Haal meer uit de feedback van je klant met behulp van het SCARF-model
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
Complimenten krijgen is altijd leuk. Met feedback aan de andere kant kun je lang niet iedereen gelukkig maken. En dat is eigenlijk vreemd; immers geeft feedback je de mogelijkheid om jezelf en je bedrijf te verbeteren. Feedback helpt je dus vooruit, terwijl dit bij complimenten niet per sé het geval is. Nu weten bedrijven dat feedback essentieel is om je positie op de markt te behouden of verbeteren. En toch zijn er maar weinig die er in slagen om die terugkoppeling ook daadwerkelijk door te vertalen naar actie. Maar wat maakt het ontvangen van feedback nu zo lastig?
Wanneer we geconfronteerd worden met fysiek geweld, zijn er grofweg 3 reacties: vechten, vluchten of bevriezen. Nu kunnen we het krijgen van feedback natuurlijk niet vergelijken met een fysieke bedreiging. Maar laten we eerlijk zijn: zelfs al weet je dat de feedback van de klant belangrijk is voor het verbeteren van je producten en diensten, het kan snel worden opgevat als een persoonlijke aanval en daardoor voor de nodige stress zorgen. Neurowetenschappers hebben zelfs aangetoond dat fysieke bedreigingen en sociale bedreigingen (zoals het krijgen van feedback) dezelfde reacties kunnen uitlokken.
De vraag is: wat is er nu precies zo bedreigend aan feedback? Immers wordt feedback (meestal) gegeven met de goede intenties en heeft het weinig concrete gevolgen. David Rock heeft het zogenaamde SCARF-model ontwikkeld waarin hij de triggers van deze sociale dreiging op een rijtje zet:
Kortom: wanneer we worden getriggered op een van de bovenstaande punten, ontstaat er een gevoel van onrecht en stress. Zeker wanneer je de eigenaar van een bedrijf bent of je al je hele leven bij hetzelfde bedrijf werkt, kun je feedback zien als een persoonlijke aanval. En dat is zonde, want de manier waarop we feedback interpreteren is soms helemaal verkeerd!
Om denkprocessen in het dagelijks leven te versnellen maken we gebruik van vuistregels. Een vuistregel is een algemene regel die we in de meeste gevallen kunnen toepassen. Dit bespaart ons mentaal een hoop energie, maar het zorgt er ook voor dat we soms te snel een (onjuiste) conclusie trekken. Een voorbeeld hiervan is: 'hij geeft kritiek, dat doet hij vast om me onderuit te halen', of 'hij heeft kritiek, dus hij vindt mijn product/dienst niet goed.' Wanneer je bewust gaat nadenken over dit soort situaties, kom je vaak tot heel andere conclusies. Het is daarom verstandig om alle feedback eerst te herkaderen, voordat je een conclusie trekt:
Feedback krijgen is een kunst: niet alleen moet je het op de juiste manier interpreteren, je moet het ook op de juiste manier gebruiken. Om dit te bereiken is het belangrijk dat je een bepaalde vertrouwensrelatie met je klant opbouwt. Probeer online en offline een omgeving te creëren waarin klanten zich niet geremd voelen om feedback te geven. De volgende ongeschreven regels zijn hierbij belangrijk:
Sommigen zeggen dat feedback een cadeautje is, en ik denk dat ze gelijk hebben. Feedback blijft namelijk, net als een cadeautje, een verrassing. Op het moment dat je het cadeautje openmaakt, kan het meevallen of tegenvallen. In het eerste geval ben je de gever natuurlijk erg dankbaar en maak je er gulzig gebruik van. Maar zelfs al krijg je iets waar je écht niks mee kan, ren je dan weg? Val je diegene aan? Raak je in shock? Nee, je toont nog steeds je dankbaarheid. Het cadeautje zet je vervolgens ergens in de kast, zodat het misschien in de toekomst nog eens van pas kan komen. Ik stel voor dat we de klanten die ons feedback geven met hetzelfde respect behandelen.
Met dank aan Ed Batista
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..