Meten is weten: hoe meet je je inbound marketing resultaten?
door: One4marketing
door: One4marketing
Meten is weten, dat gezegde kent iedereen. Ook in de inbound marketing is het ontzettend belangrijk dat je je resultaten meet en kijkt welke tactieken het beste werken voor jouw bedrijf. Statistiek was nooit mijn favoriete vak, maar gelukkig heb je daar tegenwoordig allemaal programma’s voor, zoals GoogleAnalytics en HubSpot, die het voor je uitrekenen. Vervolgens heb je harde cijfers die je niet alleen kunt rapporteren naar het management, maar ook naar de medewerkers om te laten zien hoe goed hun inzet werkt. Maar wat moet je dan precies meten?
Voor je marketing heb je als het goed is SMART doelen gesteld, waarin de M dus staat voor meetbaar. Heb je dus bijvoorbeeld een doel gesteld om maandelijks 1000 nieuwe unieke bezoekers aan te trekken, dan is dit dus de statistiek die je wilt meten. Maar dit is niet het enige. Je wilt bijvoorbeeld ook weten waar het meeste verkeer vandaan komt en welke kanalen het voor jou het beste doen, zodat je weet waar je je energie in moet steken. Als blijkt dat Twitter wel goed werkt, maar Facebook niet, dan wil je natuurlijk liever je energie in Twitter steken dan in Facebook.
Wat ga je nu precies meten? Eigenlijk moet je kijken naar alle onderdelen van de marketing funnel, allereerst ga je kijken naar de bezoekers: hoeveel nieuwe unieke bezoekers heb je en waar komen die vandaan? Welke kanalen brengen het hoogste aantal bezoekers binnen? Dit soort statistieken kunnen je vervolgens helpen om jouw marketing strategie te optimaliseren.
Vervolgens ga je kijken wat de interactie met jouw website is van die bezoekers. Hiervoor kun je bijvoorbeeld kijken naar het bouncepercentage, of naar de tijd die ze doorbrengen op je website. Je kunt ook kijken hoe lang een bezoeker op een pagina doorbrengt. Zo kun je bijvoorbeeld zien welke content wel werkt, maar ook welke niet. Deze informatie kun je dan gebruiken om je content te verbeteren.
Hierna ga je kijken naar hoeveel bezoekers converteren naar leads en uiteindelijk naar klanten. Het gaat namelijk niet eens zozeer om hoeveel bezoekers je krijgt, maar vooral om hoeveel klanten er uiteindelijk uit je marketing trechter komen. Dit zijn ook de statistieken waar het management in geïnteresseerd is, omdat het precies laat zien in hoeverre de inbound marketing strategie invloed heeft op de verkoop. Kijk bij dit soort statistieken ook naar welke formulieren werken om bezoekers om te zetten tot leads. Gebruik deze informatie dan weer om je marketingstrategie te optimaliseren.
Als laatste kun je ook nog kijken naar de promoters. Hier kun je vooral weer uithalen welke content wel werkt en welke niet. Kijk bijvoorbeeld naar welke artikelen links aantrekken. Die links zijn andere webpagina’s die verwijzen naar jouw content en waardoor je hoger komt te staan in de organische zoekresultaten. Het kan dus zeer interessant zijn om uit te vinden wat voor soort artikelen hiervoor zorgen. Hetzelfde geldt voor social shares. Welke artikelen worden er nu echt veel gedeeld? En welke artikelen doen het minder goed? Door naar deze beide statistieken te kijken kun je zien of er een bepaald soort content is die het bij jouw doelgroep goed doet. Misschien zijn jouw bezoekers meer van de korte content, zoals infographics of lijstjes, of juist van de langere en inhoudelijk beter artikelen? Dit kun je uitvinden door naar de statistieken te kijken.
Het is belangrijk om je inbound marketing activiteiten te meten. Zo kun je met statistieken het management laten zien wat het effect is op de verkoop, je kunt de medewerkers laten weten hoe goed hun content het doet, en je kunt je marketingstrategie optimaliseren. Het belangrijkste is misschien wel dat het je houvast geeft in een marketingstrategie die misschien anders wat vaag is.
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..