Zo schrijf je een e-book: Stappenplan
door: One4marketing
door: One4marketing
E-books zie je tegenwoordig overal en het zijn lang niet meer alleen maar romans die digitaal te verkrijgen zijn. Bedrijven kunnen ook e-books publiceren voor hun klanten en prospects wanneer zij gebruik maken van inbound markting. Je kunt zelf e-books schrijven over specifieke onderwerpen om je lezers net wat meer informatie te kunnen geven over iets waarin zij geïnteresseerd zijn. Dit maakt e-books ook uitermate geschikt om via een landingspagina gegevens van prospects te verkrijgen. Maar hoe pak je het schrijven van een e-book nou aan? Nu ik zelf voor het eerst een e-book ga schrijven ben ik eens op zoek gegaan naar tips en tricks voor het schrijven van een e-book. Ik heb het onderverdeeld in logische stappen, zodat ik het proces ook met jullie kon delen:
Allereerst is het belangrijk om een goed onderwerp te kiezen; het liefste iets waar nog niet teveel e-books over te vinden zijn op het internet. Je kunt een onderwerp kiezen wat je zelf heel leuk vindt of één waar je veel over weet. Het belangrijke is dat je iets kiest wat ook voor jouw doelgroep interessant is om te lezen. Het liefste zoek je dus iets wat verrassend of vernieuwend is waardoor je de nieuwsgierigheid van je doelgroep aanspreekt. Op basis van je buyer persona’s weet je wat jouw doelgroep wil weten/nodig heeft, dus kun je gemakkelijker een keuze maken voor je onderwerp.
Als je goed bent in je vak kun je voor een groot deel teren op je eigen kennis en informatie, maar dat is natuurlijk niet de enige informatie die je wilt gebruiken voor jouw e-book. Je hebt nog aanvullende informatie nodig om jouw e-book een mooi en volledig geheel te maken. Nu is het natuurlijk heel verleidelijk om op het internet te zoeken naar aanvullende informatie. Dit moet je ook zeker doen, maar let er echter wel op dat jouw lezers net zo goed met een zoekmachine om kunnen gaan als jij, dus dat je ze wel wat extra’s moet bieden in jouw e-book wat ze niet zelf elders kunnen vinden via Google. Goede bronnen zijn bijvoorbeeld:
- Boeken over het onderwerp
- Een interview met een expert op het gebied van je onderwerp
- Youtube filmpjes over het onderwerp
- Webinars die je gevolgd hebt over dit specifieke onderwerp
- Blogs en andere online artikelen
-
Zorg wel dat je voor deze stap een deadline voor jezelf stelt. Je kunt namelijk altijd, als je blijft zoeken, meer informatie over een bepaald onderwerp vinden. Maar jouw doel is om het uiteindelijk tot een interessant, maar begrijpelijk e-book te verwerken, dus zorg dat je niet te lang blijft hangen in het zoeken naar informatie. Zorg wel dat je al je bronnen netjes vermeldt wanneer je ze gebruikt voor jouw eigen e-book, zodat je geen plagiaat pleegt.
Zorg dat je al je informatie logisch ordent in hoofdstukken e
n paragrafen. Kies eerst de hoofdonderwerpen en maak dat de hoofdstukken. Vervolgens kun je de sub-onderwerpen indelen als paragrafen zodat je e-book niet bestaat uit enorme lappen tekst, maar uit delen van bijvoorbeeld een half of een heel A4-tje. Als je eenmaal hebt bepaald hoe je je hoofdstukken in wilt delen kun je de verzamelde informatie gaan onderverdelen onder deze categorieën. Tijdens dit proces filter je ook meteen welke informatie je wel wilt gebruiken en welke niet.
Nu je de verzamelde informatie hebt onderverdeeld in logische hoofdstukken en paragrafen kun je beginnen met het uitschrijven van je e-book. Zo kun je ook jouw eigen kennis over het onderwerp nu kwijt in je e-book en er een lopend verhaal van maken. Doordat je eerst al een structuur hebt aangebracht in je e-b
ook is het schrijven nu makkelijker geworden. Je behoudt nu makkelijker het overzicht doordat je paragraaf voor paragraaf kunt werken. Zorg dat je paragrafen ongeveer even lang zijn, dus wanneer je één paragraaf hebt die erg lang is deel je die nog eens in tweeën of drieën. Het schrijven zal vanzelf gaan wanneer je goed weet wat je per paragraaf kwijt wilt. Maak je op dit punt nog niet te druk over foutjes in de tekst; die ga je er later in de volgende stap allemaal nog uit halen.
Dit is de tijd dat je de grove tekst voor je e-book af hebt. Je hebt alles behandeld wat je wilt behandelen en het is nu tijd om de puntjes op de i te zetten. Je loopt in deze stap dan ook je hele tekst na om te controleren op spel- en typfoutjes, zinnen die niet lekker lopen, volgorde die nog veranderd moet worden, etc. Ook kun je hier nog focussen op wat stilistische kwesties, zoals het cursief of vet drukken van delen van je tekst, het toevoegen van typografische symbolen, de toon nog wat aanpassen, of andere punten rondom je tekstuele stijl.
Dit is de stap waarin je je e-book mooi gaat ma
ken. Je tekst is in principe helemaal klaar en je hoeft het alleen nog echt eruit te laten zien als een e-book. Dit betekent dat je plaatjes en foto’s toe kunt gaan voegen aan je tekst, bepaalde stukjes tekst in een apart tekst vak kunt gaan zetten, je lay-out aan kunt passen, paginanummers toe kunt voegen, en natuurlijk een voorblad, voorwoord, inhoudsopgave en nawoord kunt gaan schrijven. Als dit allemaal gedaan is en nagekeken is kun je je e-book opslaan als een pdf-bestand en is je e-book klaar om te publiceren!
Hoewel je e-book in principe helemaal af is, vind ik dat deze stap ook nog onderdeel moet zijn van het proces. Je hebt namelijk heel weinig aan een e-book dat door niemand gelezen wordt. Zorg er dus voor dat je een mooie landingspagina maakt waar mensen je e-book vanaf kunnen downloaden. Post links naar je e-book op je social media en promoot het via verschillende netwerken en groepen. Zorg daarnaast dat je gebruikelijke blogs, als je die schrijft, ook linken naar je e-book. Je kunt er zelfs voor kiezen om een specifieke blogreeks te schrijven rondom d
e lancering van je e-book, om het net die extra boost te geven.
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..