Hoe 'thinking outside the box' werkelijk in elkaar zit
door: One4marketing
door: One4marketing
Think outside the box. Een advies wat iedereen waarschijnlijk al heel vaak heeft moeten aanhoren. Het wordt meestal als oplossing beschouwd voor alles waar ook maar een beetje creativiteit voor nodig is.
Maar is dit veelgehoorde cliché wel echt een oplossing? Helpt het je wel echt verder? Of is het gewoon een mooie oneliner om iemand mee aan het werk te zetten? Ik leg je uit hoe 'thinking outside the box' werkelijk in elkaar zit.
In het bedrijfsleven, in de marketingwereld, en vooral ook bij Inbound Marketing is een hoop creativiteit nodig. Keer op keer moet je bedenken op welke manier je je klanten wilt bereiken. Hoe pak je de reclamecampagne deze keer aan? Met welke content ga je je klanten deze keer verrassen? Niet iedereen is even creatief ingesteld, en daarom zal de een vaker dan de ander urenlang starend achter zijn of haar beeldscherm zitten zonder ook maar een zin te typen. Ik reken mezelf tot het niet al te creatieve type, ik doe mijn best, maar heb ook vaak genoeg zo mijn momenten dat ik zelfs het schoonmaken van mijn huis ineens een veel leukere bezigheid vind dan het schrijven van een blog. Simpelweg omdat er niks op papier komt.
‘Think outside the box’ – is wat mensen of opdrachtgevers je dan bij wijze van advies willen meegeven. Klinkt heel erg leuk en het is ondertussen een vaak gehoorde cliché, maar wat doet het nou eigenlijk echt ?
Verder kijken dan je neus lang is. Dingen eens vanuit een andere hoek of een ander perspectief bekijken. Dat is zo ongeveer wat wordt bedoeld met thinking outside the box. Het zou moeten leiden tot een creativiteit. Ik vraag me af in hoeverre je nou echt creatiever wordt als je op zo’n manier gaat proberen te denken. Ik denk dat creativiteit gewoon in je zit, of niet. Natuurlijk kan je wel proberen om ietsje creatiever te denken, door iets langer bij dingen stil te staan en proberen ze inderdaad vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Maar er daadwerkelijk creatiever door worden, nee, ik denk het niet.
Gelukkig heb ik net na wat zoekwerk iets gevonden wat mijn voorgevoel bevestigt. Onderzoek van Robert Weisberg heeft namelijk aangetoond dat het principe van ‘thinking outside the box’ inderdaad niet tot meer creativiteit leidt. Wel schijnt creativiteit in een bepaalde mate trainbaar te zijn en kunnen eerdere, soortgelijke ervaringen daarbij helpen.
Er valt dus te concluderen dat thinking outside the box slechts een simpele, lekker klinkend cliché is, dat eigenlijk helemaal nergens toe leidt. Helaas, want het zou toch makkelijk zijn als we zo makkelijk aan wat creativiteit konden komen.
Maar waarmee kun je dan wel creativiteit bereiken? Het zal per persoon verschillend zijn, maar ik denk dat er altijd wel wat dingen zijn die voor iedereen gelden. Zo probeer ik steeds vaker wanneer me een idee te binnen schiet, dit gelijk op te schrijven. Het is namelijk altijd zo dat de beste ideeën op de meest rare, onhandige momenten je te binnen schieten. De gedachte dat je het wel onthoudt omdat het zo’n goed idee is, is fout. Niks is erger dan wanneer je eenmaal moet beginnen met de opdracht, je beseffen dat je een super idee had, en je afvragen wat het ook alweer was. Altijd direct opschrijven wanneer je een goed idee te binnen schiet dus.
Verder werkt het bij mij vaak goed om even te sporten, wanneer daar tijd voor is. Even je hoofd leegmaken tijdens een rondje fietsen, hardlopen of wandelen. Zo kun je even weg uit de drukte, opdrachten en deadlines, en kun je eens rustig nadenken over hoe je iets gaat aanpakken. Beweging geeft je energie en het biedt bovendien de mogelijkheid om je gedachten de vrije loop te laten, wat wellicht wel wat creativiteit kan opleveren.
Tot slot lijkt het mij belangrijk om de lat niet te hoog te leggen. Wanneer je dat wel doet, ontstaat er een enorme kloof tussen wat je denkt dat je kan, en wat je denkt te moeten bereiken. De kans is groot dat je zelfvertrouwen daardoor daalt en je alleen maar minder bereikt. Door realistische, haalbare doelen te stellen creëer je vertrouwen en is de kans daarentegen wel groot dat je net dat ene beetje meer uit jezelf haalt.
De conclusie blijft: van thinking outside the box word je niet creatiever. Wanneer je toch creatief wil zijn, probeer dan voor jezelf na te gaan wat het beste uit jou naar boven haalt. Dit is vrij persoonlijk, het verschilt dus per persoon. Wanneer je eenmaal jouw do’s en dont’s op een rijtje hebt, is het nog slechts de kunst om die goed toe te passen. Wat volgt, zijn jouw meest creatieve ideeën.
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..