Inbound marketing: wat is het precies?
door: One4marketing
door: One4marketing
Steeds meer mensen raken bekend met het idee van inbound marketing. Push reclame neemt meer en meer af en mensen stappen over naar de minder irritante vorm van marketing. Maar wat is het ook alweer precies?
Heel simpel gezegd werkt inbound marketing het tegenovergestelde van het traditionele outbound marketing. Voorheen was het zo dat je een reclamecampagne bedacht en die op zoveel mogelijk plekken liet zien: op televisie, in tijdschriften, op banners van websites, in bushokjes, verzin het maar. De gemiddelde westerling ziet zo ongeveer driehonderd reclames per dag. Je kunt je voorstellen dat dit zorgt voor een informatie-overload.
Daarom werkt inbound marketing anders. Het verschil zit hem erin dat in plaats van de zogenaamde ‘push'-methode waar je mensen blijft blootstellen aan jouw reclameboodschap, je werkt via de ‘pull’ methode. Dit houdt in dat je zorgt dat je interessant genoeg bent zodat mensen jouw content willen lezen en willen delen met anderen. Je moet dus zorgen dat je bijvoorbeeld in de zoekresultaten van Google overkomt als een goede en betrouwbare bron, en dat je een beetje bovenaan staat. Ook moet je ervoor zorgen dat jouw artikelen te vinden zijn op social media en dat anderen deze ook makkelijk kunnen delen.
Een groot voordeel hiervan is dat je dus veel geld bespaart op reclamekosten. Wel moet je ervoor zorgen dat er een constante stroom van nieuwe content is waarmee je je vaste bezoekers laat terugkeren naar jouw website. Ook is het belangrijk dat je de juiste stappen zet zodat je je bezoekers uiteindelijk ook omzet naar klanten, want dat is natuurlijk nog steeds het doel van marketing. Net als traditionele marketing bestaat ook inbound marketing uit een soort trechter. HubSpot benoemt vier fases: Attract, Convert, Close, Delight.
Zorg dat er nieuwe bezoekers naar jouw website komen. Hierbij is het dus belangrijk dat je kwalitatief goede content schrijft die gericht is op jouw doelgroep, dat je die distribueert over verschillende social media kanalen, en dat je goed vindbaar bent in Google.
Dit is een belangrijke stap in het inbound marketingproces, waar je je bezoeker om gaat zetten in een lead. Dit doe je door calls-to-action, zoals bijvoorbeeld het downloaden van een gratis e-book. Wanneer een bezoeker op zo’n e-book klikt, komt hij of zij op een landingspagina waar een formulier ingevuld moet worden. Dit heeft eigenlijk twee doelen. Ten eerste geeft het invullen van zo’n formulier aan dat een bezoeker gemotiveerd genoeg is om door dat proces te gaan en dus mogelijk geïnteresseerd is in jouw product. Ten tweede verzamel je meteen via dat formulier informatie over je lead, die je vervolgens in kan zetten in gerichte e-mails en latere gesprekken.
Dit is het moment dat je je lead omzet in een klant. Je stuurt gerichte e-mails met wat jij denkt dat voor hen interessant is. Daarnaast zorg je dat ze niet steeds hetzelfde te zien krijgen als ze jouw website bezoeken, maar dat dit automatisch afgewisseld wordt. Door middel van lead scoring geef je punten aan het aantal acties die jouw lead onderneemt op je website, en bij een vooraf gesteld aantal punten is hij of zij “sales qualified” en kun je ze bijvoorbeeld uitnodigen voor een gesprek.
Wanneer je eenmaal iemand omgezet hebt tot klant dan wil je hen ook nog relevante informatie over jouw product blijven aanbieden. Je wilt hen eigenlijk binden aan jouw bedrijf en zorgen dat de relaties met je klanten goed blijft. Blijf hen dus verrassen met leuke of interessante content via de mail en social media en stuur hen af en toe ook een extraatje in de vorm van een nieuw e-book.
Dit is dus eigenlijk de basis waar inbound marketing op leunt. Daarnaast zijn er nog een aantal andere begrippen die fijn zijn om te kennen als je je hierin nog wat verder wilt verdiepen:
Ben jij er denk je helemaal klaar voor om ook aan inbound marketing te beginnen. Lees dan ons inbound marketing handboek!
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..