Waarom marketeers eerlijk moeten zijn
door: One4marketing
door: One4marketing
Eerlijkheid staat bekend als een eigenschap die door mensen gewaardeerd wordt: een eerlijk persoon of bedrijf, daar kun je op vertrouwen. Hieruit ontstaan vriendschappen, maar ook waardevolle klantrelaties. De meeste bedrijven beseffen het belang van een eerlijke manier van zakendoen, maar toch gaan veel bedrijven lang niet altijd even eerlijk en open te werk.
Bedrijven die wel voor de volle 100% eerlijk zijn en dat ook duidelijk over weten te brengen aan hun klanten, hebben daarom al gauw een streepje voor. Eerlijkheid leidt tot vertrouwen, en vertrouwen is nog altijd een essentiële waarde voor optimale klantrelaties.
Wat is dan eerlijke of oneerlijke marketing, hoor ik je jezelf afvragen. Je moet hierbij denken in de richting van kennis delen en informatie naar buiten brengen. Dit gebeurt op verschillende manieren, van de meer traditionele reclame advertenties tot bijvoorbeeld de moderne online blogs. Via allerlei wegen communiceren bedrijven met uiteenlopende doelen met het publiek. Daarbij proberen bedrijven om een zo goed mogelijk verhaal te brengen, met de hoop zoveel mogelijk klanten binnen te halen. De informatie die naar buiten moet worden gebracht, wordt dan in een mooie tekst verwerkt waarbij de belangrijkste, positieve details worden benadrukt. Informatie die niet van belang is of een negatieve toon heeft, laten bedrijven maar al te graag weg. Dit wordt ook wel ‘framing’ genoemd: het bewust weglaten van bepaalde details, waardoor een informatie in een bepaald daglicht wordt gezet. Lezers krijgen automatisch de informatie vanuit die bepaalde perspectief te lezen.
De welbekende ‘adder onder het gras’ is iets waar steeds meer mensen op voorhand rekening mee proberen te houden. Bedrijven snijden zichzelf hiermee in de vingers, het resultaat van té positieve berichten en spetterende aanbiedingen is dat we wat achterdochtig worden en niet meer altijd even snel ergens op ingaan.
Waarschijnlijk zullen velen niet zozeer inzien dat ze niet altijd even eerlijk te werk gaan. Maar bedenk je eens dat je naast het aanprijzen van je specialisme, product of diensten, ook gewoon kunt uitleggen in welke dingen je niet direct gespecialiseerd bent of welke opties niet tot de mogelijkheden behoren. Hierdoor ben je heel helder naar de klant of bezoeker toe, zij weten meteen waar ze aan toe zijn en hoeven niet voor verrassingen te komen staan. Bovendien is het helemaal niet erg dat je niet álles kunt bieden, je kunt immers niet aan ieder zijn of haar wensen even goed voldoen. Wanneer je ook nog eens toelicht waarom iets dan wel of juist niet mogelijk is bij jouw bedrijf, creëer je begrip. Klanten begrijpen waarom je bepaalde keuzes maakt, wat bijdraagt aan hun waardering voor jouw bedrijf.
Door niet alleen aan te geven wat wél allemaal tot mogelijkheden of opties behoort, maar ook aan te geven wat er niet mogelijk is, creëer je een open, eerlijke sfeer die zeker niet onopgemerkt zal blijven. Je stelt jezelf open en dat is iets wat mensen aanvoelen en zeer kunnen waarderen, zeker wanneer het gaat om het doen van aankopen. Dat doen mensen graag in een veilige, betrouwbare omgeving. Hoe belangrijk het vertrouwen is in het proces van inbound marketing, lees je hier.
Tegenwoordig zijn er via allerlei wegen conversaties met klanten, bezoekers en geïnteresseerden mogelijk. Sociale media en internet maken dit steeds gemakkelijker, de stap om met bedrijven in gesprek te gaan is voor consumenten lang zo groot niet meer. Dat deze communicatie steeds beter mogelijk is, betekent ook dat je als bedrijf daarin mee moet gaan. Dat houdt in: het bieden van mogelijkheden voor consumenten om met jou in gesprek te kunnen gaan, maar ook het beantwoorden van dit gesprek. Ook in deze directe communicatie met consumenten is het van belang om eerlijkheid centraal te stellen. Heeft iemand een klacht of een probleem met een product of dienst van jouw bedrijf, en gaat het inderdaad om een bestaand probleem? Wees dan niet bang om dit toe te geven en ontken vooral niet. Mensen vinden het fijner wanneer je eerlijk aangeeft hoe het zit en uitlegt dat je werkt aan een oplossing, dan wanneer je het met alle moeite van de wereld probeert te ontkennen of te negeren.
Door de waarheid te vertellen, geen addertjes onder het gras te verstoppen, en de realiteit te communiceren, creëer je een eerlijke omgeving waarbij vertrouwen een kernwaarde is. Het is de truc om deze eerlijkheid over te brengen op lezers, bezoekers en klanten. Wanneer je dat eenmaal hebt bereikt, komt het vertrouwen van hen in jouw bedrijf vanzelf. Het vertrouwen wat bijdraagt aan het ontwikkelen en opbouwen van waardevolle klantrelaties.
Ben jij altijd eerlijk tegen je klanten? Wat doe jij om hun vertrouwen te winnen? Deel jouw ervaringen of ideeën in een reactie.