De chaos voorbij: content met een werkende contentstrategie
door: One4marketing
door: One4marketing
Herken je het?
Misschien ben je een jaar geleden overtuigd door wat je online las, of op een congres hoorde. Jouw bedrijf moest een 'publishing company' worden. En dus ging je aan de slag. Content creëren was het credo. Build it and they will come. Alleen, ze kwamen niet. De lezers bleven weg.
Wat ging er mis? En hoe moet het dan wel?
Steeds meer B2B-marketeers worstelen met het schrijven van voldoende, aantrekkelijke en effectieve content voor hun branche. Uit onderzoek van het Content Marketing Institute blijkt dat B2B-marketeers steeds meer content produceren, maar tegelijkertijd hun twijfels hebben bij het effectief inzetten van contentmarketing door hun bedrijf. En dat is niet het enige onderzoek dat hierop wijst.
Vaak ligt het probleem dieper dan simpelweg 'het werkt niet'.
Komt één van de volgende situaties je bekend voor?
Ben jij een B2B-marketeer en herken je je in één van de bovenstaande situaties? Dan is de kans groot dat ook jij content creërt die de moeite van het lezen niet waard is. De moeite niet waard omdat het onsamenhangende artikelen zijn die zweven tussen het bieden van klantwaarde en het promoten van de producten en diensten van je bedrijf. Vlees noch vis, zoals ze dat zo mooi zeggen.
Hoe gaan we dat veranderen?
Zo moeilijk is dat echt niet. Stop met kwantiteit als graadmeter en begin te werken met relevantie, context en connecties. Dit moet de kern zijn van een verbeterde contentstrategie.
Meer is niet beter. Beter is meer.
Wanneer je bovenstaande aandachtspunten meeneemt voor je B2B-content, levert dit een samenhangend verhaal op dat het volledige spectrum van het aankoopproces bestrijkt. Content die bewust is geschreven om je lezers tot actie aan te zetten, ideeën in de hand te doen en te gebruiken.
Dat is het type content wat aanslaat bij het juiste publiek. Het type content dat jouw bedrijf op de shortlist van potentiële klanten krijgt en je verkopers aan tafel. Vroeg genoeg in het aankoopproces, zodat zij hierop nog invloed kunnen uitoefenen en waarde toevoegen.
Door op deze manier content te creëren, te editen, te publiceren en te distribueren, geef je jouw relevantie de boost van een raketmotor. Je bereik en impact stijgen daardoor net zo snel mee.
Stel jezelf deze vragen voor ieder stuk content dat je ontwikkelt:
De kern die je echt moet begrijpen is dat B2B-marketing content die waarde toevoegt voor jouw bedrijf en jouw publiek, zorgt voor een boost in het beslissingsproces. De tijd voor de losse flodders is voorbij. Ieder stuk content dat je produceert vergroot de impact en de waarde van de andere content waar het aan gelinkt is. Als dat niet het geval is en hier ook geen potentie voor is (met de ontwikkeling van een nieuwe verhaallijn), produceer het dan niet.
Wanneer er in onderzoeken naar wordt gevraagd, delen marketeers hun content in een bepaalde categorie in. Het is de manier waarop de vraag wordt gesteld in het onderzoek en de manier waarop marketingteams vaak zijn ingedeeld, maar het zorgt wel voor fragmentatie.
Volgens de onderzoeken en de structuur van de bedrijven is content óf voor leadgeneratie, óf voor lead nurturing, óf voor groei in awareness, óf voor sales enablement, óf voor welk ander doel en silo je dan ook maar kunt bedenken.
Goede content is niet eendimensionaal. Goede content is effectief in meerdere silo's.
Goede content voldoet aan het doel van contentmarketing met een werkende strategie: het bouwen van winstgevende relaties. Het verbindt losse onderdelen tot een samenhangend geheel en maakt gebruik van waardevolle context om maximaal aan te sluiten op de beleving van het publiek.
Het publiek van vandaag is hiermee de klant van morgen.
Denk er eens over na:
Blijf jezelf dus de vraag stellen: wat is de volgende stap?
Herken je jezelf hierin? Loop je tegen problemen op bij jouw contentstrategie of die van je klanten? Laat gerust van je horen in de reacties, of stuur me een mail. Ik zou graag een concreet probleem (al dan niet anoniem) behandelen in een volgend artikel.
Bron afbeelding: Flickr
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..