Veelgemaakte fouten bij infographics
door: One4marketing
door: One4marketing
Ik ben vaak erg onder de indruk van infographics die ik tegen kom. Ze geven over het algemeen een mooi beeld van data die anders lastig te interpreteren valt. Het is mooie visuele content waarin verbanden goed worden weergegeven en door middel van de data wordt een verhaal verteld. Toch kom je af en toe ook infographics tegen die het niet helemaal zijn. Te druk of juist te saai, of gewoon dat er iets niet aan klopt. Hierbij drie veelgemaakte fouten bij het maken van infographics, en hoe je deze kunt voorkomen. Zo zorg je dat jouw infographics echt de aandacht trekken.
Mensen gebruiken vaak hun data als uitgangspunt voor hun infographic. Dit is echter niet waar je lezers op zitten te wachten. Jouw lezers geven namelijk in eerste instantie niks om de cijfers, maar juist om het verhaal wat je ermee wilt vertellen. Het maken van een infographic moet gaan om het beantwoorden van de vragen waar je lezer mee zit. Als je de data gebruikt als uitgangspunt, dan kan dat je belemmeren in het vinden van de echt interessante onderwerpen. Hierdoor krijg je dan een data infographic puur en alleen om de data, zonder duidelijk doel.
In plaats daarvan ga je dus eerst brainstormen zonder data. Stop je data even weg achter slot en grendel en vergeet het voor nu. Bedenk wat jij wilt overbrengen aan je publiek en wat je wilt dat ze leren wanneer ze naar jouw infographic kijken.
Veel experts zullen je zeggen dat je relaties bijvoorbeeld in een scatterplot of een lijngrafiek moet weergeven, of soms zelfs in een complexere grafiek zoals een netwerkgrafiek. Toch is dit niet handig in een infographic. Hoewel een dergelijke grafiek alle informatie goed omvat, kijken de meeste lezers maar 2 seconden naar een dergelijk figuur. Dit is natuurlijk niet genoeg om zelf het verband tussen de data eruit te filteren en te zien wat je nou precies bedoelt. Wie kan er nou in een oogopslag een relatie zien tussen honderden puntjes, behalve als het echt heel duidelijk is? Precies, dus mijn advies hier is om lastige relaties gewoon simpel in tekst uit te leggen. Zet een mooie label of heading bij je lijngrafiek die het uitlegt, dat werkt stukken beter.
De echte complexe grafieken zoals de sunburst plot mogen er dan misschien heel interessant uitzien, maar ze zijn onleesbaar voor je publiek, dus probeer die vooral te vermijden. Denk eraan dat je mooie hapklare brokjes aan informatie wilt hebben, en dit soort grafieken daar dus simpelweg niet tussen passen.
Je wilt met je infographic, zoals eerder gezegd, hapklare brokjes aan informatie geven aan je lezer, zodat deze in één oogopslag kan zien wat jij wilt vertellen. Dan is het dus belangrijk dat je een infographic maak die duidelijk gestructureerd is. Wat je het beste kunt doen is je infograhic even uittekenen voordat je hem op de computer gaat maken. Maak hierbij gebruik van een grid zodat hij mooi symmetrisch wordt. Op deze manier kun je van tevoren al kijken hoe hij eruit komt te zien en of je hem niet te rommelig maakt. Deze schets gebruik je vervolgens om je infographic met behulp van een tool, zoals bijvoorbeeld de templates van HubSpot of Venngage, in elkaar te zetten.
Gebruik daarbij slechts twee fonts voor je infographic, in plaats van veel verschillende. Zo zorg je dat het niet te druk of te schreeuwerig wordt. Kies daarbij dan óf voor Sans Serif óf voor Serif type fonts, zodat het consistent overkomt in je tekst.
Ook voor kleuren moet je bewuste keuzes maken zodat je infographic wel één geheel wordt en niet een bij elkaar geraapt zooitje. Hier kun je bijvoorbeeld de website van ColourLovers voor gebruiken om een pallet te vinden dat mooi bij elkaar past. Zo geef je jouw infographic ook meteen een mooie professionele uitstraling, doordat je kan zien dat overal goed over nagedacht is.
Maak jij al je eigen infographics? En heb je nog tips? Deel ze in een reactie!
Er moet een nieuwe website komen. Een grote, uitdagende klus ligt op je bordje. Er moeten nieuwe..
Wanneer je in jouw markt samen met concurrerende bedrijven producten of diensten verkoopt die..
Je hebt gekozen, videomarketing it is! Nu moet je de juiste camera uitzoeken. Maar welke..