Hoe ga je online de conversatie aan met klanten?
door: One4marketing
door: One4marketing
Het begint allemaal met de aanwezigheid op de juiste plek. De meeste bedrijven die online aanwezig zijn zullen op zijn minst over een eigen website beschikken. Hier kan je veel informatie kwijt, van aantrekkelijke aanbiedingen en nieuwe producten tot contactgegevens en informatie over je bedrijf zelf. Erg handig, maar tegenwoordig kom je daar als bedrijf vaak niet meer mee weg. Veel consumenten gaan niet meer rechtstreeks naar websites, maar komen daar terecht via sociale media of een zoekmachine zoals Google. Consumenten brengen veel tijd op sociale media door, en als je bedrijf kun je daar goed op inspringen door ook op deze sociale media aanwezig te zijn.
Het is daarvoor wel van belang dat je goed uitzoekt op welke sociale netwerken jouw (potentiële) klanten zich bevinden. In de meeste gevallen zijn er wel overeenkomsten te vinden tussen jouw klanten en bepaalde sociale media. Het is handig om je dan op een aantal sociale media te focussen, degenen waar jouw klanten veel te vinden zijn en zich het meest op hun gemak voelen.
Wanneer je een aantal buyer persona’s hebt opgesteld, is het verstandig om sociale media voorkeur hierin te verwerken. Een buyer persona is een soort prototype klant, een ideale klant. Hiervan maak je een uitgebreide omschrijving, aan de hand van specifieke, typerende eigenschappen. Het opstellen van buyer persona’s helpt je bij het inleven in de klant en je (marketing)activiteiten. Meer weten over buyer persona’s? Lees dan hier verder.
Aanwezig zijn is een goed begin, maar dit alleen is niet voldoende. De volgende stap is het onder de aandacht komen bij je (potentiële) klanten. Het is de bedoeling dat je op welke manier dan ook hun aandacht ziet te trekken. Iets wat je zeker niet moet onderschatten, gezien het groeiend aantal bedrijven op sociale media en daarbij de toenemende hoeveelheid informatie en berichten die zij verspreiden. Sociale media-gebruikers krijgen enorm veel informatie toegestopt, en als je daartussen wil opvallen moet je zeer interessante, waardevolle content zien te creëren.
Ook hierbij maak je weer gebruik van de buyer persona’s: door middel van buyer persona’s kun je bepalen met welke problemen jouw klanten zitten en op welke vragen ze graag het antwoord willen weten. Hiermee kun je precies die informatie waar jouw doelgroep op zit te wachten, verwerken in een leuke blog of creatieve infographic. Deze verspreid je vervolgens via de sociale media waar jouw doelgroep te vinden is.
Wanneer je eenmaal de aandacht van de doelgroep te pakken hebt, ben je alweer een hele stap verder. Het is nu van belang dat je de aandacht van je doelgroep vast weet te houden, wat je kunt doen door het gesprek aan te gaan. In de content die je creëert, kun je overigens ook al proberen om interactiviteit op te wekken. Zo kun je bijvoorbeeld om de mening van jouw klanten vragen over een bepaald product of specifieke techniek, of kun je lezers stimuleren om te reageren.
Om in gesprek te kunnen komen met (potentiële) klanten, is het essentieel dat je open staat voor dit gesprek en dat dit ook zo overkomt. Laat dus zien dat je graag de conversatie aan wil gaan, door bijvoorbeeld, naast het verspreiden van content, meer communiceert via sociale media. Zo kan je berichten van anderen delen, als je daar achter staat of het interessant vindt. Je geeft zo jezelf een beetje bloot, en klanten waarderen het als ze zien hoe jouw bedrijf denkt of hoe je te werk gaat. Dit draagt dus een steentje bij aan de mening van klanten over jouw bedrijf, bewust of onbewust. Het helpt klanten om jou als bedrijf te leren kennen. Dat is erg belangrijk, want om een gesprek aan te gaan en eventueel zelf een relatie op te bouwen, willen wij mensen graag weten met wie we precies te maken hebben.
Daarnaast kun je ook discussies creëren, over allerlei thema’s of onderwerpen die met jouw branche te maken hebben. Zowel jij als je (potentiële) klanten kunnen daarin een mening kwijt en uiteindelijk tot een goed gesprek komen. Ook dit draagt bij aan het proces waarin klanten jou leren kennen.
Verplaats je eens in de klant, en bedenk hoe jouw klanten graag zouden willen dat jij met hen communiceert. Simpelweg vragen stellen aan de doelgroep werkt vaak ook prima. Veel mensen waarderen het wanneer bedrijven bijvoorbeeld vragen wat mensen graag willen lezen, zien of te weten willen komen. Dit creëert een gevoel van betrokkenheid, iets wat een belangrijke waarde is binnen een optimale klantrelatie.
Ten slotte kun je ook pro-actief sociale media zoals Twitter monitoren op relevante zoekwoorden voor jouw business, en hier het gesprek aangaan. Doe dat op een behulpzame, niet ‘verkoperige’ manier. Sociale media, mits goed ingezet, passen soms zelfs meer bij verkopers dan bij marketeers. Zo lees je hier over drie manieren waarop succesvolle inbound verkopers sociale media inzetten. Ook zij gaan het gesprek aan met potentiële klanten en bouwen op die manier een relatie met ze op. Wanneer je zo betrokken bent in iedere online conversatie rondom onderwerpen die relevant zijn voor jouw bedrijf, klikken mensen ook sneller door naar je website, wat jou een kans oplevert om een klant van ze te maken.
→ Wees aanwezig op de juiste plek
→ Kom onder de aandacht van (potentiële) klanten
→ Ga het gesprek aan
Ik hoop dat dit je helpt bij het aangaan van de conversatie met jouw klanten. Als je zelf nog tips of toevoegingen hebt dan ben ik daar ook benieuwd naar, deel deze gerust in een reactie.
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..