Waarom je niet (of juist wel!) moet bloggen
door: One4marketing
door: One4marketing
Als ik drie jaar geleden aan iemand vertelde dat ik blogger was, kreeg ik vaak een vreemd gezicht en de vraag wat bloggen dan wel niet was. Nu hebben de meeste mensen er wel eens van gehoord en ook de meeste bedrijven weten inmiddels dat het waardevol kan zijn voor hun bedrijf om te beginnen met bloggen.
Als het aan experts ligt, lost een blog al jouw problemen op het gebied van internetmarketing op. Bloggen verhoogt je websitebezoek, het breidt je publiek uit, verbetert de engagement met je prospects en het zorgt ervoor dat jij als autoriteit wordt gezien.
Dat klinkt allemaal zó goed, dat veel mensen denken dat simpelweg het toevoegen van een blog aan hun website, voldoende is.
Eerlijk: wat mij betreft heeft bloggen daadwerkelijk een grote meerwaarde, maar zoals het hierboven wordt geschetst, werkt het niet. Er zijn dan ook een heleboel redenen te verzinnen waarom bloggen niet per se de juiste vorm is van content marketing.
Apple, MacDonalds, Mercedes… je moet wel jaren onder een steen hebben geleefd, wil je deze merken niet kennen. Deze merken hebben het “luxeprobleem” al zó bekend te zijn, dat bloggen voor hen niet hét verschil zal maken.
Dat wil niet zeggen dat bloggen per definitie voor grote merken geen zin heeft, maar bij kleine tot middelgrote bedrijven zal het relatief gezien meer succes hebben.
Leuk, dat bloggen, maar voor wie schrijf je eigenlijk? Zolang dit niet duidelijk is, kun je maar beter iets anders gaan doen. (Bijvoorbeeld, buyer persona’s formuleren, zodat wél duidelijk is voor wie je eventueel kunt bloggen!)
Bij One4Marketing zien we duidelijke resultaten van onze bloginspanningen, maar een blog is slechts één manier om nieuwe klanten aan te trekken.
Ik las een leuk voorbeeld die deze bewering verder uitlegt. Stel dat je een taart aan het bakken bent en er op het laatste moment achter komt dat je de boter bent vergeten. Gelukkig zit de dichtstbijzijnde supermarkt op loopafstand van jouw huis en trek je even een sprintje om snel een pakje boter te halen. Misschien heeft de supermarkt die een paar honderd meter verderop zit wel een ge-wel-di-ge blog, maar ja, dat zorgt er nog niet voor dat jij als je haast hebt naar die supermarkt verderop gaat.
Het punt is, dat verschillende soorten bedrijven ook verschillende soorten tactieken nodig hebben om ervoor te zorgen dat ze opvallen. In het geval hierboven heeft een blog niet zoveel zin. Mond-tot-mond reclame is misschien wel veel passender voor jouw branche.
Ik noemde het al in de inleiding van dit artikel: bloggen kan ervoor zorgen dat jij een autoriteit wordt op een bepaald gebied. Dat gaat echter nooit gebeuren als jij zelf geen nieuwe content kunt verzinnen en stukken tekst klakkeloos van een andere website overneemt. Er is een groot verschil tussen contentcuratie (waarbij je content creëert gebaseerd op andere content) dan het stelen van content. Je moet creatief kunnen denken en met nieuwe inzichten komen, anders zul jij nooit als autoriteit gezien worden.
Een bakker, een juwelier of een autoverkoper in een klein dorp: drie voorbeelden van bedrijven die vooral offline zaken doen. Bij elk van deze drie kan ik binnen twee tellen een manier vinden om ook online te opereren (een fototaart bestellen via de website, trouwringen online uitzoeken, een APK-keuring online boeken enz.), maar als je er bewust voor kiest niet online te gaan, heeft het ook weinig zijn om te bloggen. Dit punt sluit goed aan bij punt 3 uit deze opsomming: je hebt waarschijnlijk een betere formule om klanten aan te trekken.
Maar, zoals ik aan het begin van dit artikel al zei: ik geloof in de kracht van bloggen. Voor een groot deel van de bedrijven is bloggen wél effectief.
Om deze redenen moet je wél bloggen:
Hoe meer goede content je creëert op je blog, hoe groter de kans is dat je hoog in zoekmachines zult verschijnen. En daardoor een grotere kans op meer websitebezoekers!
Als de content die je deelt goed is, dan zullen mensen dit delen via hun social media kanalen. Hiermee bereik je een heel nieuw publiek!
Op je blog kun je FAQ’s en nieuwe ideeën plaatsen en laten zien welke mensen voor jou werken. Op deze manier leert de klant jou als bedrijf beter kennen én kunnen ze direct met jou in contact komen via de comments.
Content op websitepagina’s is iets blijvends. Ook al verdwijnt het in de loop van de tijd misschien naar de volgende pagina, deze content is altijd vindbaar. Bovendien is demogelijkheid daar dat er misschien wel een klant uit jouw blog rolt!
Ga bij jezelf na of bloggen iets kan betekenen voor jouw bedrijf. Ga niet bloggen omdat iedereen zegt “dat het zo goed is”. Neem bovenstaande punten door en denk dan eens goed na: heeft bloggen zin voor mij?
Ik ben benieuwd: waarom kies jij er bewust wel of bewust niet voor om te bloggen?
Er moet een nieuwe website komen. Een grote, uitdagende klus ligt op je bordje. Er moeten nieuwe..
Wanneer je in jouw markt samen met concurrerende bedrijven producten of diensten verkoopt die..
Je hebt gekozen, videomarketing it is! Nu moet je de juiste camera uitzoeken. Maar welke..