdragen en worden klanten niet bereikt.
Een geweldig voorbeeld om alleen medewerkers te hebben die echt geïnspireerd zijn door en zich betrokken voelen bij een organisatie, is Zappos. Zij bieden nieuwe medewerkers aan om na 4 weken te vertrekken tegen een vergoeding van $ 3000,-. Zo hou je alleen de mensen over die niet voor het geld gaan, maar echt graag voor Zappos werken.
Lees mijn blog van volgende week voor het vervolg!
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..