Waarom e-mailmarketing nog steeds zo populair is
door: One4marketing
door: One4marketing
Met de opkomst van sociale media en steeds weer nieuwe technologieën zou het niet gek zijn als je zou denken dat email marketing nu toch echt zijn beste tijd wel heeft gehad. Niets is echter minder waar. De verschillende lijstjes met trends voor het komende jaar vertellen dat email marketing nog altijd populair is, en dat het ook in 2015 nog steeds veel gebruikt zal worden. Maar wat maakt email marketing zo interessant, dat het nu nog steeds populair is?
Vanwege de razendsnel veranderende online wereld met alsmaar nieuwe tools en technologieën zou je verwachten dat je online steeds minder problemen tegenkomt en positieve ervaringen hebt. Toch maak ik zelf nog vaak genoeg slechte ervaringen mee als het gaat om email marketing. Regelmatig verschijnen er mails in mijn inbox, bijvoorbeeld nieuwsbrieven, die niet goed worden weergegeven op mijn telefoon. In zo’n geval is er dus eigenlijk niks te zien, behalve een zinnetje dat zegt dat als de mail niet goed wordt weergegeven, je deze ook op het web kunt bekijken. En dat is iets wat ik negen van de tien keer niet doe, alleen in de gevallen dat ik iets echt heel interessant vind. Maar voor die andere negen dus een gemiste kans, als ik die email namelijk gewoon goed had kunnen zien bestond er nog de mogelijkheid dat ik iets tegen zou komen wat mijn aandacht zou trekken.
Er bestaat dus een grote groep bedrijven die in ieder geval wat betreft email marketing niet over een responsive design beschikt en daarmee niet actueel is. Wellicht denkt deze groep dat email niet meer van deze tijd is, en legt deze groep de focus volledig op sociale media. Fout, zeggen de trendlijsten voor 2015. Maar hoe komt het dat email marketing dan nog steeds zo populair is?
Een van de meest bekende vormen van email marketing zal ongetwijfeld de nieuwsbrief zijn. Nagenoeg iedere website heeft de optie om je aan te melden voor een maandelijkse, wekelijkse of zelfs dagelijkse nieuwsbrief. Het is een effectieve manier om (potentiële) klanten op de hoogte te brengen van het laatste nieuws omtrent jouw bedrijf en om zo in beeld te blijven.
Email vs. sociale media
Tegenwoordig zijn er ook steeds meer bedrijven die de nieuwsbrief de deur uit doen, en aankondigen dat je hun Facebook of Twitter pagina in de gaten moet houden om de laatste nieuwtjes te volgen. En dat is denk ik precies het moment waarop veel bedrijven de fout in gaan. Het probleem van alleen nog maar zichtbaar te zijn op de eigen website en sociale media is dat deze bedrijven het risico lopen om niet meer gezien te worden, of in ieder geval minder gezien te worden. De gemiddelde gebruiker van sociale media volgt veel verschillende accounts, en dit zorgt er samen met de snelheid en actualiteit van deze sociale media voor dat je als bedrijf al snel verdwijnt in de menigte. Eigenlijk moet je als bedrijf dan dus óf heel veel twitteren, heel veel berichten verspreiden via de media waarop je actief bent, óf heel hard hopen dat er toch nog mensen zijn die jou blijven zien en herkennen. Dat lijkt me nog een hele opgave.
De simpele traditionele nieuwsbrief er in houden lijkt mij dus een goed idee, dan kunnen klanten zelf vervolgens bepalen of ze daar wel of geen behoefte aan hebben. Natuurlijk is het niet verkeerd om ook al jouw laatste nieuws op sociale media te delen, integendeel, hiermee voldoe je namelijk aan de behoefte van de groep die liever geen mail ontvangt, maar wel op de hoogte wil blijven.
Zoals ik net ook al aangaf, is de kans groot dat je op sociale media snel over het hoofd kunt worden gezien. Steeds meer bedrijven maken gebruik van sociale media, leren de voordelen van content marketing kennen en weten iets over SEO optimalisatie. De heersende informatie overload draagt eraan bij dat je het online soms maar moeilijk voor elkaar kunt krijgen dat de juiste mensen, de doelgroep, jou weten te vinden. Internetgebruikers worden snel afgeleid, overal verschijnen pop-ups en advertenties waardoor concentreren soms lastig is. Ook is doorklikken op iets interessants dat in beeld verschijnt heel makkelijk en snel gedaan.
Wanneer je jouw (potentiële) klanten via email probeert te bereiken, heb je op zijn minst de kans dat áls jouw mail gelezen worden, er niet zo snel sprake is van afleiding. Personaliseer de email ook zoveel mogelijk, of gebruik meerdere typen nieuwsbrieven, met verschillende onderwerpen. De lezer heeft meer aandacht voor jouw mail en leest deze daarom misschien wél helemaal, in tegenstelling tot wanneer hij misschien dezelfde content online had willen lezen maar werd afgeleid door een advertentie. Meer tips voor een goede nieuwsbrief via mail lees je hier.
Ik kan me voorstellen dat je misschien denkt: inbound marketing wordt steeds vaker toegepast, spreekt de gemiddelde email marketingstrategie dat niet tegen? Dat lijkt misschien in eerste instantie zo, email is namelijk wel degelijk een push middel, in tegenstelling tot de pull strategie waar inbound marketing vanuit gaat. Als bedrijf zendt je simpelweg iets naar de lezer. Toch is het ook weer niet helemaal tegensprekend, het kan een zeer goede aanvulling zijn bij je inbound marketing strategie. Je hoeft niet leads of klanten te gaan bestoken met emails, maar je kunt wel kiezen voor een strategie waarin je verschillende typen email op het juiste moment verstuurt, naar de juiste persoon. De inhoud van deze emails kan variëren van nieuwsbrieven, e-books, whitepapers, webinars tot free trials. Maar nogmaals, belangrijk is nog altijd de matigheid: voorkom dat de lead je gaat zien als een spammer. Daarom is toestemming (opt-in) van de ontvanger bij mails onmisbaar.
Juist in deze snel veranderende wereld is het enorm belangrijk om bepaalde middelen en strategieën niet te snel vaarwel te zeggen.
Ik hoop je zo wat meer op de hoogte te hebben gebracht van verschillende belangrijke voordelen van email marketing, die bijdragen aan de populariteit van dit middel. Heb je nog iets toe te voegen, laat dan gerust een reactie achter.
Als B2B marketeer met pittige targets heb je de juiste tools nodig om goed te presteren. Software..
Nu we volop gebruikmaken van apps, video’s, online verhalen en andere nieuwe ontwikkelingen,..
Vorige week maandag was ik voor het eerst te gast bij de Social Media Club in Apeldoorn. Samen met..