Hoe wordt jouw bedrijf interactief op social media?
door: One4marketing
door: One4marketing
Nu het nut van social media voor bedrijven steeds meer doordringt, zijn er veel bedrijven die daadwerkelijk gaan doen aan social media marketing. Veel bedrijven gebruiken social media echter nog op de manier waarop traditionele media gebruikt worden, met one-way push communicatie. Deze bedrijven zullen waarschijnlijk regelmatig te horen krijgen dat ze ‘interactiever’ moeten zijn en het gesprek aan moeten gaan. Leuk gezegd, maar wat houdt interactief zijn nu precies in? En hoe krijg je het voor elkaar om interactief te zijn op social media?
‘Ga de interactie aan’, ‘wees interactief’ of ‘ga in gesprek’, adviezen die ons allemaal waarschijnlijk bekend in de oren zullen klinken. Want sociale media zijn nu eenmaal niet bedoeld voor eenrichtingsverkeer, en de tijd van alleen maar informatie verzenden naar ontvangers is voorbij. Kenmerkend voor sociale media is de mogelijkheid om met andere mensen of bedrijven in contact te komen en te praten over van alles, om informatie met elkaar te delen en elkaar op de hoogte te brengen van jouw mening over het laatste nieuws.
Kenmerkend voor interactiviteit is dat processen, bijvoorbeeld communicatie, in twee richtingen plaatsvinden. Er is niet sprake van slechts één zender, maar de rollen van zender en ontvanger kunnen continu wisselen. Hierdoor kunnen gesprekken plaatsvinden waarbij naar beide gespreksdeelnemers geluisterd wordt en op elkaar gereageerd kan worden.
Sociale media zijn zeer geschikt voor interactiviteit, en kunnen dan ook zeer goed bijdragen aan het mogelijk maken van interactieve gesprekken. Zo kennen we op Twitter bijvoorbeeld het retweeten en kunnen gebruikers reageren op elkaars tweets, gebruiken we op Facebook allemaal wel eens de like-knop en reageren we op statusupdates. Sociale media zijn erop ingericht om interactief gebruikt te worden. De essentie van sociaal, natuurlijk: je doet iets samen, niet alleen.
Veel bedrijven hebben inmiddels wel de stap naar social media gemaakt, maar vervallen daarin nog te vaak in de communicatiestijl van de traditionele media. Dat werkt echter niet, mensen zitten daar tegenwoordig niet meer op te wachten. Interactiviteit is een van de sleutelelementen die van toepassing zijn op social media marketing. Maar wat moet je als bedrijf precies doen om interactief te zijn op sociale media?
Naast het zelf delen en verspreiden van de laatste nieuwtjes of andere interessante informatie omtrent jouw bedrijf, kun je je volgers ook vragen stellen. Je kunt van alles vragen, als je het bijvoorbeeld lastig vindt om keer op keer weer met nieuwe info en updates te komen, kun je eens vragen wat jouw volgers of klanten graag willen lezen of zien. Vraag eens welke type content ze het fijnst vinden of welke onderwerpen hen het meest aanspreekt. Geef de controle over wat je deelt op sociale media wat uit handen, en betrek klanten en volgers. Zij zullen het gevoel krijgen dat ze belangrijk worden gevonden doordat ze betrokken worden, en daardoor meer waardering in jouw bedrijf gaan krijgen. De reacties die je krijgt door op deze manier interesse en belangstelling te tonen, kun je vervolgens verwerken in nieuwe content en berichten op sociale media.
Je kunt nog een stapje verder te gaan, door input te vragen voor nieuwe producten of diensten. Stel je bent van plan om een nieuw product op de markt te brengen, dan kan het heel handig zijn om te vragen naar de wensen en ideeën van klanten. Uiteraard kun je lang niet altijd aan alle wensen voldoen, maar het geeft wellicht wat inspiratie en daarnaast ontstaat er bij de klant weer het gevoel van betrokkenheid.
Inmiddels zijn er ook bedrijven die vragen stellen over hun producten aan de eindgebruikers via sociale media. De feedback zetten ze in hun hun producten, processen en diensten te verbeteren. Doet jouw (MKB) bedrijf dit ook al, misschien wil je dan wel meedoen aan een onderzoek dat collega Erik uitvoert voor de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
In plaats van vooral zelf informatie te verspreiden, is het belangrijk om regelmatig op anderen te reageren. Dit kan van alles zijn, je kunt bijvoorbeeld reageren op vragen die worden gesteld, advies geven wanneer dat wordt gevraagd, of je kunt je waardering of mening uiten over bepaalde content. Wanneer je laat zien hoe jouw bedrijf over bepaalde zaken denkt, kunnen ook volgers en klanten zien hoe jouw bedrijf in elkaar zit, wat betreft bijvoorbeeld de bedrijfsfilosofie of –cultuur. Deze transparantie wordt tegenwoordig zeer gewaardeerd, en helpt klanten beter te identificeren met jouw bedrijf.
De content die je creëert, kan ook van invloed zijn op de mate van interactiviteit van jouw bedrijf. Zeker vandaag de dag, nu er steeds meer bedrijven aan content marketing zijn gaan doen en er zo langzamerhand een overload aan content begint te ontstaan, is unieke content essentieel. Je kunt content op veel verschillende manieren creëren, maar wat vooral van belang is wanneer je interactief wil zijn, is dat het reacties of vragen oproept. Dit kun je voor elkaar krijgen door op actuele onderwerpen in te haken, aangezien dit bij de meeste mensen nog vers in het geheugen zit en daarom sneller aanspreekt. Ook kun je zoals bij punt 1 genoemd vragen stellen, deze kun je ook makkelijk verwerken in bijvoorbeeld blogs, infographics of video’s. Tot slot is het essentieel dat content er visueel aantrekkelijk uitziet. Voeg foto’s of video’s toe, zorg voor een aantrekkelijke lay-out die gemakkelijk weg leest of kies eens voor een andere vorm content dan dat je normaal gesproken doet. Varieer eens, schrijf niet alleen maar blogs, maar maak ook eens een slideshare of infographic. Zo maakte ik vorige week een SlideShare over buyer persona’s.
Naast de vele advertenties zien we ook steeds vaker win-acties voorbij komen. Bedrijven zetten regelmatig acties op waarbij volgers iets kunnen winnen, wanneer ze een bepaald bericht moeten delen. Soms gaat het om grote prijzen, soms om heel kleine dingen, maar belangrijk is dat het vaak veel reacties en zichtbaarheid oplevert. Het kan soms helpen om je bedrijf weer even een boost van aandacht te geven. Zeker tegenwoordig, waarin je al snel bezwijkt onder de aantrekkelijke, interessante en speciale content van andere bedrijven. Ben je nog altijd erg gehecht aan de traditionele media, dan is het een idee om een bepaalde actie te koppelen aan sociale media.
Ik hoop je zo een beter idee te hebben gegeven over wat interactiviteit op sociale media inhoudt, en welke acties je kunt ondernemen om interactief te zijn.Heb je meer ideeën of tips, laat deze gerust achter in een reactie.
Wat is social selling? Social selling houdt in dat je sociaal actief bent. Je zet social media in..
Met 1,6 miljard dagelijkse gebruikers, is Facebook één van de belangrijkste kanalen om in contact..
Nog niet heel lang geleden pakten we het telefoonboek met onze telefoon en belden we bedrijven op..