Samenwerking Marketing & Sales: Don’ts
door: One4marketing
door: One4marketing
De afdelingen Marketing en Sales kunnen niet zonder elkaar, en een goede samenwerking tussen die twee is dan ook belangrijk. Toch loopt het vaak nog mis, en wordt er te weinig gecommuniceerd. De vraag is dan: hoe zorg je voor een goede samenwerking tussen deze twee afdelingen? Daar heeft collega Eline vorige week al een oplossing voor gegeven. Om het compleet te maken, licht ik hier een aantal dingen toe die je vooral niet moet doen. Met al deze tips en ideeën bij elkaar, denk ik dat je toch een aardig eind in de richting van een succesvolle, effectieve samenwerking tussen Marketing en Sales kunt komen.
De basis
Eerst nog heel even terug naar de oorzaak van het probleem. Negen van de tien keer dat het verkeerd gaat, ligt dat aan het feit dat de overgang tussen Marketing en Sales niet duidelijk genoeg is. Marketeers vinden het moeilijk in te schatten tot hoever ze kunnen gaan, wat wil Sales precies van hen? Wat wordt er van hen verwacht? Andersom kunnen verkopers zich afvragen of ze wel voldoen aan de verwachtingen van de marketeers en het op de juiste manier afhandelen. Wat is overigens de juiste manier, is dat wat de marketeers in gedachten hebben, of wat de verkopers in gedachten hebben?
Communicatie is vaak het sleutelwoord. Simpelweg communiceren, overleggen, en afspraken maken doet vaak al wonderen.Het zoeken van gemeenschappelijke gronden, het leren van elkaar en het aanbrengen van een goede technologische structuur draagt Eline aan als zijnde tips om een goede samenwerking tussen Marketing en Sales te creëren. Maar als er do’s zijn, zijn er ook don’ts. Je kunt bijvoorbeeld altijd te ver door gaan in dingen of ze verkeerd interpreteren. Daarom heb ik een aantal don’ts op een rijtje gezet, en door die dingen te vermijden, kom je weer een stap dichter bij een succesvolle samenwerking.
Wanneer de twee afdelingen gaan samenwerken, is het van belang dat ze elkaars ideeën en kennis delen. Voor een gelijkwaardige samenwerking, is geven en nemen noodzakelijk. Dat houdt in dat van zowel Sales als Marketing ideeën zullen worden gebruikt. Je moet het zien te vermijden dat een van de twee partijen over zich heen gaat laten lopen, doordat de andere partij de macht op zich probeert te nemen en het naar zijn hand probeert te draaien.
De afdelingen Marketing en Sales zijn gelijkwaardig, en alle medewerkers daaronder zijn dan in principe ook gelijk. Het is niet de bedoeling dat bijvoorbeeld de marketeers zich onderdanig gaan voelen, en het idee krijgen dat de Sales onderhand hun ‘baas’ aan het worden is. Dit levert namelijk problemen op: de marketeers zouden zich minder waard kunnen gaan voelen, en er ontstaan onderling irritaties die wellicht grote gevolgen kunnen hebben. Alles wat je juist niet wil hebben als je een goede samenwerking wil zien te bereiken.
Don’t: teveel 'samen'
Ondanks dat ik hier een samenwerking tussen Marketing en Sales probeer te stimuleren, ben ik wel van mening dat beide afdelingen in hun eigen waarde moeten blijven. Zoals bekend hebben de twee hun gemeenschappelijke gronden, maar zijn er ook altijd nog genoeg verschillen te vinden. Het zijn gewoonweg twee verschillende afdelingen, die deels met dezelfde dingen, maar ook deels met andere dingen bezig zijn en te maken hebben. Het gevaar van té veel samenwerking, zit hem in het feit dat beide afdelingen als het ware hun identiteit verliezen. Dat is in mijn ogen niet de bedoeling.
Don’t: onduidelijkheid: geen regels, geen afspraken
Een samenwerking tussen Marketing en Sales is nogal wat. Vaak zal het toch flink wennen zijn, en is zeker in het begin duidelijkheid en structuur nodig. Beide afdelingen hebben dit nodig om zo nu en dan even op terug te vallen: “hoe zat het ook al weer”, “wat hadden we precies afgesproken?”
Door afspraken vast te leggen en op papier te zetten, kan hier geen onzekerheid meer over ontstaan. Iedereen weet waar hij of zij aan toe is, en wat er tot wiens takenpakket behoort. Wanneer medewerkers beseffen wat ze aan het doen zijn, wanneer ze weten waar ze mee bezig zijn, levert dit zelfverzekerdheid op en voeren ze vol vertrouwen hun werk uit.
Don’t: het laten verwateren
Zoals vaak het geval is bij nieuwe ideeën en initiatieven, is dat het op den duur verwatert. Een belangrijke oorzaak voor dit probleem is wat ik hiervoor noemde, het ontbreken van afspraken en regels. Als nooit officieel is vastgelegd wat er is afgesproken, waar wel en niet akkoord voor is gegeven, kan hier te gemakkelijk op terug worden gekomen.
Bovendien zorgt dit snel voor verwatering. Marketeers slaan voor een keer een afgesproken taak over, salesmensen doen dat toevallig ook een keer, en voor je het weet gebeurt dit vaker en is de samenwerking niet meer gewoon. Ook kan het zo zijn dat niet alle medewerkers achter de gemaakte afspraken en regels staan, en zich makkelijk kunnen verdedigen met “er staat toch nergens dat wij dat moeten doen?”. Al dit gedoe wil je graag zien te voorkomen, en daarom is het handig om belangrijke afspraken vast te leggen en te noteren.
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Is er in jullie bedrijf een duidelijke scheiding tussen marketing en sales? Er is makkelijk..
Ben je op zoek naar de juiste software voor marketing en sales? Dan is het goed om te weten of je..