De Impact van branding zorgt op winst, personeel en tevredenheid
door: One4marketing
door: One4marketing
In november vorig jaar volgde ik een interessante training van HubSpot in Londen. We leerden daar meer over Agency Positioning: hoe onderscheid je jezelf als organisatie van de concurrentie? Ik dacht dat wij als One4Marketing een duidelijke merkbelofte hadden en een unieke benadering ten opzichte van de andere inbound marketingbureaus en HubSpot-partners in Nederland. Niets bleek minder waar te zijn. Want ook al dachten wij dat wij een unieke merkbelofte hadden, deze leek verdacht veel op de beloftes van de andere agencies die die dag de training volgden.
In de training leerden we stap voor stap hoe wij One4Marketing als een sterk merk in de markt konden zetten en op basis van onze branding konden onderscheiden van de concurrentie. Ik ontdekte dat branding veel belangrijker is dan ik dacht. Een goede branding levert namelijk veel op, voor elk onderdeel en elke afdeling van de organisatie. Hoe dat precies zit? Ik bespreek het in deze blog.
De Golden Circle. “People don’t buy what you do; they buy why you do it,” aldus Simon Sinek, het brein achter de Golden Circle. In plaats van te kijken wat jouw organisatie doet en hoe je dat doet, focus je je eerst op de waarom-vraag: “Waarom doen we wat we doen? Wat is onze unieke meerwaarde en wat is de reden dat wij bestaan?”
Vanuit de “why” wordt bepaald hoe jouw merkbelofte precies wordt waargemaakt om tenslotte uit te komen bij de wat-vraag: waarbij wordt bepaald welke concrete producten, diensten en acties er worden ontwikkeld.
Volgens Sinek zijn bedrijven succesvol wanneer ze de cirkel van binnen naar buiten invullen. Als bedrijf begin je dus met je “why” oftewel: de branding van jouw organisatie.
En dit is wat branding jouw organisatie oplevert:
1. Een sterke branding leidt tot meer winstgevendheid.
In het Tijdschrift voor Marketing (september 2015) lees je dat een sterk merk direct invloed heeft op de winstgevendheid van de organisatie. Gromark en Melin (2005) onderzochten of er een verband is tussen de merkoriëntatie en winstgevendheid van een organisatie. Dit verband blijkt er inderdaad te zijn: de bedrijven die het meest merkgeoriënteerd zijn, zijn gemiddeld twee keer zo winstgevend als de minst merkgeoriënteerde bedrijven.
Hoe dat komt?
Het ligt vermoedelijk aan de factor transparantie die steeds belangrijker wordt. De consument van vandaag de dag is cynisch en kritisch en neemt niet langer alle beloftes van een merk voor lief. Door de komst van internet gaat de consument zelf online op zoek naar meer informatie. Een oprecht merk dat duidelijk ergens voor staat en ook waarmaakt wat het belooft, heeft een positieve invloed op de consument. De consument van vandaag de dag koopt graag bij een merk dat hij of zij vertrouwt.
Ook voor de HR-afdeling van jouw organisatie levert branding wat op. We hebben het dan over employer branding: jouw organisatie zó in de markt zetten, dat het voor potentieel personeel aantrekkelijk is om voor jouw bedrijf te gaan werken.
LinkedIn Benelux doet jaarlijks een onderzoek naar recruitment trends en presenteert de uitkomsten daarvan in een rapport.
54% van de respondenten heeft gemerkt dat het employer brand invloed heeft op het werven van toptalent. Oftewel: hoe sterker jouw merk, hoe groter de kans is dat toptalent zal solliciteren op jouw openstaande vacatures.
Het onderzoek laat ook zien dat er veel aandacht wordt besteed aan het werkgeversmerk: 51% van de respondenten zegt ook dat employer branding een hoge prioriteit heeft binnen hun organisatie.
Welke middelen het meest effectief zijn voor het uitdragen van het employer brand?
Volgens de respondenten zijn dat de bedrijfswebsite (72%), Online professionele netwerken zoals LinkedIn (71%) en ook mond-tot-mond reclame lijkt ook nog steeds goed te werken volgens 45% van de respondenten. Interessant om te zien, is dat online marketingmiddelen zoals een goed ingerichte website en social medianetwerken dus sterk bijdragen aan het werkgeversmerk in 2016.
Branding heeft niet alleen invloed op de externe factoren van jouw organisatie, branding beïnvloedt namelijk ook je eigen medewerkers. Met interne branding wordt het merk van de organisatie verbonden aan het gedrag van de medewerkers.
Doordat jouw medewerkers zich ook verbonden voelen met jouw merk, wordt de klantbeleving geoptimaliseerd. Marketeers zien dat wanneer een merk intern écht wordt gedragen en wordt geleefd door de medewerkers, zij zich inzetten als promotors van het bedrijf. De merkbelofte wordt door de medewerkers zelf oprecht uitgedragen. Dat heeft weer invloed op de transparantie van een bedrijf, wat gewaardeerd wordt door (potentiële) klanten.
Kortom: interne branding zorgt voor het optimaliseren van de klantbeleving én het verhogen van de medewerkersbetrokkenheid.
Zo zie je dat een sterk merk invloed heeft op zowel jouw winstgevendheid, het aantrekken van nieuw personeel, klanttevredenheid én de betrokkenheid van medewerkers. Branding is essentieel voor alle onderdelen van jouw organisatie.
Wil je meer weten over branding? Download dan ons GRATIS e-book!