Je klanten als brand ambassador
door: One4marketing
door: One4marketing
Het mooie van inbound marketing is dat je in principe niet zelf hoeft te adverteren, maar je klanten (als je het goed doet) tot brand ambassadors kunt maken. Natuurlijk kun je ook outbound marketing en inbound marketing combineren, maar het mooiste is als je via mond op mond reclame jouw bedrijf bekendheid weet te geven.
Mond op mond reclame is natuurlijk al een bekend fenomeen en alle marketeers zullen dan ook wel weten dat dit veel effectiever blijkt te zijn dan gewone reclames verzonden vanuit het bedrijf. Inbound marketing is dan een ideale manier om te stimuleren dat klanten anderen over jou vertellen. Maar hoe zorg je er nu eigenlijk echt voor dat jouw klanten brand ambassadors worden voor jouw bedrijf?
Dit klinkt misschien als een inkopper, maar allereerst is het belangrijk dat je een product of dienst aanbiedt dat van goede kwaliteit is en waar klanten enthousiast over zijn. Het moet hen echt een oplossing bieden. In de inbound marketing denk je ook echt in oplossingen voor de klanten in de plaats van denken aan je eigen belang. Zorg dus dat jouw product dé oplossing biedt voor hun probleem en dat het dus echt een toegevoegde waarde heeft.
Niet alle klanten zijn geschikt om uiteindelijk brand ambassadors te worden. Hoe kun je die er dan uit filteren? Je kunt bijvoorbeeld letten op het aantal visits dat ze geven aan je site en of ze meerdere keren terug komen voor jouw product/dienst. Daarnaast blijkt ook of ze enthousiast zijn als ze al vaker content van je delen of graag positief over jouw product praten op bijvoorbeeld Twitter. Dit hoeft dus niet per se te betekenen dat dit je grootste klanten zijn, want deze gebruiken vaak meerdere leveranciers en zijn niet per se heel enthousiast over jouw product. Probeer dus te filteren wie dat wel zijn en wie niet.
Biedt trouwe klanten iets extra’s wat je niet aan iedere website bezoeker aanbiedt. Stuur ze bijvoorbeeld via e-mail linkjes naar bepaalde e-books waar ze anders niet zomaar bij zouden kunnen. Nodig ze uit voor webinars of voor bepaalde events om ze net dat beetje meer te bieden en je waardering voor hen te laten blijken. Ga echter niet voor financiële cadeaus zoals kortingen, want voor mensen die al enthousiast zijn over jouw bedrijf is de prijs niet het belangrijkste, maar je service.
Om te zorgen dat mensen ook via social media over jou blijven praten moet je het wel toegankelijk voor ze maken om ook content van jou te delen. Zorg dus dat je op je website naast je blogs en andere content de mogelijkheid geeft om ze via verschillende netwerken te delen en verspreid zelf ook op social media je eigen content. Dit maakt het voor anderen ook makkelijker om je bijvoorbeeld te retweeten of via linkedin je content te delen.
Dit is misschien nog wel het allerbelangrijkste: maak je contact met vaste klanten persoonlijk. Het belangrijkste waardoor je je klanten stimuleert om positief over jou te praten is als je service uitstekend is. En het prettigste voor mensen is dan om niet in contact te zijn met een bedrijf maar echt met de personen in dat bedrijf zelf. Nodig ze bijvoorbeeld eens uit voor een borrel met jouw medewerkers!
Er zijn zat manieren om jouw klanten te stimuleren jouw bedrijf aan te raden aan vrienden, familie en andere bekenden. Zorg vooral voor goede service en een goed product en houd de andere tips in je achter hoofd, dan komt de positieve mond-op-mond reclame vanzelf.
Heb jij nog tips om klanten te stimuleren brand ambassador te worden?
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..