Medewerkers aan boord
door: One4marketing
door: One4marketing
Ik ben sinds kort lid van een roeivereniging en het valt mij steeds meer op hoe belangrijk het is dat alle mensen in de boot goed samenwerken. Als er één persoon een korte slag maakt, of ongelijk gaat, merk je meteen dat je snelheid verliest. Binnen een bedrijf is dat natuurlijk ook zo. Als alle componenten goed samenwerken dan krijg je synergie en krijg je het meeste succes.
Uiteraard heeft iedereen in de boot zijn eigen taak. De slag, de gene die vooraan zit, heeft als taak het tempo aan te geven. Het stuurtje coacht de boot naar de eindstreep. En de boeg, de persoon die helemaal achteraan in het voorste deel van de boot zit heeft als taak om mee te kijken met de stuurman of er ander verkeer aankomt en of je nergens tegenaan vaart. Zo vervult iedereen wel zijn eigen rol binnen de boot, maar streven ze toch naar hetzelfde doel: als eerste over de eindstreep komen.
Binnen een bedrijf hebben de verschillende afdelingen natuurlijk ook hun eigen functie en taak om te vervullen. Toch zouden ze met zijn allen wel moeten streven naar hetzelfde doel. Als je inbound marketing bijvoorbeeld wilt introduceren als nieuwe manier van klanten werven, moet je dus wel zorgen dat iedereen daarmee aan boord is.
Je hebt namelijk binnen de inbound marketing ook alle verschillende afdelingen en expertises nodig voor het creëren van waardevolle content. Jouw medewerkers vormen de kennis binnen het bedrijf en iedereen heeft ook zo zijn specialisme. Dit kan relevante en interessante artikelen opleveren als zij die kennis op papier zetten, en als iedereen meewerkt aan de content creatie geef je ook een mooi online portfolio weer van wat je allemaal in huis hebt.
Maar hoe zorg je er nu voor dat je iedereen aan boord krijgt om vol voor de inbound marketing te gaan. In het begin zal je misschien wel tegen weerstand aanlopen en scepsis van mensen die het compleet onnodig vinden om hieraan mee te werken. Hierbij een aantal argumenten om hen toch mee te krijgen in deze nieuwe aanpak:
In de inbound marketing is het belangrijk dat je content hebt voor alle onderdelen van je bedrijf. Je content moet variatie vertonen en interessant blijven, dus alleen content door het marketing team is niet genoeg. Je wilt graag dat anderen ook meewerken aan content creatie. Dit doe je door je medewerkers te overtuigen dat zij een belangrijke bijdrage kunnen leveren door hun kennis te delen. Laat je medewerkers weten hoe waardevol hun kennis voor het bedrijf en voor de klanten. Geef een blijk van waardering. En laat het ze vooral gewoon eens uitproberen om te kijken of ze het wat vinden. Als ze dan vervolgens hun naam bovenaan een blog zien staan en kunnen zien hoe vaak deze is bekeken, worden ze trots en willen ze vanzelf meer bijdragen.
De medewerkers groeien zelf ook door het creëren van content. Voor een blog moet je vaak toch aanvullende informatie zoeken en leer je onverhoopt toch steeds wat bij. Daarnaast ontwikkelen ze zich niet alleen qua kennis, maar ook qua communicatie vaardigheden, doordat ze hun gedachten op papier moeten zetten. Wanneer je je kennis duidelijk kunt formuleren op papier, zal dat je ook helpen om in mondelinge communicatie je gedachten duidelijker te formuleren. Dit zijn dus voor de medewerker zelf grote voordelen met ook nog tastbare bewijsstukken. Daarnaast worden de medewerkers voor het bedrijf ook steeds waardevoller. Win-win situatie dus.
De bovenstaande twee argumenten zijn natuurlijk leuk, maar misschien wel de meest krachtige van deze drie is het zien van de resultaten. Het delen van het succes is dan ook misschien wel het belangrijkste wat je kunt doen om je medewerkers ervan te overtuigen hoe belangrijk inbound marketing nu eigenlijk is. Laat ze zien wat ze bereikt hebben met hun content. Laat ze weten hoeveel meer leads er zijn dan voorheen, hoeveel mensen hun blogs hebben gelezen en hoeveel extra klanten dit uiteindelijk heeft opgebracht. Dit soort harde data zorgt ervoor dat de medewerkers echt het belang van inbound marketing gaan inzien. Zorg dus dat je de successen viert en de gemotiveerde medewerker die actief deelneemt ook regelmatig in het zonnetje zet.
Benadruk vooral ook het belang voor het bedrijf zelf dat iedereen zich hiervoor inzet. Zoals ik al zei, kun je in een boot ook niet iemand hebben die zit te klooien, en dat heb je binnen de inbound marketing ook. Om inbound marketing te laten slagen en je klanten een compleet beeld te geven van je kunnen heb je toch echt alle afdelingen nodig. Probeer hen dit belang ook te laten inzien. Uiteindelijk zit je namelijk allemaal in hetzelfde schuitje.