Hoe creëer je meer engagement op social media?
door: One4marketing
door: One4marketing
Het creëren van engagement onder klanten is iets wat voor veel bedrijven de afgelopen tijd steeds belangrijker is geworden. Bedrijven willen graag betrokken klanten, waarmee het gesprek kan worden aangegaan. Sociale media kunnen leiden tot meer engagement, mits het op de juiste manier wordt gebruikt. Zoals niks vanzelf gaat, gaat ook het verhogen van engagement niet zomaar vanzelf. Maar wat moet je dan doen om het voor elkaar te krijgen dat jouw klanten meer betrokken worden bij jouw merk, product of bedrijf?
Het is zo’n term die in het Engels wel voor zich lijkt te spreken, maar in het Nederlands niet echt altijd even duidelijk is. Betrokkenheid is in principe de vertaling, maar je zou je dan weer de vraag kunnen stellen wat betrokkenheid dan precies is. Wanneer is iemand betrokken? Waar ligt de grens tussen een betrokken klant en een niet-betrokken klant? Dit gebied kan soms wat vaag en grijs lijken.
Allereerst valt er een onderscheid te maken tussen klanten en niet-klanten, potentiële klanten zullen we maar zeggen. Iemand die al eens ergens een aankoop heeft gedaan, kan een betrokken klant zijn. Maar ook iemand die nog niks gekocht heeft en alleen nog maar geïnteresseerd is, kan ook al betrokken zijn. Zowel bestaande klanten als potentiële klanten kunnen echter ook niet betrokken zijn. Zo kan een klant een aankoop hebben gedaan en het daar dan ook echt bij laten.
De betrokkenheid zie je terug in de mate van verbondenheid tussen een bedrijf en de klant. Tegenwoordig is het al redelijk snel te zien wanneer er sprake is van een betrokken klant, vanwege de openheid van bijvoorbeeld sociale media. Klanten die reageren op berichten van het bedrijf, of zelf online vertellen over hun ervaring met een bedrijf, zijn duidelijk betrokken. Dit hoeven dus niet per se klanten te zijn, het kan ook dat mensen op de een of andere manier gewoon een soort feeling hebben met jouw merk en dit (online) uitstralen.
Toch blijft het lastig om na te gaan wanneer er nu sprake is van engagement. Wellicht ziet klant X zichzelf als een zeer betrokken klant, terwijl het bedrijf het tegenovergestelde denkt. Het zal altijd een beetje vaag en onduidelijk blijven, omdat er simpelweg geen strikte regels of voorwaarden bestaan voor wanneer iemand engaged is. In een eerder blog van ons kun je meer lezen over wat engagement nou echt is en hoe je dit meet.
Zorg dat je jouw publiek verzorgt en hun engagement zal stijgen.
Sociale media is ideaal voor het creëren van engagement onder klanten, mits je het op de juiste manier aanpakt. Je kunt je berichtgeving op meerdere manieren zó vormgeven, dat lezers zich vanzelf aangesproken en gemotiveerd voelen om er iets mee te doen.
Wanneer je jouw volgers iets te vertellen hebt, kun je dit simpelweg in een soort mededeling doen. Je kunt het echter ook wat meer interactief proberen te maken, door een vraag te stellen. Dit triggert de lezers om iets te doen met de informatie die je geeft.
Niet iedereen zal reageren, maar het leidt al snel tot meer reactie en betrokkenheid dan wanneer je alleen iets meedeelt. Dan ben je namelijk alleen maar aan het zenden, terwijl je graag een conversatie wilt creëren om zo tot meer betrokkenheid te komen. Mensen zullen sneller reageren wanneer je hen iets vraagt of voorlegt. De betrokkenheid ontstaat dan doordat ze het gevoel krijgen dat je hen wilt betrekken bij jouw bedrijf, en dit is een gevoel dat gewaardeerd wordt.
De meeste mensen zullen het met me eens zijn wanneer ik zeg dat foto’s en/of video’s echt niet mogen missen op websites, blogs en berichten op sociale media. Dit heeft eigenlijk twee belangrijke voordelen: één,
het zorgt voor fijne afwisseling, twee, het trekt de aandacht en helpt je
hierdoor de strijd met de informatie-overload aan te gaan.
Meer weten over een goede videostrategie?
Het is tegenwoordig steeds meer mogelijk om video’s direct in je bericht te voegen. Dus in plaats van een linkje naar je Youtube-video in bijvoorbeeld je Facebookpost te vermelden, kan je ook gewoon het fimpje zelf uploaden. In plaats van een link, zien mensen dan meteen een beeld van jouw video. Dit is veel aantrekkelijker en maakt het mensen nog makkelijker: ze hoeven nu alleen nog maar op play te klikken – als het niet al vanzelf begint af te spelen – in plaats van door te klikken naar weer een nieuwe pagina.
Net noemde ik al kort de informatie-overload, kort gezegd is dit de overvloed aan informatie in allerlei vormen van content die we via meerdere wegen tot ons krijgen.
Om nog een beetje op te vallen in
deze stroom aan kennis, content en informatie, moet je dus zorgen dat je op de juiste tijdstippen je bericht plaatst. Deze tijden komen je ongetwijfeld niet altijd even handig uit, maar gelukkig bestaan er genoeg manieren om je berichten van te voren in te plannen zodat ze toch op die ‘perfecte’ tijd online verschijnen. Er zijn verschillende onderzoeken die deze perfecte tijdstippen hebben geprobeerd te vinden, meer hierover vindt je in een blogartikel dat ik eerder schreef: Hoe bereik je de perfecte timing voor social media?
Voornamelijk sociale media bieden goed de mogelijkheid om het open karakter van je bedrijf te tonen. Je kunt gemakkelijk laten zien waar jij en jouw collega’s mee bezig zijn. Dit is weer iets wat mensen waarderen, je laat namelijk duidelijk zien dat jij wilt dat (potentiële) klanten zich betrokken voelen. Zij krijgen op hun beurt namelijk een mooi kijkje in de keuken, wat leerzaam en interessant kan zijn. Er ontstaat het gevoel van betrokkenheid, er ontstaat waardering voor het feit dat een bedrijf de moeite neemt om de stap te maken naar zo’n open karakter.
Dit waren vijf tips die zeker kunnen helpen bij het creëren van meer engagement. Er zal ongetwijfeld ten minste één tip bij zitten die leidt tot meer betrokken klanten, en zo niet, dan ben ik benieuwd welke tips jij nog hebt. Deel deze gerust in een reactie!
Wat is social selling? Social selling houdt in dat je sociaal actief bent. Je zet social media in..
Met 1,6 miljard dagelijkse gebruikers, is Facebook één van de belangrijkste kanalen om in contact..
Nog niet heel lang geleden pakten we het telefoonboek met onze telefoon en belden we bedrijven op..