De laatste loodjes: juist bij Inbound Marketing zo belangrijk
door: One4marketing
door: One4marketing
Ik ben deze weken erg druk met het afronden van mijn 3e bachelor studiejaar, en daar horen dan ook de laatste afrondende tentamens en natuurlijk een scriptie bij. Het enige wat er telkens door mijn hoofd klinkt: ‘de laatste loodjes wegen het zwaarst’ en ‘het zijn de laatste loodjes’. Dat laatste sleept me er dan nog enigszins doorheen. De welbekende laatste loodjes vergen vaak extra veel doorzettingsvermogen, maar leveren wel mooie resultaten op. Dat geldt ook voor Inbound Marketing.
Na het genereren van bezoekers en het omzetten daarvan naar leads, valt er nog een hoop werk te verrichten. Je gaat zeker de goede kant op wanneer je eenmaal een groot aantal leads hebt. Het is dan echter wel de bedoeling dat je deze leads gaat omzetten tot klanten, en die vervolgens probeert te behouden. Vooral dat laatste vergt vaak veel doorzettingsvermogen, aangezien bedrijven vaak denken dat ze er al zijn wanneer ze hun klanten binnen hebben.
De klant is binnen, maar je bent er nog niet ..
Na het converteren van leads naar klanten denken bedrijven vaak klaar te zijn, terwijl het eigenlijk juist dan pas echt interessant begint te worden. Het contact tussen het bedrijf en de klant is gedurende het hele proces al enorm veranderd, daar waar het begint met onpersoonlijke, op een grotere groep gerichte communicatie, eindigt het bij op de klant gerichte persoonlijke communicatie. Dit gebeurt natuurlijk van de een op de andere dag, maar gaat geleidelijk aan in verschillende fasen waardoor het zowel voor jou als bedrijf als de klant natuurlijk aanvoelt.
Vaste klanten, die moet je hebben!
Dit persoonlijke contact met de klant is essentieel en moet je absoluut zien te behouden. Nadat de klant een aankoop bij je heeft gedaan, wil je hem namelijk graag zien vast te houden, zodat hij zijn volgende aankopen weer bij jou gaat doen en een vaste klant wordt. De vaste klanten zijn de klanten waar je het écht voor doet en dit zijn ook degenen die het meest waardevol zijn. Wanneer klanten een ‘vaste klant’ worden, betekent dit dat ze jou als bedrijf en verkoper vertrouwen en tevreden zijn over de service, ze komen namelijk niet voor niets terug. Hiermee moet je dan ook wat doen, en het is dan ook belangrijk om de klant niet alleen tevreden te krijgen, maar om hem ook tevreden zien te houden. Belangrijk hierbij is dat je het persoonlijke contact verder uitbreidt, maar daar wel een grens in ziet te vinden. Klanten kunnen namelijk waarderen als regelmatig wat van je horen, maar zitten over het algemeen niet te wachten op dagelijkse spam.
Hoe onderhoud je klantrelaties?
Zoals net al genoemd, is het persoonlijke contact hierbij onmisbaar. Door klanten persoonlijk te benaderen, creëer je een gewaardeerd, tevreden gevoel bij de klant: de klant voelt zich aangesproken. Dit kan het makkelijkst via e-mail, maar ook via de website van jouw bedrijf is veel mogelijk. Hier kan je speciale content aanbieden en bepaalde klanten toegang geven tot bijvoorbeeld e-books.
Voor de kennis over wat je precies moet aanbieden aan welke klant, op welke manier en via welk kanaal, is het belangrijk dat je alle activiteiten rondom de klanten en jouw bedrijf meet en onderzoekt. Op deze manier kom je erachter welke kanalen het meest effectief zijn en waar je dus meer aandacht aan moet besteden. Ook kun je zo uitvinden op welke manier je klanten, en ook bezoekers, het beste kunt aanspreken, en welke activiteiten wel en niet goed uitpakken. Lees hier verder over de do’s en don’ts bij het onderhouden van klantrelaties.
Vergeet die laatste loodjes niet!
Ik hoop je nu duidelijk gemaakt te hebben wat de laatste loodjes binnen Inbound Marketing allemaal opleveren. Nog even in het kort: door te analyseren hoe leads en klanten handelen en denken over jouw activiteiten, krijg je de mogelijkheid tot het creëren van vaste klanten. De vaste klanten zijn degenen waar je het uiteindelijk allemaal voor doet, en zij zijn het dan ook meer dan waard om dat doorzettingsvermogen te tonen en ook de laatste loodjes door te staan.
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..