Delight je klanten: Aantrekkingskracht door focus
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
Een inbound marketingstrategie draait erom dat je potentiële klanten aanmoedigt om naar jou toe te komen. Om dit voor elkaar te krijgen is het nodig dat je aantrekkelijk bent. Niet als persoon, maar als bedrijf. Hoe zorg je voor aantrekkingskracht? Hoe zorg nou echt voor het zijn van die magneet?
Aantrekkelijkheid bestaat uit twee onderdelen:
Ik kan natuurlijk hier het “standaard” (maar niet mindere ware) verhaal vertellen over het aantrekken van nieuwe klanten door inspireren, amuseren, te nieuwe dingen te leren of te helpen. Maar ik wil het eigenlijk vanaf een andere kant benaderen. Vanuit de delight fase van de inbound marketing methode. De delight fasen is de vierde en laatste stap in het inbound marketing proces. Het draait hierbij om het van klanten ambassadeurs maken. Lees hier een uitgebreide uitleg van de inbound marketing methode. Hoe zorg je dat je je klanten kan delight-en en hoe zorg je ervoor dat dit een groot effect heeft. Het antwoord ligt heel dicht aan de basis van je businessplan; het bepalen van je focus.
In een wereld vol keuzes is het lastig om als klein bedrijf op te vallen in een grote markt. Je probeert voor iedereen alles te zijn, terwijl er zo veel spelers in de markt zijn. Precies andersom is het wanneer je een (relatief) groot bedrijf bent in een kleine markt. Je zal altijd opgemerkt worden. Hoe kleiner je niche en hoe sterker je focus, hoe gemakkelijker je bedrijf opvalt, hoe betere (potentiële) klanten jouw voordelen zien en hoe aantrekkelijker je zal zijn.
Bedrijven vinden het vaak lastig om een nichemarkt de definiëren. Ze zijn vaak bang dat ze potentiële nieuwe klanten zullen missen. Maar dat is juist niet het geval. Hoe sterker je focus is, hoe aantrekkelijker je wordt voor dat specifieke marktaandeel, omdat jij hun beter begrijpt dan wie dan ook. Daarnaast geeft het kiezen van een nichemarkt je de mogelijkheid om te kiezen voor juist die markt waarin je al een duurzaam concurrentievoordeel hebt. Jij bent zelf degene die de niche kiest, dus waarom zou je niet voor de niche kiezen die jou het grootste concurrentievoordeel geeft? De enige vraag die je jezelf zou moeten stellen bij het selecteren van een niche is: “Zijn er voldoende klanten in mijn markt, of mijn zelf gecreëerde markt (Zie Blue Ocean Strategy), die mijn voordeel nodig hebben?” Zolang het antwoord op die vraag ja is, hoef je je geen zorgend te maken.
Richt je op de kleinste nichemarkt, die jij het beste kan helpen, en die toch groot genoeg is om jou bedrijf te kunnen onderhouden en te doen groeien. Dit zorgt voor een vicieuze cirkel waarbij, als resultaat van je focus, je steeds waardevoller wordt voor die markt. Hou nauwer je je verbindt met de nichemarkt hoe meer je over de markt leert en hoe meer contacten je opbouwt binnen die markt. Je bouwt meer specifieke kennis en ervaringen op, en kan hierdoor een steeds hoger wordende toegevoegde waarde leveren aan je klanten. Dan wordt je de echte expert in de niche, delight je je klanten en zullen zij jou brandambassadeur worden en voor nieuwe klanten zorgen. Omdat jij, beter dan ieder ander, hun situatie begrijpt en hen kan helpen.
Bereik je nou het moment waarop je de niche domineert? Breidt dan uit, naar nieuwe regio’s of naar een nieuwe verticale nichemarkt. En werk hierbij weer op dezelfde manier: Richt je op een niche, wordt de absolute expert. Wees een grote speler in een kleine markt. Hierdoor wordt er meer over je gepraat wordt, krijg je meer erkenning en meer klanten.
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..