Contentmarketing: Wat je kunt leren van reisbloggers
door: One4marketing
door: One4marketing
Wat kunnen we dan leren van reisblogs waardoor ze zoveel gelezen worden?
Naar mijn idee zijn er verschillende factoren waar we als voor onze eigen content marketing nog wat van kunnen leren.
Allereerst, de titel, als reiziger zelf misschien nog wel het lastigste om te bedenken wanneer je je reisblog schrijft. Vaak zie je dat de schrijver simpelweg een korte titel schrijft die aangeeft in welke plaats hij/zij is en misschien kort wat ze meegemaakt hebben. Heel simplistisch dus, gewoon kort en krachtig met een duidelijk beeld van wat de lezer gaat lezen. Misschien is dat simplistische ook wel een manier om aandacht te trekken tussen alle schreeuwerige kopjes die ik tegenwoordig in mijn tijdlijn heb staan. Daarnaast zie je soms minder duidelijke titels, zoals “duiken en marcheren” of “schildpadjes kietelen”, die de lezer nieuwsgierig maken naar waar de rest van het artikel over gaat. Met dit soort prikkelende titels weet je lezers vaak te overtuigen om op je blog te klikken. Dit trucje kun je natuurlijk ook toepassen voor zakelijke blogs.
Wat je nog meer kunt leren van reisblogs is dat elke schrijver een heel eigen, unieke schrijfstijl heeft. Vaak is die schrijfstijl heel herkenbaar voor bekenden van de schrijver, en dat maakt het juist zo leuk om te lezen. Een reisblog wordt vaak wel verhalend geschreven, maar niet met formele bewoordingen of langdradige zinnen. Eigenlijk meer gewoon zoals de schrijver een verhaal zou vertellen. Actieve vorm en korte zinnen dus. Dit maakt het geheel snel en prettig door te lezen. Daarnaast heeft iedereen een eigen stem in het schrijven, net als met het spreken. Als je die weet te vinden, zullen je blogs alleen maar beter worden en creëer je je eigen schrijfstijl die werkt voor jouw publiek. Experimenteer daarmee en kijk wat voor jou goed werkt.
Om je volgers als reiziger op de hoogte te houden moet je met enige regelmaat blijven bloggen. Als je bijvoorbeeld elke week blogt, dan weten mensen wanneer je waar bent en wat je meemaakt, en kunnen ze uitkijken naar het verhaal van volgende week. Zo houd je je lezers trouw en blijven mensen je blogs lezen. Voor zakelijke blogs geldt hetzelfde, namelijk dat je je aan een contentkalender zou moeten houden. Dit zorgt ervoor dat je op vaste dagen en tijdstippen publiceert, waardoor je publiek ook weet wat ze van je kunnen verwachten.
Ik zal heel eerlijk zijn: Soms lees ik de blogs niet helemaal, maar kijk ik vooral naar de prachtige foto’s die nu weer gemaakt zijn. Sommigen van mijn reizende vrienden houden zelfs enkel een fotoblog aan en schrijven er verder geen lange verhalen bij. En toch trekken dat soort blogs ook veel publiek, gewoon vanwege de kwaliteit van het beeldmateriaal wat erbij zit. Voor zakelijke blogs is beeldmateriaal en visuele content ook erg belangrijk. De uitspraak ‘een foto zegt meer dan duizend woorden’, geldt nog steeds en met een mooie foto als eyecatcher kun je veel traffic genereren naar je blogs.
Het klinkt misschien te logisch, maar de vrienden en familie van de reizigers zijn het meest trouwe publiek voor het lezen van de blogs. Zij zijn oprecht geïnteresseerd in de avonturen van hun maatje en willen graag weten hoe het hem of haar vergaat. Als zakelijk blogger heb je natuurlijk te maken met zakenrelaties en veel ‘gewone bezoekers’ die de blogs lezen, die mogelijk minder betrokken zijn bij jouw verhaal dan de ouders van de avonturier zijn. Toch is een trouw publiek de sleutel tot een succesvol blog, en daarvoor moet je dus zorgen dat je lezers terugkomen voor meer. Als een reisblog bijvoorbeeld vol spelfouten of ellenlange zinnen staat, dan willen zelfs de ooms en tantes ook wel eens stoppen met het lezen van de verhalen. Zorg dus dat je zowel als reisblogger als als zakelijk blogger kwalitatief goede content schrijft, zonder spel- en stijlfouten.
Ook de reisbloggers zullen merken dat de ene blog beter wordt gelezen dan de andere blog. Vaak zijn het toch de bijzondere verhalen die meer aandacht trekken en zijn de alledaagse verhalen (voor zover die er zijn op reis) wat minder goed gelezen. Ook voor zakelijke blogs is het belangrijk om je lezers te prikkelen en te boeien met bijzondere of verrassende verhalen. Zoek andere invalshoeken of perspectieven van waaruit je jouw blogs kunt schrijven, zodat jouw lezers ook terug blijven komen voor meer. Bied kritische inzichten waarmee je de interactie zoekt met je publiek. Ga dan ook vooral op gesprekken in met je lezers en bedankt ze voor hun reacties.
Reisblogs zijn voor mij vooral leuk om te lezen in mijn vrije tijd als ik wil weten waar mijn vrienden zich mee bezig houden, maar zo zie je maar dat je er ook lessen uit kunt leren. Gebruik deze tips in je voordeel en pas ze toe op jouw blogs om meer lezers te krijgen.
Er moet een nieuwe website komen. Een grote, uitdagende klus ligt op je bordje. Er moeten nieuwe..
Wanneer je in jouw markt samen met concurrerende bedrijven producten of diensten verkoopt die..
Je hebt gekozen, videomarketing it is! Nu moet je de juiste camera uitzoeken. Maar welke..