Hoe past eventmarketing in jouw marketingmix?
door: One4marketing
door: One4marketing
Dit jaar organiseer ik, als student eventmanagement, het Next Marketing 2016 van One4Marketing. Dit soort events worden ook wel merkeigen events genoemd. Next Marketing is dan een merk van One4Marketing, bedoeld om het merk te laden.
Eventmarketing richt zich op het ontwikkelen, verdiepen en uitbouwen van een (merk) relatie met één of meer (genodigde) doelgroepen, waarbij het event of de serie events als marketing-of communicatie-instrument wordt ingezet en waarbij emotie en beleving samenkomen. Voorwaarde is een duidelijk geschreven doelstelling, boodschap en doelgroep, de buyer persona.
Je kunt verschillende typen eventmarketing onderscheiden:
Landelijke, regionale en lokale overheden kunnen besluiten gastheer te zijn van een grootschalig sportevent, zoals Utrecht zijn stad beschikbaar stelde tijdens de Grand Départ. Maar ook culturele events, dance-events of internationale congressen vallen hieronder.
Het event is in de marketingmix weergegeven als een van de communicatie-instrumenten, naast sponsoring, marketing-pr, reclame, winkelcommunicatie en directmarketing. Bij eventmarketing is het event het middelpunt dat vervolgens door diverse communicatiemiddelen en kanalen ondersteund gaat worden. Het event kun je zien als een product van je bedrijf.
Bron: Gerritsen, D., van Olderen, R. (2011). Het event als strategisch marketing instrument. Bussum: Uitgeverij coutinho.
De middelen en kanalen geven kracht om het event te vergroten. Deze middelen worden ingezet tijdens de drie verschillende fases van een event.
Pre –exposurefase: dit is de fase vooraf gaand aan het event. De middelen die je tijdens deze fase voornamelijk inzet zijn advertenties, posters en social media.
Directexposurefase: het event zelf. Welke middelen zet je tijdens het event in? Hierbij kan je denken aan: banner, live social media en een programmaboekje.
Postexposurefase: dit is de fase na het event. Hoe zorg je als organisatie dat je contact houd met de bezoekers? Je kan denken aan een goodiebag of een filmcompilatie.
Deze contact momenten met de bezoekers worden ook wel touchpoints genoemd. Hier onder zie je een touchpoint model van een bedrijfsevent. De middelen kunnen dus per event verschillen.
Bron: Gerritsen, D., van Olderen, R. (2011). Het event als strategisch marketing instrument. Bussum: Uitgeverij coutinho.
Mijn collega Nicole, heeft al eens een blog geschreven over wat de voordelen zijn van een goede branding in het bedrijf. Lees meer over de voordelen van branding en misschien kun je er een event aan koppelen.
Ook bij One4Marketing zetten we events in om onze kennis en die van andere professionals te delen. Ieder jaar organiseren we Next Marketing, een inspirerend marketing event voor innovatieve B2B-bedrijven. Download hier ons gratis magazine voor meer informatie over Next Marketing '16:
Events worden door bedrijven steeds vaker ingezet om het bedrijf, het product of de dienst in..
Dit is een gastblog door Edwin Vlems “Wat doen we dan? We kunnen natuurlijk geen reclame maken.”..