Met co-branding verbeter je de wereld en je imago
door: Roeland Tameling
door: Roeland Tameling
Jij kunt zorgen voor grote verandering. Ja echt, jij! Iedere dag doneren ondernemers geld, producten, tijd en expertise aan goede doelen. In Nederland wordt er jaarlijks meer dan 33 miljoen euro gedoneerd aan goede doelen door het zakenleven. Hoe fantastisch is het om als ondernemer iets terug te kunnen geven aan de samenleving? Bewustwording te kunnen creëren bij de werknemers en stakeholders? Een positieve invloed te hebben op je consumenten?
Hoe meer je geeft, hoe meer je terug krijgt. Geven doe je niet alleen voor de samenleving. Geven doe je ook voor jezelf. Klinkt egoïstisch? Dat is het niet. Wanneer jij met jouw bedrijf levens probeert te verbeteren, verbeter je ook je eigen leven. Het heeft een positieve invloed aan beide kanten. Niet alleen investeer je in het goede doel, je investeert ook in het imago van je bedrijf. En laat dat imago nou een cruciale factor zijn voor een succesvol bedrijf. Een win-win situatie dus!
Nederland staat op plaats zes van landen met de meest gulle gevers. We voelen ons betrokken, we hebben ‘last’ van sociale druk, we willen graag de wereld verbeteren en we willen onszelf een goed gevoel geven. Niet zo gek dat 94% van de consumenten vindt dat bedrijven meer moeten doen dan alleen maar geld verdienen.
Maar misschien wel één van de grootste drijfveren van ons is schuldgevoel. Consumenten voelen zich schuldig over dat ze (plezier)aankopen doen. Dit schuldgevoel weerhoudt ons er ook van om bepaalde aankopen te doen. Uit onderzoek blijkt dat wanneer we de aankoop kunnen combineren met een donatie, het schuldgevoel aanzienlijk wordt verminderd. Je doet namelijk iets terug en we stappen hierdoor gemakkelijker over ons schuldgevoel heen. Consumenten doneren liever geld in combinatie met de aankoop van een product of dienst dan dat ze alleen geld geven. Consumenten geven ook meer als ze dit doen door middel van een aankoop dan wanneer ze los doneren.
De cijfers liegen er niet om. Uit onderzoek van Cone Cause Evolution Study blijkt dat:
- 85% van de consumenten een positiever beeld heeft van een bedrijf als dit bedrijf een goed doel ondersteunt.
- 83% van de consumenten graag meer producten of diensten wil kopen bij bedrijven die goede doelen ondersteunen.
- 80% van de consumenten liever bij een bedrijf koopt dat een goed doel ondersteunt dan bij een bedrijf die dat niet doet.
Inspelen op die drijfveren heeft gezorgd voor een enorme groei in de samenwerking tussen bedrijven en goede doelen. Ze versterken elkaar en zorgen samen voor enorm veel omzet en donaties.
85% van de consumenten heeft een positiever beeld van een bedrijf als dit bedrijf een goed doel ondersteunt.
Co-branding heeft niet alleen een positieve invloed op het aantal donaties. Met een co-branding creëer je namelijk ook een positief imago voor jouw bedrijf. Een positief imago zorgt voor meer omzet en weer meer donaties aan het goede doel. En waarom is een positief imago nou zo belangrijk?
Het imago en de reputatie van een bedrijf is cruciaal om te overleven. Zonder vertrouwen van de consument zal het bedrijf geen lang leven beschoren. Wanneer een bedrijf ervoor kiest om een goed doel te ondersteunen, zorgt dit voor aandacht, vertrouwen en waardering. Dit alles vergroot het imago en consumenten zullen geneigd zijn om het bedrijf (en daarmee het goede doel) te ondersteunen. Zelfs 47% van de consumenten geeft aan loyaler te zijn naar een bedrijf en 53% zou het bedrijf sneller aanbevelen aan anderen.
Consumenten waarderen het als een bedrijf filantropisch bezig is. Het inspireert mensen, waardoor ze het bedrijf en het goede doel willen ondersteunen. Hiermee verbreed en versterk je je klantenkring.
Misschien ken je dit voorbeeld nog.
In 2016 besloot Pentagonia (een bedrijf met outdoor kleding), om 100% van de omzet van Black Friday te doneren aan non-profit organisaties die gericht zijn op het milieu. De verwachting van deze omzet was 2 miljoen dollar. Door de steun en waardering van consumenten resulteerde dit uiteindelijk in 10 miljoen dollar!
Je krijgt credits. En die credits kunnen zeer waardevol zijn in de toekomst.
Credits krijg je niet alleen van de consument. Ook voor je (potentiële) medewerkers is een positief imago doorslaggevend. De vijver met nieuwe kandidaten zal aanzienlijk vergroten. Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat 63% van de vrouwen en 45% van de mannen eerder een baan accepteert bij een bedrijf dat samenwerkt met een goed doel.
Voor je huidige werknemers betekent dit een gemiddelde productiviteitsverhoging van 13%! En meer productiviteit = meer inzet = hogere tevredenheid = een hogere omzet. Het brengt werknemers en verschillende afdelingen samen. Werknemers die normaal gesproken ‘niet zoveel met elkaar te doen hebben’, werken nu samen voor het goede doel. Zoals iedere ondernemer weet: je kunt niet slagen zonder gekwalificeerde en gemotiveerde werknemers.
- Vergroten naamsbekendheid
- Versterking in de verkoop
- Nieuwe netwerk mogelijkheden
- Belastingaftrek
Wil je meer weten over co-branding of hoe je dit precies moet aanpakken? In ons blog ‘Co-branding pakt goed uit voor goed doel èn merk’ geven we 7 praktische tips voor een succesvolle samenwerking met een goed doel!