6 redenen om een nieuwe website te ontwikkelen | Growth Driven Design
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
Vaak wordt er gedacht dat de website klaar is als deze eenmaal live staat. Maar is dit wel zo? Door de technologie worden met de huidige ontwikkelsnelheid constant allerlei nieuwe mogelijkheden zoals chatbots, UX-design, integraties met andere diensten etc. ontwikkeld. Tegelijkertijd is vormgeving belangrijk en is sterk trend afhankelijk. Hierdoor zul je merken dat je website juist (té) snel verouderd.
Om jouw website actueel te houden lijkt het een must om iedere twee tot drie jaar de website te herontwerpen. Enorm zonde van je hoge investering natuurlijk. Met Growth Driven Design (GDD) of in goed Nederlands Groei Gedreven Ontwerpen, krijg je een tool in handen om juist op continue basis verbeteringen in je site door te voeren.
Het eerste voordeel is dat Growth Driven Design structureel betere resultaten oplevert. Maar wat is growth driven design precies? Growth Driven Design of GDD is de tegenhanger van de watervalmethode of traditioneel webdevelopment. Een traditioneel websitetraject heb je waarschijnlijk weleens vanaf de zijlijn meegemaakt. Want dat is vaak de positie van jou als klant: je geeft een opdracht met een prachtig design en een stapel functionaliteitseisen en komt dan aan de zijlijn te staan. De developers gaan aan de slag voor de komende drie maanden. Ondertussen komen er wat vragen en er is wat tegenslag. Sommige eisen zijn technisch toch wat ingewikkelder. Er moet geld bij…
Zes maanden later wordt uiteindelijk het eindresultaat gepresenteerd. En daar is vaak wat op af te dingen: de developers hebben het goed bedoeld en hard gewerkt, maar toch een verkeerde afslag genomen. De site voldoet niet helemaal aan de wensen van jou als klant. Ook blijkt later de conversie van websitebezoekers naar leads lager dan verwacht.
Nou, als je traditioneel webdevelopment weleens vanaf de zijlijn aanschouwd hebt, ben je een van de velen. Hieronder staan de 3 belangrijkste nadelen van de oude methode van websites ontwikkelen:
1. Het eindresultaat is anders dan gedacht.
2. Het duurt langer dan gepland.
3. De site is duurder dan gepland.
In de loop van de tijd stappen steeds meer agency's of bureau's voor webdevelopment over op een vorm van Agile werken. Bij Agile werk je iteratief: in kleinere stapjes werk je toe naar het eindresultaat. Uitgangspunten hiervan zijn dat er zo weinig mogelijk verspilling wordt geproduceerd en er flexibiliteit is om tijdens de uitvoering aanpassingen door te voeren wanneer dat noodzakelijk is. Growth Driven Design is een Agile-methode, maar dan met de focus op groei. Door tussentijds ook te profiteren van gebruikersdata kan de website nog scherper toegesneden worden op je groeidoelstelling of KPI. Dat past precies het doel van One4marketing: bedrijven laten groeien.
Growth Driven Design bestaat uit drie fases waarbij je als klant intensief betrokken bent. In de strategiefase blijven de developers zo dicht mogelijk bij jou als klant door te werken vanuit Buyer Persona’s en user stories. Jouw doelen en de wensen van jouw sitebezoekers zijn in de strategiefase goed in kaart gebracht.
Op basis hiervan wordt in de tweede fase een basissite neergezet. Dit maak je als klant van dichtbij mee. Bij elke keuze ben je betrokken. In de derde fase van continue verbetering ga je de site stuk voor stuk uitbouwen. (Zie figuur GDD vs. traditioneel webdevelopment.) Telkens bepaal je opnieuw de prioriteiten zodat je kan sturen op wat nu belangrijk is. Ook benut je alvast de gebruikersdata van de basissite. Nog voordat het geld op is, kan je bijsturen. Resultaat: de website wordt precies zoals jij wil.
Growth Driven Design levert binnen budget en binnen de tijd gegarandeerd een website op. In de strategiefase zijn er prioriteiten gesteld aan alle wensen. In de tweede fase bouwt het team de meest essentiële onderdelen zodat je zo snel mogelijk een werkende launchpad-website hebt. Dit is een basiswebsite die alle essentiële onderdelen bevat.
In de derde fase wordt de site uitgebouwd via meerdere sprint cycles. Een sprint cycle is een blok van een paar weken waarin het developmentteam een waardevolle toevoeging voor de website bouwt, zoals een prijsmodule of de productpagina's. Voor het begin van de sprint cycle is alles wat nodig is om functie X te bouwen goed uitgedacht en opgeschreven. Alle benodigde informatie is voor handen. In de sprint cycle ben je als klant actief betrokken. Je kijkt mee, geeft meteen antwoord op vragen. Zo ben je ook meteen op de hoogte van moeilijkheden. Je kunt direct aangeven wat belangrijk is. Je hebt als klant een goed stuur in handen om de website naar je eigen hand te zetten. En de developer kan lekker doorwerken omdat hij bij twijfel met jou kan sparren. Je voorkomt hiermee dat de developer twee dagen bezig is met iets wat je eigenlijk net anders bedoelde, waardoor die tijd verspild is.
Dat is natuurlijk prachtig: een site naar jouw smaak, op tijd én binnen budget. Maar dan heb ik nog niet het belangrijkste voordeel van GDD benoemd: betere resultaten.
GDD levert namelijk structureel betere resultaten op. Beter nog dan je in de planning had. Straks bewijs ik dat met cijfers (zie hieronder de resultaten). Nadat je de launchpad-website hebt gebouwd is nog niet alles van de prioriteitenlijst uitgevoerd. En dat is prachtig! Want nu kan je alvast leren van de launchpad-site.
Bij de watervalmethode gebeurde het weleens dat er halverwege nieuwe goede ideeën of inzichten naar boven kwamen waardoor er bijgestuurd moest worden en het project uitliep. En dan ging iedereen zitten balen en zuchten… Bij de GDD-methode ga je na de launchpad-site juist opnieuw bij elkaar zitten om door te ontwikkelen. Zijn er ondertussen nieuwe zaken naar boven gekomen? Dan kan je die nu op de lijst zetten.
Het goud van Growth Driven Design is dat je alvast kan profiteren van de data van de launchpad-website. Onderzoek wat je bezoekers precies doen en leer van hun gedrag. Gedragen de bezoekers zich wel zoals jij het je had ingeschat? Waar in de funnel zitten onvoorziene drempels waardoor je bezoekers afhaken? Via deze data driven methode komen er wellicht andere verbeterpunten naar boven dan je van tevoren bedacht hebt. Het mooie van de HubSpot software, die wij gebruiken, is dat de data verweven zitten in de software.
HubSpot heeft het CRM en CMS gecombineerd waardoor je precies kan zien hoeveel blog-lezers of websitebezoekers daadwerkelijk hun contactgegevens invullen en hoeveel leads uiteindelijk door Sales worden opgepakt. Deze data helpt om de juiste keuzes te maken, zowel bij details als in het grote plaatje wat betreft het behalen van de KPI's.
Ja, dan maar gelijk even een interessante vraag: Worden de opgestelde KPI’s gehaald? Zijn er nog obstakels die weggehaald kunnen worden? Doe een A/B-test om uit te vinden wat beter is. Deze inzichten kan je toepassen in de volgende verbeterstap. Omdat je 'slechts' een basissite gebouwd hebt, is er nog geld en budget over om deze effectieve aanpassingen te doen!
Zet de nieuwe inzichten om in user stories en bepaal opnieuw welke prioriteit een user story krijgt. Kies welke uitbreiding het meeste resultaat oplevert. Dat onderdeel bouwt het team in nauwe samenhang met jou als klant. Daarna ga je opnieuw evalueren, naar de data en KPI’s bekijken, ideeën genereren en prioriteren. En zo ga je door en door en door….
Terwijl je ondertussen.... de huidige KPI's behaalt en de gewenste resultaten boekt!
De derde fase van continue verbetering op basis van data eindigt niet. Hij loopt telkens door zodat je kan blijven schaven aan wat goed is op basis van de gewenste resultaten. Na één, twee of drie maanden, net wat jouw website nodig heeft, komen er vernieuwingen. De juiste vernieuwingen, want ze zijn ingegeven op basis van data. Geen discussies meer of een groene of een blauwe knop beter werkt, maar gewoon met cijfers. Hard bewijzen dat blauw bijvoorbeeld echt beter is dan groen. Je website gaat niet voor drie jaar op slot tot er weer budget is. Want als er tussentijds technische vernieuwingen zijn, die ook voor jou profijtelijk kunnen zijn, kan je die tussentijds doorvoeren.
De website wordt helemaal afgesteld naar wat het beste is voor jouw bedrijf. HubSpot, de technisch partner van One4marketing, heeft wereldwijd onderzoek gedaan naar hoeveel beter de GDD-methode is ten opzichte van traditioneel webdevelopment. Dit zijn de bevindingen van het onderzoek bij 350 agencies wereldwijd:
- Sneller resultaat zien: de site gaat live in 60 dagen in plaats van 108 dagen
- Snellere groei voor jouw bedrijf: 14 % meer bezoekers, 16 % meer leads en 10% meer winst in zes maanden na de launch.
Dat zijn indrukwekkende cijfers. Daar komt nog bij dat mensen het websitetraject veel leuker vinden: traditioneel webdevelopment scoort een 6.3, tegenover een 7.7 bij GDD-development.
Genoeg voor nu. Lees alles nog eens terug in ons e-book Growth Driven Design.
Wil je al eerder meer informatie ontvangen, neem dan contact op met Michel van der Neut.
Jij bent klaar om te groeien met je organisatie. Om van je website een lean, mean, leadmachine te..
Wat is HubSpot CMS? Als marketeer, webbouwer of content-specialist ben je ongetwijfeld bekend met..