Het moment dat klanten jou gaan waarderen
door: One4marketing
door: One4marketing
‘Het moment’: dat omslagpunt waarbij je merkt dat je klanten veranderen van ‘gewone’ klanten naar waardevolle klanten. Deze klanten waarderen jou en willen dan ook niets liever dan klant van jou blijven.
Iedereen zal dit graag willen bereiken, maar niet iedereen lukt het. Hoe bereik je dit type klanten? Wat kun je doen om zover te komen? En als je dit punt hebt bereikt, hoe ga je daar vervolgens mee om? Lees verder om achter de antwoorden op deze vragen te komen!
Hoe kom je bij dat moment?
Het kost heel wat tijd en moeite om dit moment te bereiken, maar het is niet onhaalbaar. Met de juiste inzet, voldoende motivatie en een grote dosis doorzettingsvermogen kom je er wel. Maar wát moet je dan precies doen?
Er zijn voor je klanten
Klanten kunnen onzeker zijn tijdens het oriënteren of het daadwerkelijke doen van aankopen: kopen ze wel het juiste product of de juiste dienst? Als jij zorgt dat je continu voor (potentiële) klanten klaarstaat en hen een luisterend oor biedt, zal dat gewaardeerd worden.
Zorg bovendien dat je aanwezig bent. Ben je actief op sociale media? Het is handig wanneer je op verschillende sociale netwerken aanwezig bent. De kans is groot dat jouw klanten niet allemaal dezelfde sociale media gebruiken, en daarom kun je beter op een aantal sociale media een account hebben. Houd wel in gedachten dat je ook al deze accounts goed beheert en regelmatig berichten plaatst.
Luisteren naar je klanten
Het is vrij makkelijk om als klant met een bedrijf in contact te komen, is het niet via telefoon of e-mail, dan is het wel via sociale media of de website. Let goed op, mensen gaan er tegenwoordig vanuit dat het makkelijk is om in contact te komen met bedrijven. Hoe modern de technologie tegenwoordig ook is, het komt nog vaak voor dat bedrijf niet of slecht reageren. Het is dus aan jou om ervoor te zorgen dat klanten daadwerkelijk makkelijk in contact kunnen komen door te reageren. Via allerlei wegen is het mogelijk om in contact te komen. Zo kunnen makkelijk vragen worden gesteld, of complimenten en zelfs kritiek worden geuit. Het is van belang dat jij als bedrijf daar iets mee doet. Ga de interactie aan, reageer en ga in gesprek. Op deze manier kun je een waardevolle klantrelatie opbouwen.
Durf je kennis te delen
Wanneer je kennis deelt met je doelgroep en (potentiële) klanten, wek je interesse op. Zowel in de eerste als in de verdere stadia van inbound marketing werkt dit goed. Het levert nieuwe klanten op en verstevigt de relatie met bestaande klanten. Nieuwe klanten kunnen doordat jij kennis, content gedeeld hebt via zoekmachines bij jou terecht komen. Bestaande klanten blijf je behouden doordat ze het waarderen dat ze regelmatig van je blijven horen, zonder dat je ze pusht met allerlei reclame en spam.
Hoe ga je verder?
Als je eenmaal het moment hebt bereikt dat klanten jou gaan waarderen, is het natuurlijk zaak om dit zo te houden. Wat je dan moet doen is eigenlijk vrij simpel: blijf doorgaan met wat je deed. De grootste fout die je kunt maken is denken dat je een klant hebt blij gemaakt, vervolgens stoppen en het erbij laten. Dus blijf er zijn voor je klanten, blijf naar ze luisteren en blijf vooral je kennis delen. Het is belangrijk dat klanten zo nu en dan wat van je horen, zodat ze je niet vergeten en je top of mind blijft. Deel daarom regelmatig content die aansluit op de behoeften en interesses van de klant. Doe dit vooral niet te vaak, maar doe het subtiel waardoor je subtiel op de achtergrond aanwezig blijft. Is het voor de klant tijd om weer een nieuwe aankoop te doen? Dan zit het er dik in dat hij of zij dat weer bij jou doet!
Je kunt op een gegeven moment ook speciale content aanbieden, dus bijvoorbeeld meer dan alleen een standaard nieuwsbrief. De klant voelt zich gevleid en waardeert het dat jij de moeite neemt om deze content met hem of haar te delen. Door jouw expertise en ervaringen te delen via deze content en regelmatig iets te delen, bouw je een serieuze klantrelatie op. Meer weten over wat je wel en wat je vooral niet moet doen om een goede klantrelatie op te bouwen? Lees dan dit blog.
Een waardevolle klantrelatie is gebouwd op vertrouwen, iets wat altijd weer terugkomt wanneer een klant een aankoop wil doen. Het houden aan je woord en het nakomen van beloftes draagt ook bij aan het vertrouwensniveau tussen jouw bedrijf en de klant. Wees open en eerlijk, zodat je betrouwbaar overkomt. Lees hier meer over het opbouwen van vertrouwen bij klanten. Wanneer je eenmaal zover bent dat je klanten je echt blijven vertrouwen, zit je wel goed wat betreft het vasthouden van ‘het moment’. Wanneer je dit terugkoppelt naar inbound marketing, is het zo dat je zit als het ware tussen twee fases in: tussen de derde fase Close en de vierde en laatste fase Delight. Als je dit moment dus hebt bereikt, ben je goed op weg met je inbound marketing strategie.
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..