Dankzij Inbound Marketing ben jij de held
door: Driek Geurtsen
door: Driek Geurtsen
Al enige tijd is de trend van Inbound Marketing in marketingland. Weg met schreeuwerige advertenties, telemarketing of commercials, oftewel Outbound Marketing. And say hello to blogs, e-books en webinars. Niks gebakken lucht, misleiding of producten aansmeren. De nieuwe marketeer wil met zijn kennis helpen bij het oplossen van problemen. Dit gaat verder dan je denkt. Hoe? Dat zal ik je vertellen..
Ken je dat? Dat je op een feestje bent en er iemand is die constant het hoogste woord heeft, continu over zichzelf praat en alle aandacht naar zich toetrekt? Zulke personen zijn vaak heel vervelend en verpesten de sfeer. Als organisatie wil je niet zijn als die persoon. Je wilt iemand zijn waar mensen graag tijd mee doorbrengen, waar mensen het fijn mee hebben. Je praat graag met mensen die geïnteresseerd zijn in jou, mensen die vragen stellen en naar je luisteren. Dit is het principe van the cocktailparty rule. Stel vragen aan je doelgroep en luister naar hen. Roep niet steeds hoe goed jij bent en wat je allemaal kunt, daarmee wek je enkel irritatie.
Veel organisaties roepen dat de klant koning is of dat de klant centraal staat. Als dit daadwerkelijk zo is, zorg dan dat het in alle facetten van de organisatie is ingebed. Hebben jullie een wekelijks of zelfs dagelijks afdelingsoverleg? Begin dan ieder overleg met een klantcase. Op deze manier blijf je gefocust op waar het echt om draait. Beperk dit niet alleen tot de afdeling Klantenservice. Iedere afdeling doet zijn werk immers ten gunste van de klant, toch? Klantenservice zou niet slechts één afdeling moeten zijn, het betreft de hele organisatie.
Door regelmatig de pijnpunten van klanten te bespreken, weet je precies wat zij nodig hebben. Met Inbound Marketing gaat het erom dat je hen helpt door content te delen. Jij hebt de kennis om hun problemen op te lossen. Schrijf het op en share it! Hoe fijn is het als iemand antwoord geeft op jouw vragen of oplossingen heeft voor jouw probleem? Zorg dat jij die persoon bent voor jouw (potentiële) klanten. Houd jezelf scherp door nieuwe onderzoeken en artikelen te lezen en deel deze met jouw doelgroep. Als Inbound Marketeer ben je immers een hulpverlener; je helpt mensen. Voor sommige marketeers is het een lastige verandering. Maar het is echt all about the mindset.
Bedenk dus in alles wat je doet: help ik hier mijn klant mee?
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..