Wanneer moet je welke marketingtrends volgen?
door: One4marketing
door: One4marketing
‘De nieuwste sociale media trends’, ‘Marketing trends anno 2015’. Dit soort titels zul je ongetwijfeld wel eens voorbij hebben zien komen. Trends lijken elkaar steeds sneller op te volgen. Zeker met alle ontwikkelingen online, is er steeds meer mogelijk. Deze ontwikkelingen creëren mooie mogelijkheden voor bedrijven, zo zijn er nog maar weinig bedrijven niet online te vinden. Het ene bedrijf gebruikt internet om ‘aanwezig’ en ‘vindbaar’ te kunnen zijn, terwijl het andere bedrijf een webshop opzet.
Op welke manier bedrijven online ook te werk gaan, er blijven continu nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden ontstaan. Maar moet je telkens maar weer zorgen dat je mee gaat met de nieuwste trends? Moet je altijd zorgen dat je op de meest moderne of hippe manier te werk gaat?
Vanaf ongeveer half december tot halverwege januari ziet iedereen ze voorbij komen, allerlei vormen content die de nieuwste trends van het komende jaar toelichten. Hierin kom je te weten welke trends het in het komende jaar he-le-maal gaan worden en welke je absoluut moet volgen. Toch blijft dat lastig, je kunt als bedrijf niet overal op inhaken en meegaan in alle nieuwste trends op het gebied van marketing. Maar dat betekent ook weer niet dat je zomaar alles links kunt laten liggen, ergens moet je wel mee gaan met de belangrijkste ontwikkelingen. Welke ontwikkelingen of trends zijn dan precies belangrijk? Dat verschilt per bedrijf, het hangt af van de mensen en producten waarmee je te maken hebt.
Er zijn meerdere dingen waarmee je rekening moet houden bij het bepalen van de mate van relevantie van een marketingtrend voor jouw bedrijf. De belangrijkste daarvan zijn de doelgroep, het product dat je verkoopt, en de manier waarop het bedrijf in elkaar zit en te werk gaat.
Doelgroep
Dit zijn de mensen waar je het allemaal voor doet. Deze mensen wil je aantrekken, overtuigen tot het doen van een aankoop en behouden als vaste klanten. Bedenk dus goed hoe de mensen in deze doelgroep eruit zien, wat kenmerkend voor hen is. Probeer je eens voor te stellen wat zij graag zouden willen zien van jou, als bedrijf. Willen ze dat je altijd het nieuwste van het nieuwste doet, of past dat misschien niet echt bij ze, en vinden ze het belangrijker als je gewoon goed en betrouwbaar je werk doet.
Inbeelden in de doelgroep en in je klanten kan soms lastig zijn, een buyer persona kan hierbij helpen. Dit is een soort prototype ideale klant, welke je helemaal kunt omschrijven met typerende kenmerken van jouw ideale klant. Door deze buyer persona zo ‘echt’ mogelijk te maken – door het geven van een naam, leeftijd, baan etc. – kan je beter bepalen wat de behoefte van de doelgroep is. Meer informatie over buyer persona’s vind je in ons gratis te downloaden e-book ‘Alles over buyer persona’s’.
Bedrijf
Het soort bedrijf waarmee je te maken hebt, is van invloed op de mate waarin je bepaalde marketingtrends zou moeten volgen. Voor een bedrijf als One4Marketing is het bijvoorbeeld een stuk relevanter om de belangrijkste marketing trends te volgen dan voor de plaatselijke groenteboer die alleen een website heeft omdat iedereen er een heeft.
Naast het product wat je verkoopt en de branche waarin je te werk gaat, is ook het karakter van jouw bedrijf bepalend. Het ene bedrijf is nu eenmaal jonger en moderner dan het andere, van zulke bedrijven zal waarschijnlijk eerder worden verwacht dat marketingtrends gevolgd worden. Dus in hoeverre past het binnen het karakter van het bedrijf?
Soms ontstaan er bepaalde trends, die lang niet voor iedereen weggelegd zijn. Neem bijvoorbeeld sociale media. Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende soorten sociale media, dat er voor elke bedrijf wel een aantal kanalen tussen zitten die goed gebruikt kunnen worden. Toch is het even oppassen en goed opletten welke sociale media dan precies voor jouw bedrijf goed werken.
Zo leken Facebook, Twitter en LinkedIn een aantal jaar geleden enorm populair, en besloten wij van One4Marketing om op ten minste deze drie netwerken onze kennis te gaan delen en relaties op te bouwen met (potentiële) klanten. Na wat research in onze statistieken, zagen we dat Facebook eigenlijk nauwelijks wat toevoegde in verhouding tot de andere media. Daar waar Facebook voor héél veel bedrijven lijkt te werken, bleek dat voor ons niet echt het geval en besloten we afscheid te nemen van Facebook. Het was zonde van de energie en tijd die we erin stopten. Bedenk dus goed welke kanalen écht relevant voor jou zijn en ook daadwerkelijk iets opleveren, in plaats van domweg te grote meerderheid te volgen.
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..