Blogs achteraf optimaliseren: Doen of niet?
door: One4marketing
door: One4marketing
Ken je dat, dat je af en toe een blog publiceert waar je niet geheel tevreden over bent? Een drukke periode of een gebrek aan inspiratie kan ervoor zorgen dat je blog een keertje van een mindere kwaliteit is dan normaal. Tijdens de evaluatie van het afgelopen jaar werd ons allemaal gevraagd om onze beste blog en minste blog te kiezen en te vertellen waarom we dat vonden. Vaak was de minste een blog die we tussen de drukte door nog even moesten publiceren en die daardoor niet helemaal goed uit de verf kwam. Je ziet eraan dat ‘ie minder vaak bekeken is dan normaal en ook het delen op social media blijft dan achter.
In mijn geval was dit een blog genaamd Persoonlijkheid in inbound marketing. De titel is natuurlijk al niet heel aantrekkelijk, maar ook de inhoud kon nog wel beter dan die nu was, hoewel het wel een interessant onderwerp is. Betekent dit echter dat het een verloren blog is? Of kun je er nog wat van maken?
Vaak scheelt het veel als je deze blogs later nog eens kritisch bekijkt, in mijn geval na een halfjaar. Waar zit het knelpunt? En wat kun je eraan verbeteren? Soms heb je in de tussentijd ervaring of kennis opgedaan die er nog wat aan toe kan voegen. Hoe dan ook, achteraf kun je deze blogs zeker nog een lift geven.
Om te achterhalen waar het hem in zit moet je verschillende punten even nakijken:
De titel is misschien wel het belangrijkste deel van een blog. Het is de reden dat mensen wel of niet op je blog klikken om hem verder te lezen. In enkele seconden beoordelen mensen of ze een blog de moeite waard vinden om te lezen en de titel is erg belangrijk in die beslissing. Spreekt de titel mensen aan? Of is het een saaie titel voor een interessant onderwerp? Titels die het in het algemeen goed doen zijn lijstjes, vragen, trends en voorspellingen, “how-to’s”, en extremen als “de beste … en de slechtste …”. Ook kun je proberen om de titel van je blog om te keren om het interessanter te maken. In mijn geval kan de titel bijvoorbeeld omgekeerd worden tot: Inbound marketing met persoonlijkheid: zo doe je het.
Na de titel is de inleiding het belangrijkste punt van aandacht. Als de titel goedgekeurd is, dan wordt de tekst gescand op relevantie door je lezer, en het lezen van de inleiding is daarbij het belangrijkst. Zorg dat je inleiding pakkend is en dat de zinnen goed lopen. Mijn inleiding vond ik persoonlijk nogal saai beginnen en pakte je niet meteen. Ook waren bepaalde zinnen te lang. Het kunnen kleine aanpassingen lijken, maar vaak hebben ze wel een groot effect. Vandaar dat ik gekozen heb om dit aan te passen.
Voor:
Na:
Kan het zijn dat je lezers afhaken doordat je blog één lange lap tekst is? Als je dat ziet als lezer, dan geef je het lezen al snel op. Zorg voor voldoende tussenkopjes en breek de lap tekst door voldoende foto’s en afbeeldingen toe te voegen. Zorg ook dat je zinnen niet te lang zijn en dat ze goed lopen. Soms kun je zinnen beter in tweeën breken dan dat je er een zin van drie regels van maakt. Vlot geschreven, korte zinnen lezen ook prettiger.
Waarschijnlijk is de inhoud van je blog wel goed, maar kwam die door de andere knelpunten niet goed uit. Wel kun je, als je later je blog nog eens nakijkt, er nog interessante informatie aan toevoegen. Misschien zijn er in de tussentijd wel nieuwe ontwikkelingen gekomen, of heb je zelf bijgeleerd over het specifieke onderwerp. Deze informatie kan dan ook helpen je blog nieuw leven in te blazen. Heb je goed lopende zinnen en goede informatie, maar nog steeds het gevoel dat je blog wat aan de saaie/droge kant is? Probeer dan eens om een personage aan je blog toe te voegen. Dit kan net voor de nodige dynamiek zorgen, zodat de tekst leuker wordt om te lezen. Denk aan de blog van Janet over buschauffeur Shandrick.
Als je dan toch bezig bent met het verbeteren van je blog, dan kun je ook meteen nog eens checken of hij geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Is de URL wel goed? Dus niet dit soort URL’s: http://www.one4marketing.nl/blog/bid/185445/Persoonlijkheid-in-inbound-marketing , maar eentje zonder onnodige lange nummers, etc. : http://www.one4marketing.nl/blog/Persoonlijkheid-in-inbound-marketing. Heb je voldoende interne links in je tekst staan? Heb je er ook een Call-to-action in staan? Is je meta beschrijving wel optimaal? En heb je je keywords zowel in je meta beschrijving, als je titel, als verdeeld door je tekst staan? Zorg dat je ook voor Google gemakkelijk te vinden bent. In mijn blog had ik nog geen interne links geplaatst toen ik hem schreef, en er miste ook nog een call-to-action. Daarom heb ik dit dus ook verbeterd.
Voor:
Na:
Je kunt als je je blog eenmaal hebt geoptimaliseerd ervoor kiezen om hem opnieuw te publiceren. Dit kun je simpelweg doen door de oude blog die je nu aangepast hebt, nogmaals op je social media accounts te delen. Ook kun je de blog gewoon als compleet nieuwe blog publiceren in plaats van dat je de oude blog aanpast. De kans bestaat dan wel dat die mensen die de blog al wel gelezen hebben dit zien als herhalende content, maar als er slechts een paar lezers voor de oude blog waren, dan is dat niet heel erg. Zorg er bijvoorbeeld ook voor dat je in andere blogs interne linkjes naar deze nieuwe blog plaatst om zo intern verkeer naar je geoptimaliseerde blog te sturen. Er zijn nog meer mogelijkheden om je blogs te herpubliceren, dit kun je lezen in deze blog over het recyclen van content.
Het optimaliseren van je oude blogs die minder goed gelezen werden kan ervoor zorgen dat je een nieuw juweeltje publiceert wat ineens wel veel gelezen wordt. Zo wordt je minst gelezen blog misschien straks wel je best gelezen blog, die je veel meer verkeer naar je website oplevert. Hieruit kun je dan alsnog veel leads krijgen. Ik zeg dus dat je zeker achteraf je blogs kunt optimaliseren en er nog veel uit kunt halen!
Heb jij dit al eens geprobeerd? Deel dan jouw ervaringen in een reactie!
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..