Help! Al die instellingen op mijn camera!
door: One4marketing
door: One4marketing
Je hebt gekozen, videomarketing it is! Nu moet je de juiste camera uitzoeken. Maar welke instellingen zijn belangrijk? Voor mij was het net als vroeger; ik loop de snoepwinkel in en wist niet waar ik moet kijken. Direct kwam de zoete geur van diverse soorten lekkers op mij af. Alles zag er heerlijk uit! Maar welke wilde ik nou echt? Wat was de beste keuze voor mij?
Het uitzoeken van een geschikte camera voor videomarketing is niet heel anders. Er is op dit gebied enorm veel keuze. Met de komst van de smartphone is het er al helemaal niet makkelijker op geworden. De kwaliteit van die camera’s zijn enorm doorontwikkeld, maar zijn ze werkelijk goed genoeg voor videomarketing?
Een smartphone is een goed begin, maar de instellingen zijn vrij beperkt. Om die reden raad ik aan om te investeren in een echte videocamera. Een instapmodel is vaak al voldoende. Wil je toch liever jouw videomarketing activiteiten opstarten met een smartphone, blijf ook dan doorlezen. De dingen die ik in dit blog bespreek helpen bij het neerzetten van het beste resultaat.
Daar sta je dan met de camera in de hand. Waar moet ik beginnen? Wat is een framefrequentie? Wat moet ik bij Aperture voorstellen? Sluitsnelheid? Wees gerust na het lezen van dit blog is alles helder! Eén voor één behandelen we al deze instellingen.
Framefrequentie zegt hoeveel beelden per seconden een camera kan. Waarom is dit dan zo belangrijk en waarom zijn er zoveel keuzes bij het instellen hiervan?
Op de meeste camera’s kom je 25, 30, 50 en 60 fps (frames per second) tegen. Soms kom je zelfs nog hogere getallen tegen. Een goede eerste stap om te bepalen wat je nodig hebt, is door te kijken waar de video voor gebruikt wordt. In Europa gebruiken we normaal gesproken 25 of 50 fps, voor de VS is 30 of 60 fps juist aan te raden. Waarom dit verschil? De weergave-apparaten gaan verschillend om met de framefrequentie. Ontwikkel je een video in 25 fps voor Amerika, dan zal de video waarschijnlijk anders weergeven worden. Dit kan invloed hebben op het effect van de video.
Waarom zou je met een hogere framefrequentie willen filmen? Hoe hoger de framefrequentie hoe meer informatie wordt opgeslagen per seconde. Het grote voordeel hiervan is dat slow-motions hierdoor steeds minder schokkerig zijn. Maar het nadeel is dat het videobestand steeds groter wordt. Meer informatie per seconden, is meer data per seconde. Hou hier rekening mee bij de aanschaf van opslagmiddelen voor je video’s.
De diafragma bepaald hoeveel licht er in de lens komt. De hoeveelheid licht bepaalt de ‘dept-of-field’ van de video. Wil je een grotere scherptediepte (alles scherp in het beeld), dan gebruik je een kleinere diafragma.
Ben je een close-up aan het filmen, dan is een kleinere dept-of-field gewenst. Om dit voor elkaar te krijgen, gebruik je een groot diafragma. Wil je juist een kleine scherptediepte, dan moet je diafragma groot staan. Je doet dus eigenlijk met de diafragmaprecies het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken qua scherptediepte.
Sluitsnelheid heeft invloed op het diafragma, maar werkt net iets anders. Sluitsnelheid bepaalt hoelang de sensor blootgesteld wordt aan het licht. Dit wordt uitgedrukt in breuken. Wil je veilig zitten, dan gebruik je het dubbele van je Frameries. Film je met 25 fps? Dan gebruik je een sluitsnelheid van 1/50. Sluitsnelheid is geen vaste waarde. Het is mogelijk om bewust de hiervoor genoemde vuistregel te overtreden om een bepaald effect te creëren. Zo geeft een lagere sluitertijd een vloeiendere beweging, dan een hogere sluitertijd. Probeer het de volgende keer eens wanneer je de camera in handen hebt!
Naast sluitsnelheid en diafragma is er nog een instelling die over het licht gaat: de ISO-waarde. De ISO-waarde geeft de gevoeligheid aan van de camerasensor. Hoe hoger dit getal hoe gevoeliger je camera is voor licht. Deze waarde stel je in voor elke situatie om het beste eindresultaat te bereiken. Met een hoge ISO-waarde draaien, zorgt voor lichte beelden. “Mooi dan hebben we geen extra verlichting nodig,” is misschien je eerste gedachte. Helaas werkt dit niet helemaal zo. Het beeld zal snel erg korrelig worden. Op deze manier verlies je de scherpte(diepte) in je beeld die je juist met je sluitsnelheid hebt gecreëerd.
Alle vier de besproken instellingen hebben direct invloed op elkaar. Stel je de camera op één van de punten verkeerd in, dan heeft dit direct invloed op de andere instellingen en daarmee dus ook het eindresultaat.
Een laatste tip: ontwikkel voor jezelf een vaste procedure voor het instellen van je camera. Zo vergeet je nooit een stap en ben je verzekerd van het beste eindresultaat.
Wil je meer weten over videomarketing en het produceren van video’s? Lees dan ons videomarketing e-book.
Er moet een nieuwe website komen. Een grote, uitdagende klus ligt op je bordje. Er moeten nieuwe..
Wanneer je in jouw markt samen met concurrerende bedrijven producten of diensten verkoopt die..