Durf jij je kennis te delen ?
door: One4marketing
door: One4marketing
Inbound Marketing draait om het delen van kennis. Om het weggeven van kennis, en ontvangen van nieuwe kennis, die je vervolgens kan vertalen naar voor jou nuttige informatie. Uiteindelijk is het de bedoeling dat dit proces je nieuwe klanten oplevert, doordat je met waardevolle content bezoekers kan gaan aantrekken.
Hoe dit proces precies in zijn werk gaat en wat daarbij komt kijken, leg ik hier uit door middel van het toelichten van het hoe, wat, waar en waarom omtrent het delen van kennis.
Het klinkt misschien een beetje onnatuurlijk, dat delen van kennis. Alsof je zomaar jouw kennis aan het weggeven bent aan jan en alleman, gratis en voor niets. Zo zit het echter niet in elkaar. Die kennis geef je niet weg aan jan en alleman, het idee is dat jouw kennis in de vorm van aantrekkelijke content bij geïnteresseerden terecht komt. Je past de content aan en richt deze aan de doelgroep, zodat je de juiste selecte groep kunt aanspreken.
Maar dan de vraag waarom je jouw kennis zou delen. Door wat van jouw kennis te delen met je doelgroep, wek je interesse op. Nagenoeg iedereen zoekt tegenwoordig het internet af voordat hij een aankoop doet. Wanneer jij nu precies dié informatie verschaft, die jouw doelgroep zoekt of nodig heeft, wordt je gevonden en trek je de aandacht. Door middel van bijvoorbeeld de juiste zoekwoorden in jouw content te verwerken, haal je jouw doelgroep naar je website: precies wat je nodig hebt! De kans is groot dat deze bezoekers jouw kennis en content waarderen, en overwegen om bij jou de aankoop te doen in plaats van bij de concurrent.
Nu je dan weet waarom je kennis zou moeten delen, is het natuurlijk ook wel fijn als je weet welke kennis je moet delen. Dat verschilt uiteraard per sector en per bedrijf. Toch zijn er wel een aantal punten die je in gedachten kunt houden tijdens het produceren van content.
Content is goede content wanneer het op zijn minst opmerkelijk, aantrekkelijk en relevant is. Probeer je in te beelden wat de ideale klant graag zou willen weten, op welke vraag wil hij een antwoord? De dingen waarin de ideale klant geïnteresseerd is, moet je zien te verwerken in content. Dat kan bijvoorbeeld betrekking hebben op producten of diensten van jouw bedrijf, zowel in globaal als in detail. Wanneer je moeite hebt met het bedenken van relevante content, probeer dan eens om een buyer persona, een ideale klant, op te zetten.
Naast het nadenken over welke kennis je gaat delen, is het ook belangrijk dat je nadenkt in welke vorm je dat gaat doen. Er is tegenwoordig steeds meer mogelijk, maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat de nieuwste opties ook gelijk de beste zijn. Blogs zijn bijvoorbeeld nog steeds een goede, handige manier om mee te beginnen. Verder doet visuele content het ook altijd goed, mensen vinden het fijn om beelden te zien. Probeer dus de informatie die je wilt delen te verwerken in foto’s, video’s of infographics. Voor bezoekers in een verder stadium, leads of potentiele klanten, is content in de vorm van een e-book of een whitepaper ook een handige optie. Deze potentiele klanten zijn al echt geïnteresseerd, en zijn dan vaak bereid om wat gegevens in te vullen zodat ze toegang krijgen tot bijvoorbeeld een e-book. Met de gegevens die jij van hen krijgt, kun je vervolgens weer een regelmatige nieuwsbrief of iets dergelijks sturen om het contact warm te maken en te houden.
Dan tot slot de vraag waar je je kennis dan zou moeten delen. Ook daar zijn veel mogelijkheden, maar toch zijn er bepaalde plekken waar je haast niet omheen kan. Zo is dat bijvoorbeeld je eigen website, waar je zeker jouw content op moet plaatsen. Dit is dé plaats waar geïnteresseerden naar toe gaan als ze iets van je nodig hebben. Het is dan ook een handige plek om deze potentiele klanten te verrassen met waardevolle content, met als doel dat ze een nóg beter gevoel bij je krijgen en bij jou hun slag slaan.
Daarnaast is er ook nog social media, dat kan je echt niet meer ontwijken. Uiteraard kun je nog wel zelf bepalen welke social media je gebruikt, maar in principe zijn ook daar een aantal kanalen die onvermijdelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan Twitter en Facebook, maar ook aan Google+ en LinkedIn.
Het hangt ook sterk af van waar je doelgroep zich bevindt. Bevindt die zich bijvoorbeeld vooral in de zakelijke hoek, dan kun je Facebook wat meer links laten liggen en de focus leggen op LinkedIn. Naast het aanpassen aan je doelgroep, moet je ook in je achterhoofd houden wat er nu precies past bij jouw bedrijf en het imago van jouw bedrijf.
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..