Schoonouders ontmoeten? KLM geeft tips!
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
Afgelopen week was ik op de Noordpool. Wat!? Ja, op de Noordpool. Mijn vriendin woont in heel erg Noord Noorwegen. En nu was het tijd voor mij om de schoonfamilie te ontmoeten…
De dag voordat ik vertrok, met het vliegtuig naar Stockholm (en vanaf daar 20 uur verder met de trein), stuurde ik een tweetje de wereld in.
Koffer ingepakt, morgen nog één meeting en dan brengt @klm mij weer voor een week naar het hoge Noorden. Schoonouders ontmoeten :P
— Tobias Pasma (@tobiaspasma) 25 juni 2015
Altijd krijg ik een leuk berichtje terug van KLM, zoiets als "Wat leuk, veel plezier daar!" Maar wat ze nu deden… (Thanks @Thije voor het maken van de screenshot!)
De eerste ontmoeting met je schoonouders. @KLM geeft tips aan @tobiaspasma. Dat is service! ;-) pic.twitter.com/ST43GqiK5N
— Thije (@Thije) 26 juni 2015
Natuurlijk heel grappig. Maar ook gewoon echt heel slim. Zodra ik het zag vertelde ik het tegen Nicole en Janet die hier op kantoor zaten. Later op de dag kwam het ter sprake in 3 verschillende whatsapp-groepen. Ook op Twitter werd er een paar keer over getweet en geretweet, en nu; een week later schrijf ik er ook nog eens een blog over.
Dat is natuurlijk heel leuk voor de feelgood-metrics van KLM. "Hé er wordt over ons gepraat, en nog positief ook." Maar daarnaast wordt er dus ook positief over hun gepraat op plaatsen waar ze helemaal geen metrics zien; offline en besloten 'communities' (gewoon whatsapp-groepen dus).
Heeft iedereen aan wie ik het verteld heb direct een ticket van KLM gekocht? Nee. Tuurlijk niet. Ik denk dat dit precies is wat Ger Nijkamp bedoelde tijdens zijn presentatie op Next Marketing; Content converteert niet, content jaagt de conversatie aan. En als gevolg daarvan zou het wel uiteindelijk voor een conversie kunnen zorgen, maar dat is een ROI die je nooit meer gaat achterhalen; wat voor software je er ook op loslaat.
Daarnaast heeft deze manier van online praten natuurlijk ook mijzelf beïnvloed. Ik denk dat KLM een van de weinig merken is geworden waar ik echt een sterke merkvoorkeur voor heb. Het prijsverschil tussen 2 vluchten moet bij mij vrij groot zijn voordat ik besluit om met een andere maatschappij mijn vlucht te maken, en dan alsnog voel ik me bijna een beetje schuldig als ik in een vliegtuig van Norwegian in Stockholm aan zou komen.
PS: Vind je het nou heel gek dat ik online met een merk klets alsof het gewoon een persoon is? Lees dan eens When Digital Becomes Human van Steven van Bellegum ;-)
Er moet een nieuwe website komen. Een grote, uitdagende klus ligt op je bordje. Er moeten nieuwe..
Wanneer je in jouw markt samen met concurrerende bedrijven producten of diensten verkoopt die..
Je hebt gekozen, videomarketing it is! Nu moet je de juiste camera uitzoeken. Maar welke..