Welk marketinginstrument gebruik jij?
door: One4marketing
door: One4marketing
Het is alweer even geleden: het Eurovisie Song Festival. De bekende televisieshow is onderhand de oudste ter wereld, en ieder jaar is het maar weer de vraag of je er nou naar moet kijken of niet. Kwalitatief is het nou niet bepaald geweldig, maar keer op keer zijn er weer Nederlandse kandidaten die het dan toch echt voor elkaar zouden gaan krijgen. En laten de goed uitgepakte optredens nou net toevallig een heel goed marketinginstrument zijn voor een nieuw album!
Om goed te kunnen verkopen, heb je een goed uitgedacht marketingplan nodig met daarbij de juiste instrumenten. Dat geldt al helemaal voor nieuwe producten. Maar hoe vind je nou het marketinginstrument wat bij jouw product en bij jouw bedrijf past? Het Eurovisie Song Festival zal het waarschijnlijk niet zijn. Maar misschien werkt social media- of e-mailmarketing wel voor jou, of is sponsoring een goed marketinginstrument. Het hangt af van een heel aantal aspecten zoals bijvoorbeeld de doelgroep, te maken kosten en benodigde tijd.
Social media als marketinginstrument
Ondanks dat social media een soort verzamelnaam is voor sociale netwerken, betekent dit niet dat al die netwerken hetzelfde zijn. Bij social media denk je waarschijnlijk al vrij snel aan Facebook en Twitter. Facebook vind je misschien te ‘losjes’ en amicaal, maar waarom zou je dan niet beginnen aan LinkedIn als marketinginstrument? Dat is zakelijk en professioneel, en is goed in te zetten binnen je marketingstrategie, en wanneer je doelgroep zich hier bevindt, kun je die makkelijk en snel bereiken. Bovendien kun je zo ook wat meer inzicht verkrijgen in je klanten, hun interesses en bezigheden. Deze informatie kun je vervolgens weer gebruiken om je marketing nog beter aan te passen naar je doelgroep. Overigens zijn vrijwel alle sociale netwerken ideaal om inzicht te verkrijgen in je doelgroep en je klantenkring.
Emailmarketing als marketinginstrument
Ondanks dat social media behoorlijk populair is, hoeft het ‘ouderwetse’ email natuurlijk niet vergeten te worden. Email is nog altijd een zeer nuttig instrument, en kan op verschillende manieren gebruikt worden. Daarbij kun je denken aan standaard wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrieven, maar ook aan gepersonaliseerde email. Het voordeel van email is dat je zeker bent van één op één contact. Bovendien is het in de meeste gevallen zo dat mensen zich zelf aanmelden voor dergelijke mail, wat waarschijnlijk meer motivatie en relevantie met zich meebrengt. Dus ondanks dat het misschien al ‘old school’ lijkt door alle nieuwe, sociale media, blijft het een zeer handig marketinginstrument.
Website als marketinginstrument
Niet te vergeten natuurlijk de website van je bedrijf, wat toch een onmisbaar middel is. Uiteraard zal het doel van een website verschillen per bedrijf, maar waarschijnlijk zal dit toch de plek zijn waar klanten informatie kunnen vinden over jouw bedrijf en producten of diensten. Gebruik je jouw website niet per definitie om te informeren of overtuigen, dan is het wel dé plek waar bijvoorbeeld je contactgegevens te vinden zijn.
Content als marketinginstrument
Op de eigen website inhakend, is content een handige aanvulling. Om je website op een creatieve manier te vullen, geheel volgens de inbound marketing strategie, kun je content produceren en plaatsen. Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende vormen van content te vinden, zoals een blog als verbale content. Vind je een blog niks, en heb je liever wat visuele content, dan kun je denken aan video’s en infographics. De voordelen van visuele content ten opzichte van verbale content kun je hier vinden.
In principe is er van alles mogelijk en kun je zo creatief zijn als je zelf wil. Belangrijk is dat je in je achterhoofd blijft houden dat de content relevant moet zijn voor de lezer. Probeer je dus te verplaatsen in die lezer.
Deze vier marketinginstrumenten zijn belangrijk en worden dan ook veel gebruikt. Uiteraard zijn er nog veel meer instrumenten te vinden en te gebruiken. Essentieel blijft wel altijd dat je je moet proberen je te verplaatsen in de doelgroep, zodat je weet hoe je die het meest effectief kunt bereiken. Ik ben dan ook benieuwd wat voor jou het beste werkt, laat het weten via een reactie!
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..