Hoe geef je een persoonlijke draai aan je blog?
door: One4marketing
door: One4marketing
Thema’s of onderwerpen kun je vaak vanuit allerlei hoeken bekijken en vanuit meerdere perspectieven schrijven. Schrijven kun je ook weer op meerdere manieren doen, door in een specifieke stijl te schrijven zet je een onderwerp op een bepaalde manier neer. Nu het bloggen door bedrijven de laatste jaren enorm in populariteit is gestegen, wordt de uitdaging om met juist jouw blog de aandacht van de doelgroep te trekken steeds lastiger. Van diverse punten wordt gezegd dat ze je blog aantrekkelijker maken voor lezers en het naar een hoger niveau brengen. Persoonlijkheid overbrengen is er daar één van, een schrijfstijl met een personal touch leest fijn, al hangt dat natuurlijk wel een beetje af van hoe jouw doelgroep er precies uitziet.
Elk bedrijf heeft te maken met concurrentie, al geldt dat voor het ene bedrijf meer dan voor het andere. Als bedrijf wil je natuurlijk niet dat jouw doelgroep naar de concurrent gaat, en daarom moet je iets extra’s te bieden hebben wat die doelgroep overhaalt om toch bij jou aan te kloppen. Zoiets extra’s kan simpelweg een aanbieding zijn, of je kunt ervoor zorgen dat jij altijd de eerste bent met het aanbieden van de nieuwste producten. Ook kun je ervoor zorgen dat klanten jouw bedrijf gaan waarderen, gewoon om ‘wie’ het bedrijf is en de manier waarop het bedrijf te werk gaat.
De ‘why’ uit de gouden cirkel van Simon Sinek kan hierbij ook relevant zijn. Waarom doet jouw bedrijf wat het doet? Mensen zijn geïnteresseerd in de gedachte hierachter, het kan bijvoorbeeld helpen begrijpen waarom jouw bedrijf op een bepaalde manier te werk gaat. Meer lezen over dit waarom? Lees dan het blogartikel van Janet, over hoe het waarom van een organisatie nieuwe klanten oplevert.
Mensen vinden het fijn om het gezicht achter een bedrijf te zien, de menselijkheid achter een bedrijf. Nu alles steeds meer verplaatst naar het internet, wordt het steeds lastiger om dit gezicht te blijven laten zien. In een winkel gaat dat nog makkelijk, je hebt immers altijd je personeel staan. Een website is hiermee niet te vergelijken, het is dan ook een behoorlijke uitdaging om toch die persoonlijkheid over weten te brengen. Veel bedrijven onderschatten dit, vergeten het of hebben er gewoon wat moeite mee. Hier ligt jouw kans, zorg ervoor dat er achter jouw bedrijf online een gezicht schuilt en dat er een persoonlijkheid voelbaar is. Het gaat klanten er lang niet altijd om wat ze kopen, maar vooral bij wie ze het kopen en waarom.
Persoonlijkheid hangt in dit perspectief al snel samen met de begrippen storytelling en authenticiteit. Deze twee begrippen zijn in de marketingwereld de laatste jaren ook enorm gegroeid in populariteit, bedrijven willen graag authentiek zijn en verhalen vertellen. Het verhaal van hun merk, of het verhaal van medewerkers, het verhaal achter het ontstaan van het bedrijf, noem maar op.
Dit moet volgens de huidige ‘marketingregels’ zo authentiek mogelijk gebeuren, wat inhoudt dat het bedrijf zichzelf laat zien. Zo kom je al snel weer terecht bij het begrip persoonlijkheid, bedrijven die authenticiteit willen uitstralen doen dat door een bepaalde persoonlijkheid uit te stralen. Het verhaal en het gezicht achter een merk.