Direct Mail: Outbound Marketing op een Inbound manier
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
Is Inbound Marketing het enige wat echt werkt in een kennisintensieve B2B-markt? Deze vraag houdt mij al een tijd bezig. Al zeker een jaar geleden had ik het plan om dit nou eens echt goed uit te zoeken. Ik zou 10 experts interviewen hierover en daar een prachtonderzoekje van maken. Maar na het eerste interview, dat ik met Edwin Vlems deed, kregen andere werkzaamheden prioriteit, liep mijn agenda steeds voller en kwam het plan van de interviews en het onderzoek op een steeds lager plan te liggen.
Maar ondertussen is mijn vraag nog steeds niet beantwoord. Is het effectief om inbound marketingmiddelen zo nu en dan te koppelen met outbound marketingmiddelen? De komende weken hoop ik dit uit te zoeken in zeven blogs, steeds gericht op één specifiek outbound marketingmiddel, namelijk:
Vandaag, in de eerste blog, wil ik het hebben over direct mails en hoe je dit zo ‘inbound’ mogelijk kan inzetten.
Zoals je in de afbeelding hieronder kan zien is de direct mail markt best wel hard achteruit gegaan een tijdje geleden. Recente & lokale cijfers heb ik op dit moment niet, sorry. Zo veel verschil verwacht ik ook niet tussen de VS en Nederland, misschien dat de timing een half jaartje later is.
Sommige mensen hebben een hekel aan direct mails omdat ze bijna elke dag wel een envelop tussen de post vinden aan de bewoners van dit adres. Irritatie is juist datgene wat je probeert te vermijden met inbound marketing. Maar lang niet iedereen heeft een hekel aan direct mail. Sterker nog, volgens een onderzoek door ICOM, geven mensen tussen de 18 en 35 zelfs de voorkeur aan direct mail.
Direct mail is ideaal voor het bereiken van een specifiek publiek of gebied. Je kan ook targetten op bepaalde demografische kenmerken waarbij het online vaak lastiger is om je op te richten, bijvoorbeeld inkomen, leeftijd, gezinssamenstelling en meer. Je kan maar tot een bepaald niveau targetten met je inbound marketing strategie; mensen die wel of niet binnen je buyer persona profielen vallen, zullen je content vinden.
Met direct mail kan je heel gericht de mensen benaderen die in jouw buyer persona profielen vallen. Gebruik dat in je voordeel door hen offline te benaderen, hen online te brengen en hen vervolgens met je content en e-mailstrategie door te laten groeien tot sales-ready leads.
Direct mail is een prima middel om op te nemen in een inbound marketingcampagne. Stel, je promoot een lokale rondetafelbijeenkomst bij je marketing qualified leads (MQL’s). Je kan zo’n kaart natuurlijk heel nauw targetten op een specifieke doelgroep binnen een bepaald gebied. Waarom zou je niet een leuke kaart sturen waarop je ze doorverwijst naar een landingspagina op je website?
Als voor jouw organisatie direct mail campagnes wel goed werken, probeer dan deze tips te volgen om je volgende outbound direct mail zo inbound-mogelijk te maken.
Direct mails kunnen dus zeker een plaatst innemen binnen je inbound marketingcampagne. Zorg dat je helder hebt hoe het bijdraagt aan je campagne, ga heel gericht te werk en zorg dat je niet irriteert.
Wat vind jij? Is direct mail geschikt om je inbound marketing activiteiten te ondersteunen? Heb je succes gehad met een direct mail als onderdeel van een inbound marketing campagne? Laat het weten!
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..