Hoe laat je je blog groeien?
door: One4marketing
door: One4marketing
Je blog is een essentieel deel van je inbound marketing strategie. Zonder blog is het moeilijker om nieuwe mensen naar je website te trekken. Dit is namelijk het medium waarmee je antwoord geeft op de vragen waar mensen mee zitten, waardoor je hen verder helpt. Het werkt ook als filter, want als de vragen van je lezers beantwoord worden door jouw website, bied jij hen misschien ook wel de gehele oplossing voor hun probleem.
Het is echter wel zo dat om dit filter goed te laten werken, je ook zoveel mogelijk lezers moet aantrekken. Denk aan de marketing trechter: hoe meer mensen er bovenaan in de trechter zitten, hoe meer klanten je uiteindelijk na alle conversies onderaan de trechter eruit krijgt. Je moet dus je blog laten groeien. Maar hoe doe je dat dan? Hoe kun je ervoor zorgen dat je blog steeds blijft groeien en er dus steeds meer verkeer naar jouw blog komt?
Allereerst is het heel belangrijk dat je precies weet wie jij aan wilt trekken. Wie zijn zij, wat is hun functie, maar vooral ook met welke vragen zitten zij en welke informatie verwachten zij op jouw website te vinden. Dit doe je door middel van buyer persona’s. Gebaseerd op wat jij weet over je lezers, bestaande klanten, en jouw markt in zijn geheel stel je profielen op van hoe jouw klanten in elkaar zitten. Zo weet je dus ook precies waar je wel over moet schrijven en waar niet.
Vervolgens is het belangrijk dat je lezers met goede content aantrekt. Dit begint al bij de titels: die moeten pakkend en niet te lang zijn. Houdt hiervoor maximaal 70 tekens aan en zorg ervoor dat er ten minste één keyword in je titel staat. Zorg dat je titel past bij je content maar ook uniek is en de lezer verrast. Zo overtuig je hen ervan dat ze jouw blog willen lezen. Daarnaast is je meta description erg belangrijk omdat deze zichtbaar is in Google. Zorg dat hij duidelijk omvat waar je blog over gaat, maar maak hem maximaal 160 tekens lang, want anders kapt Google hem af. Ook hier is het weer belangrijk dat hij verrassend is en nog niet alles onthult, maar wel de interesse wekt van je lezer. Overtuig hen ervan dat ze jouw blog zeker niet willen missen.
Om lezers goed aan te kunnen trekken moet je natuurlijk zelf je blog ook verspreiden. Zorg dat je weet op welke social media jouw buyer persona’s zich bevinden en plaats het daar bijvoorbeeld in voor hen relevante groepen. Zo vind je bijvoorbeeld voor B2B bedrijven sneller je potentiële klanten op LinkedIn dan op Facebook. Zorg dat je jouw blogs zelf verspreid en geef ook je lezers de kans dit te doen door social sharing buttons bij je blogs te plaatsen. Word of Mouth werkt namelijk altijd nog beter dan zelfpromotie.
Ok, nu heb je je lezers aangetrokken. Hoe zorg je er dan voor dat deze lezers ook terug blijven komen naar jouw website? Hier is het belangrijk dat je een goede balans vindt tussen kwaliteit en kwantiteit. Je moet namelijk regelmatig nieuwe blogs posten om consistent te blijven en je lezers iedere keer weer wat nieuws te kunnen bieden. Bij One4Marketing proberen we bijvoorbeeld dagelijks een blog te posten zodat er altijd nieuwe informatie te vinden is op onze blog. De valkuil hier is dat je soms even niet genoeg tijd of inspiratie hebt om er weer een blog uit te persen. Dat kan altijd gebeuren. Toch heb je dan het gevoel dat je moet, wat ten koste kan gaan van de kwaliteit van je blogs.
Houd dus de vuistregel aan dat wat je produceert in ieder geval waardevolle informatie moet zijn en relevant moet zijn voor je lezer. Voldoet het niet aan die twee criteria dan kun je het beter niet publiceren. Zoals Dan Sharp van de Screaming frog zegt: Create as much content as your resources allow.
Om trouwe lezers te krijgen voor je blog is het ook belangrijk dat je hen de mogelijkheid geeft om op de hoogte te blijven van nieuwe blogs, bijvoorbeeld door zich aan te melden voor een nieuwsbrief. Zorg dus dat er altijd een formuliertje beschikbaar is en verstuur ze dan vervolgens regelmatig updates over wat er nieuw is op jouw blog. Voor deze trouwe lezers en leads kun je het vervolgens nog bijzonderder maken door speciale content aan hen aan te bieden die gewone website bezoekers niet zomaar kunnen vinden. Denk hierbij aan extra e-books of webinars om ze nog beter van dienst te kunnen zijn. Zo bouw je een band met hen op en worden het trouwe volgers/lezers.
De tips hiervoor hebben allemaal te maken met dingen waar je bij de content creatie rekening mee kunt houden, maar wat kun je doen met je bestaande blogs? Daar zitten vast al wat ruwe diamanten tussen, die misschien nog geslepen kunnen worden, maar dan ook voor meer bezoekers kunnen zorgen. Allereerst is het belangrijk dat je deze blogs optimaliseert met een goede titel, voldoende links en genoeg visuele content. Vervolgens stel je vast welke vragen deze blogs al beantwoorden. Wat je hier namelijk mee kunt doen is op Google deze vragen zoeken. Vervolgens kun je op de fora waar ze gesteld worden antwoord geven op die vragen met een linkje van je blog erbij. Zo vind je meteen de mensen die deze vragen gesteld hebben.
Daarnaast kun je je oude content natuurlijk ook opnieuw promoten, bijvoorbeeld via Twitter. Je kunt het daarnaast ook als input gebruiken voor nieuwe content in een andere vorm, zoals een slideshare, webinar, of infographic. Dit kost in verhouding minder moeite dan nieuwe content bedenken en geeft je oude content wel weer een boost om je blog te laten groeien. Zo kun je bestaande content op verschillende manieren recyclen.
Gebruik je blog niet om je product te verkopen! Dat is een turn off voor iedereen die jouw blog wil lezen om meer te weten te komen over een bepaald onderwerp. Je blog is er om je lezers te voorzien van informatie en om hen te vermaken met mooie en goede content. Als zij dan meer van jou en je product willen weten, dan worden het vanzelf leads doordat ze zich voor verschillende formulieren (e-books, nieuwsbrief, etc.) aanmelden. Zo komen zij dan in het sales traject terecht en dan kun je gaan verkopen, maar niet voor die tijd. Hoe verleidelijk het ook is, probeer dit echt te vermijden. Onthoud wat Dan Sharp zegt: Nobody wants to read sales pitches.
Er moet een nieuwe website komen. Een grote, uitdagende klus ligt op je bordje. Er moeten nieuwe..
Wanneer je in jouw markt samen met concurrerende bedrijven producten of diensten verkoopt die..
Je hebt gekozen, videomarketing it is! Nu moet je de juiste camera uitzoeken. Maar welke..