Writer's block! Geen inspiratie? 6 tips om te bloggen
door: One4marketing
door: One4marketing
Je loopt al uren door de kamer, hebt je laptop al drie keer opgestart, hebt ondertussen je bureau al opgeruimd en schoongemaakt, maar je hebt nog steeds geen idee waar je je blog over moet schrijven. Dat is lastig. Als blogger kan ik zeggen dat het vaak genoeg voorkomt dat ik wat moeite heb om een geschikt onderwerp te kiezen.
Een writer’s block is echt niet zo heel vreemd en iedereen die schrijft zal er wel eens mee te maken krijgen. Toch, als je bijvoorbeeld voor je werk blogt, zul je je daaruit moeten slepen, want je hebt een deadline. Nu zijn er verschillende methodes om dat aan te pakken, en ik zal mijn tips met je delen.
Je collega’s hebben vaak een andere kijk op je werk, of net een andere invalshoek. Hun interesses kunnen net wat anders zijn, of misschien ligt hun expertise net in een ander segment. Door samen even kort te brainstormen over onderwerpen kun je hierdoor tot een heel origineel onderwerp komen. Hun input wakkert namelijk jouw creativiteit aan. Als je die creativiteit dan om kunt zetten in woorden krijg je de meest interessante blogs.
Nog een manier om je creativiteit op te zoeken is iemand spreken die helemaal niets te maken heeft met je werk, en zelfs misschien niet helemaal weet wat je nou precies doet. Als ik een onderwerp nodig heb dan bel ik weleens met mijn broer om te vragen hoe het met hem gaat. Wanneer ik hem vervolgens vraag om mee te denken over een onderwerp komt hij vaak met hele nieuwe ideeën. Meestal zijn ze wel gedeeltelijk gerelateerd aan wat ik normaal schrijf, maar toch net weer een andere kant op. Soms moet je ze wat bijschaven om te zorgen dat het past binnen jouw profiel, maar het levert wel altijd interessante perspectieven. Ook al noemt zo iemand iets wat helemaal niet relevant is, toch kun je vaak wel wat met dat kleine beetje input. Je wordt namelijk weer even op scherp gezet.
Wat je eventueel ook kunt doen is inspiratie opdoen bij andere websites. Dit kunnen websites zijn van gelijksoortige bedrijven als waar jij voor schrijft, of juist compleet andere websites. Je kunt zo ook het nieuws gebruiken om over actuele onderwerpen te schrijven. Hier moet je wel oppassen dat je niet teveel gevoelige onderwerpen aansnijdt. Zo kun je momenteel misschien een opiniestuk over de vluchtelingen die naar Europa komen beter even vermijden. Dit kan namelijk mensen tegen de borst stoten, en dat is niet wat je wilt met je website.
Als je met een contentkalender werkt krijg je in ieder geval ritme in je bloggen. Zo plaats ik bijvoorbeeld elke dinsdag een blog. Dit zorgt ervoor dat je op vaste momenten aan je blog schrijft en daardoor ook weet op welke momenten je fantasie piekt. Wat ook mooi is aan een content kalender, is dat je een week- of maandthema kunt toekennen. Dit biedt wat houvast, doordat je onderwerp gerelateerd moet zijn aan dat thema. Hierdoor krijg je al een richting om je gedachten in te laten lopen.
Albert Einstein had zelfs een notitieboekje naast zijn bed liggen, voor als hij ’s nachts ineens een briljante ingeving zou hebben. Zelf neem ik hem dan ook overal mee. Je weet nooit wanneer je inspiratie krijgt en soms heb je ineens een idee voor een blog. Als je het dan niet opschrijft, dan komt het ook niet meer in je op wanneer je eenmaal achter je laptop zit. Zorg dus dat je altijd ergens notities kunt maken, op tablet, mobiel, of gewoon op papier.
Het laatste wat bij mij ook goed helpt is gewoon beginnen met schrijven. Vrij schrijven kan soms al heel veel helpen om je hersenen aan het werk te zetten. Überhaupt het open zetten van Word op je laptop nodigt al uit voor schrijven. Het eerste stuk wat je typt hoeft dan niet eens goed te zijn, als je maar begonnen bent. Je kunt altijd nog bijschaven of deleten wat niet relevant is.
Ik hoop dat jullie iets hebben aan deze tips. Heb je zelf nog tips om aan inspiratie te komen? Deel ze in een reactie!
Er moet een nieuwe website komen. Een grote, uitdagende klus ligt op je bordje. Er moeten nieuwe..
Wanneer je in jouw markt samen met concurrerende bedrijven producten of diensten verkoopt die..
Je hebt gekozen, videomarketing it is! Nu moet je de juiste camera uitzoeken. Maar welke..