Sexy content voor een saaie branche? Zo doe je dat in de ICT!
door: One4marketing
door: One4marketing
Contentmarketing groeit in populariteit en wordt steeds vaker toegepast door allerlei soorten bedrijven. Mooie, pakkende verhalen schrijven over leuke spullen die je kunt kopen. Of een kijkje in de keuken bij een bedrijf, verwerkt in een blogartikel. Je komt steeds meer te weten, je doet kennis op over allerlei bedrijven en je wordt meegenomen in de wereld van je favoriete winkels of restaurants. Verleiden met content. Meerdere bedrijven in diverse branches zetten deze strategie inmiddels succesvol in.
Het lijkt misschien makkelijk, maar dat is het lang niet altijd. Het ene bedrijf verkoopt ‘leukere’ producten dan het andere, wat overigens niet betekent dat dat andere bedrijf dan niet relevant is. Maar hoe krijgen bedrijven uit een relatief saaie branche het dan voor elkaar om sexy content te maken?
Het lijkt mij aannemelijk dat de meeste mensen werken in een bedrijf of branche die zij zelf leuk en interessant vinden. Het kan daarom soms lastig te zijn om te bepalen of je te maken hebt met een saaie branche of niet. Om dit te bepalen, is het belangrijk dat je jezelf probeert te verplaatsen in de gemiddelde persoon. Wat voor product of dienst verkoop jij, en hoe populair is dit bij de bevolking? Het kan namelijk best dat je ontzettend relevante en belangrijke producten verkoopt, die op zichzelf niet echt leuk hoeven te zijn.
Laten we als voorbeeld ICT bedrijven nemen. Voor de gemiddelde mens kan dit misschien niet al te aantrekkelijk klinken, terwijl het wel vaak zeer belangrijke bedrijven zijn die onmisbare diensten leveren. Werknemers binnen zulke ICT bedrijven zullen het daarentegen waarschijnlijk wel heel interessant vinden. Waar je dan voor moet oppassen, is dat content niet alleen leesbaar is voor ICT-ers zelf. Content moet juist ook voor een leek begrijpelijk zijn, juist van de leek moet de aandacht getrokken worden. Hij of zij weet namelijk over het algemeen niet veel af van specifieke informatie, maar kan wel bepaalde producten of diensten nodig hebben.
Om ook die groep mensen te interesseren voor jouw verhaal, is het van belang om jezelf te verdiepen in de doelgroep. Hoe zit die in elkaar, welke kennis heeft hij? Een handig hulpmiddel hierbij is het creëren van buyer personas. Deze prototype klanten helpen je goed bij produceren van content doordat je je goed kunt richten op een type klant door je daarin in te leven.
Zo, ik hoop je met deze tips wat meer op weg te helpen om content te produceren voor jouw (saaie) bedrijf. Onthoud goed dat het voor elk bedrijf mogelijk is om interessante, leuke, sexy content te maken!