Staan de medewerkers achter jouw inbound marketing plan?
door: One4marketing
door: One4marketing
Het zal je vast niet ontgaan zijn dat er de laatste jaren veel is veranderd in de marketingwereld. Inbound of content marketing is gegroeid in populariteit en wordt steeds vaker door bedrijven toegepast. Voor startende bedrijven is dit misschien niet zo’n probleem geweest, deze nieuwe gedachte achter marketing. Maar voor al langer bestaande bedrijven misschien wel. Deze bedrijven waren gewend om volgens een bepaalde marketingstrategie te werk te gaan, en voor hen is het lastig om de omschakeling naar inbound marketing te maken. Toch maken veel bedrijven de stap, en gaan over op inbound marketing of een combinatie van inbound en outbound. Sommige medewerkers krijgen hierdoor de verantwoordelijkheid over bepaalde taken waar zij misschien niet eens echt feeling mee hebben. Hoe zorg je ervoor dat jouw medewerkers achter jouw inbound marketing plan komen te staan?
Dit zijn allemaal taken die behoren tot de marketingstrategieën van deze tijd. Het verschil met de traditionele outbound marketing is groot: tot voor kort was het gebruikelijk om aandacht te verkrijgen via de vaak opdringerige reclameadvertenties. Tegenwoordig wordt geprobeerd om de aandacht van (potentiële) klanten te trekken door middel van waardevolle content die geïnteresseerden helpt met het oplossen van hun problemen. Er is sprake van een pull-strategie in plaats van de push-strategie. Voor de traditionele marketeers een behoorlijke omschakeling. Eerder maakten wij een infographic van deze overgang van outbound naar inbound marketing.
Wanneer je besluit dat jouw bedrijf overgaat op inbound marketing, of een combinatie van outbound met inbound, zal lang niet elke medewerker staan te juichen. Er zullen ongetwijfeld een aantal enthousiastelingen zijn, maar daarentegen zullen sommigen moeite hebben met het idee dat ze nu hun werk op een andere manier moeten gaan uitvoeren. Daarvoor is er ook een nieuwe ‘inbound marketing mindset’ nodig. Afhankelijk van de mate waarin je overgaat op een nieuwe marketingstrategie, zullen er nieuwe taken ontstaan. Medewerker X die eerst altijd verantwoordelijk was voor jullie wekelijkse reclamefolder, moet zich vanaf nu bijvoorbeeld bezig gaan houden met het creëren van content. Lastig, want in plaats van de aandacht te trekken met aantrekkelijke plaatsjes en aanbiedingen van de nieuwste producten in een folder die automatisch elke week op de deurmat valt, moet hij nu zorgvuldig zijn woorden gaan kiezen om content te creëren die aantrekkelijk wordt gevonden door de doelgroep.
De een zal meer moeite hebben dan de ander om zich aan te passen naar deze nieuwe marketinggedachte. Om toch succesvol de verandering door te kunnen zetten en deze te laten slagen, is het essentieel alle medewerkers achter je te hebben staan in plaats van die kleine groep enthousiastelingen. Een aantal tips om de communicatie omtrent de verandering goed te laten verlopen:
Het is handig om een of meerdere sessies te organiseren waarin je het hele personeel bij elkaar brengt om toe te licht wat er gaat veranderen en waarom je het nodig vindt een nieuwe marketingstrategie toe te passen. Er zijn genoeg voordelen op te noemen van inbound marketing ten opzichte van traditionele marketing, probeer dit over te brengen op al je collega’s.
Voor sommigen banen zal een nieuwe marketingstrategie een grote impact hebben. Het kan echter zo zijn dat sommige nieuwe taken die bij een bepaalde functie komen te horen niet echt passen bij de persoon die die functie altijd uitvoerde. Het is daarom verstandig om met deze medewerkers te overleggen wat zij wel en niet zouden willen doen in hun ‘nieuwe’ functie. Denk goed na welke nieuwe taken er uitgevoerd moeten gaan worden, en bij welke functies en personen je deze taken neerlegt.
Door te overleggen met je medewerkers, ontstaat er een vertrouwelijke band, je zorgt voor meer betrokkenheid door de medewerkers mee te laten denken over de invulling van functies. Dit vertrouwen in medewerkers is belangrijk, medewerkers gaan dit zelf ook naar de buitenwereld toe uitdragen.
De ene functie zal meer te maken hebben met inbound marketing dan de andere. Maar wanneer je een bedrijfsblog hebt, is het leuk om vanuit elk perspectief van jouw bedrijf eens een blog te posten. Dat betekent dat niet alleen de marketeers bloggen, maar dat iedereen wel eens een blogje schrijft. Misschien heeft niet iedereen daar zin in, of begrijpt niet elke medewerkers wat daar het nu van is. Collega Daphne schreef eerder een blog waarin ze zeven manieren toelicht om ook die medewerkers aan het bloggen te krijgen.
Hoe zorg jij ervoor dat medewerkers achter jouw plannen staan? Deel jouw tips of mening gerust in een reactie.
Wil jij wel veranderen naar inbound marketing, maar wil je toch ook wat combineren met outbound? Download dan gratis ons e-book en lees hoe inbound met outbound marketing samen kunnen gaan.
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..