Speel in op de veranderende behoeften van de klant
door: One4marketing
door: One4marketing
Het is ieder jaar weer hetzelfde .. zo ergens na de zomer is er altijd weer te vroeg dat moment waarop je de eerste pepernoten in de winkel ziet liggen. En vervolgens toveren alle winkelcentra stapje voor stapje om naar de kerstsfeer met allerlei versieringen en lichtjes. Het moet ‘gezellig’ worden, zowel binnen als buiten. Het zijn vaste gewoonten die vooral blijven bestaan doordat de feestdagen van Sinterklaas en kerst blijven bestaan. Maar wat ik dan denk: mensen willen toch ook wel eens iets anders?
Niet dat de winkels het moeten overslaan, maar het kan best wel eens op een andere manier aangepakt worden. Tijden veranderen, mensen veranderen en hun behoeften hierbij ook. Een hele uitdaging om dit als bedrijf tijdig in de gaten te hebben, zodat er goed op ingespeeld kan worden.
Wanneer je het blog van One4Marketing een beetje hebt gevolgd, zal het je vast niet ontgaan zijn dat wij regelmatig ons best doen om uit te leggen dat de marketingwereld verandert en dat inbound marketing het traditionele outboundmarketing aan het vervangen is. Niet alleen wij zien dit zo, ook veel andere marketingcollega’s ervaren deze veranderende marketingwereld. Hoe die verandering is ontstaan? Dat heeft te maken met allerlei ontwikkelingen op voornamelijk technologisch gebied waarmee we te maken hebben gehad, en in de toekomst mee te maken blijven hebben. Het leven wordt op veel gebieden makkelijker gemaakt, waardoor we tegenwoordig steeds vaker kiezen voor het online shoppen en communiceren met organisaties via social media in plaats van om de klantenservice te bellen. Technologieën maken veel mogelijk. Zodra mensen nieuwe technologieën ervaren als toegankelijk en gebruiksvriendelijk, gaan deze technologieën al snel in gebruik worden genomen.
Natuurlijk gebeurt dit over het algemeen volgens de innovatietheorie van Rogers, waarbij er eerst voorzichtig een aantal nieuwsgierige ‘innovators’ zich aan een nieuwe technologie durven te wagen. Als blijkt dat zij positieve ervaringen hebben, volgen al snel de ‘early adopters’ en uiteindelijk ook de grotere groepen, de ‘early majority’ en de ‘late majority’.
De tijd van innovators bij inbound marketing is inmiddels allang voorbij, veel bedrijven zijn inmiddels overstag en doen fanatiek aan kennisdeling.
Maar hoe goed het ook is om te zien dat er tegenwoordig steeds meer bedrijven geloven in inbound marketing, het is des te belangrijker om te beseffen dat het met alleen de verandering van outbound naar inbound nog niet gedaan is. Het is een mooie stap die ongetwijfeld veel zal opleveren, maar er valt nog zoveel meer uit te halen als bedrijven continu bezig blijven met proberen zo goed mogelijk in te spelen op de behoeften van de klant. Want die blijft veranderen, op welk vlak dan ook. In plaats van bijvoorbeeld het bezitten van een zo klein mogelijke telefoon met zoveel mogelijk functies, willen mensen nu weer een groter scherm vanwege het grotere beeldoppervlak. En verder, willen ze misschien liever via e-mail hun klachten indienen, daar waar een jaar geleden Facebook nog de voorkeur had. Niet alleen de behoefte aan bepaalde producten of diensten waarin jij voorziet verandert, ook alles daaromheen. De manier van communiceren, een aankoop doen en achteraf in contact blijven. We bevinden ons momenteel in een tijd waarin de ene technologie nog nauwelijks bij het publiek in beeld is, terwijl de volgende alweer klaarstaat om ontvangen te worden. Veranderingen gaan zo ontzettend snel, en over het algemeen bestaat bij veel mensen de gedachte dat bedrijven hier direct in meegaan.
De uitdaging zit hem dus in het optimaal kennen van je klanten en de doelgroep. Volg wat zij doen, analyseer dit. Houd in de gaten hoe vaak blogartikelen worden gelezen, hoeveel mail door mensen wordt gelezen, hoe vaak er informatie wordt gedownload en bezoekers veranderen tot leads. Analyseer hoe het gedrag van jouw bezoekers en klanten is, en in welke mate dit verandert door de tijd heen. Wanneer analyserapportages duidelijk aantonen dat jouw klanten bijvoorbeeld nauwelijks gebruik meer maken van jouw pagina op LinkedIn, dan is het verstandig om eens na te gaan of je nog wel zoveel tijd wilt stoppen in de (actieve) aanwezigheid van jouw bedrijf op LinkedIn.
Ben je een verandering in het gedrag van jouw klanten op het spoor, maar twijfel je of je het bij het juiste eind hebt? Aarzel dan niet om je klanten eens te vragen hoe het zit. Je kunt gerust een vragenlijst opstellen, die jou helpt om erachter te komen wat het is wat jouw klanten graag willen. Vaak levert dat nog een waarderingsgevoel bij klanten op ook, over het algemeen waarderen klanten het dat jij hen betrekt bij de manier waarop jouw bedrijf te werk gaat. Goed bezig, want deze waardering is vaak een positieve toevoeging voor de mate van vertrouwen en de relatie je heb als bedrijf met de klant.
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..