Hoe mijn zoektocht naar gastbloggers mislukte en wat ik ervan leerde
door: One4marketing
door: One4marketing
Bij One4Marketing willen we volgende maand eens experimenteren met gastbloggen. We zijn op zoek naar experts op het gebied van inbound marketing, SEO en contentmarketing die hun kennis graag willen delen op onze blog. Voor elke week één gastblogger, dat is zo geregeld – dacht ik. Niets blijkt minder waar te zijn, want de zoektocht naar gastbloggers verliep zeer stroef.
De zoektocht verliep niet zoals ik had gedacht. Als je merkt dat er iets fout gaat, moet je altijd eerst bij jezelf kijken waar de fout kan liggen. Ik heb een berichtje de wereld in gestuurd via Twitter, waar ik een aardige volgersachterban heb met veel marketeers. De tweet kreeg best wat interactie; 574 keer bekeken, hij werd geretweet en ook mijn profiel werd bekeken aan de hand van deze tweet.
Toch kreeg ik nul aanmeldingen. Wat ik wel kreeg? Een reply of ik misschien mijn kennis wilde delen door middel van een gastblog op een ander platform. Blijkbaar was er nog een partij die op zoek was naar gastbloggers en via dezelfde hashtags heeft gezocht. Maar ja, ik ben op zoek naar gastbloggers en niet een blog waar ik op kan gastbloggen.
Duidelijk, zo’n algemene tweet werkt dus niet. Een persoonlijkere benadering leek me gepaster.
Mijn volgende stap was op zoek gaan in mijn eigen netwerk. Ik had binnen no time een lijstje met interessante mensen die ik graag als gastblogger wilde voor One4Marketing. Ik stuurde ze een persoonlijk berichtje via de mail, LinkedIn of Twitter en nodigde zelfs een aantal potentiële gastbloggers uit op kantoor om het concept gastbloggen eens door te spreken.
Een kleine greep uit de antwoorden:
Oké, geen positieve, instemmende reacties en zelfs een aantal keer geen reactie. Dit is natuurlijk niet waar ik op gehoopt had. Wel krijg ik op deze manier inzicht in de doelgroep die ik benader. Ik heb een duidelijk beeld kunnen vormen welke eisen een gastblogger stelt voordat hij toestemt een gastblog te schrijven voor ons platform.
Dat lijkt me een logisch verhaal. Wanneer ik bijvoorbeeld een andere inbound marketeer benader die en directe concurrent van ons is, dan is de kans klein dat hij een blog gaat schrijven voor onze blog. Bovendien moet ik mezelf ook afvragen: wil ik de concurrentie laten bloggen op mijn blog? Aan de ene kant vind ik dat je je als bedrijf transparant opstelt, je durft het aan een directe concurrent te laten bloggen op jouw eigen blog. Aan de andere kant geef je jouw concurrent de mogelijkheid om reclame te maken voor zijn diensten (dezelfde diensten die jij aanbiedt!) op jouw platform. Het is een afweging die je moet maken, maar de kans dat beide partijen er beter uitkomen, is klein.
Naast mijn werk bij One4Marketing heb ik ook mijn eigen persoonlijke blog waarop ik budgetadvies geef aan een brede doelgroep (scholieren, studenten, jonge gezinnen) die graag willen besparen. Ik blog ruim vier jaar en heb van dichtbij meegemaakt hoe het persoonlijke karakter van een blog veranderd is en bloggen een commercieel tintje heeft gekregen. Wat mij betreft een logische ontwikkeling, aangezien er in Nederland tientallen bloggers zijn die bloggen als beroep hebben en kunnen leven van hun blog. Waar vroeger nog veel werd gedaan aan (gratis) linkuitwisseling, worden er tegenwoordig flinke bedragen neergelegd voor een gesponsord artikel.
Ik benaderde twee bloggers die zelf een contentmarketingbureau gaan beginnen. Zelf verdienen ze ook een leuk zakcentje met hun blog, dus hun eerste vraag toen ik ze benaderde, was: “Staat er een vergoeding tegenover?” Ik als blogger begrijp die vraag: het creëren van content kost tijd en dus geld. Aan de andere kant bieden wij deze bloggers een platform aan met een breed bereik, een goede ranking in Google en dus een mogelijkheid voor een vergrote naamsbekendheid. Daarom vind ik dat je voor een gastblog geen vergoeding hoeft te vragen, wanneer jij een relevante partij bent voor de gastblogger.
Oké, een vergoeding is dus niet nodig naar mijn mening. Wel is het een absolute must dat jouw blog iets te bieden heeft voor de gastblogger. Stel dat de gastblogger met zijn eigen blog maandelijks 10.000 unieke bezoekers trekt en jij een schamele 500, dan is het voor de gastblogger op geen enkele manier relevant om gratis te gastbloggen voor jouw platform.
Wanneer jouw blog een groot uniek bereik heeft, dan is het voor een gastblogger met een klein bereik juist interessant om te gastbloggen voor jouw blog.
Naast het bereik van een blog, zijn er nog een aantal factoren die bepalen of jouw platform interessant is voor gastbloggers:
Als er op jouw platform regelmatig geblogd wordt, zeg minstens twee keer in de week, dan wordt het voor een gastblogger relevant om een blog te schrijven.
“Een blog is pas interessant wanneer deze een groot bereik heeft.” Onjuist. Je moet niet alleen kijken naar de grootte van het bereik, maar ook naar de doelgroep. Zo zijn er genoeg blogs die een kleine, maar onwijs specifieke doelgroep hebben. Marketingfacts is een voorbeeld van een blog met een groot bereik, maar dit is een hele brede doelgroep.
Voor gastbloggers kan het juist interessant zijn om een specifieke doelgroep aan te snijden. Een goed voorbeeld daarvan vind ik Ondernemend Veenendaal, een initiatief van Gemeente Veenendaal, die hun blog als citymarketingmiddel inzetten. Dat is natuurlijk een heel specifiek onderdeel van marketing. Ze hebben overduidelijk minder bereik dan een blog als Marketingfacts of Frankwatching, maar wél een hele specifieke doelgroep.
Het is voor een gastblogger interessanter om voor jouw platform te bloggen wanneer deze hoog rankt in Google. Dit heeft namelijk een positieve invloed op de website of blog van de gastblogger.
Een algemene boodschap in de vorm van een bulk e-mail of tweet, werkt niet. Wanneer je potentiële gastbloggers persoonlijk benaderd met een berichtje dat écht voor hen is bedoeld, is de kans dat ze zullen reageren, groter. Geef bijvoorbeeld specifieke suggesties voor een gastblog op basis van het werk of de interesses van de potentiële gastblogger. Zo laat je zien dat jij je hebt verdiept in de potentiële gastblogger en weet hoe hij relevant kan zijn voor jouw platform.
Nu ik deze informatie heb, ben ik buiten mijn netwerk op zoek gegaan naar gastbloggers. Ik ben nieuwe, interessante mensen gaan volgen op Twitter. Deze heb ik persoonlijk benaderd met een relevant aanbod. Ik ben benieuwd naar de reacties en hoop dat we volgende maand vijf geweldige gastbloggers hebben die hun kennis over inbound marketing met jullie delen!
En nu je dit toch leest: ben jij die geweldige gastblogger waar ik naar op zoek ben? Heb jij kennis over inbound marketing, content en SEO en wil je deze kennis graag delen met de bloglezers van One4Marketing? Neem dan contact met mij op!
Er moet een nieuwe website komen. Een grote, uitdagende klus ligt op je bordje. Er moeten nieuwe..
Wanneer je in jouw markt samen met concurrerende bedrijven producten of diensten verkoopt die..
Je hebt gekozen, videomarketing it is! Nu moet je de juiste camera uitzoeken. Maar welke..