Inbound Marketing: Profileren van binnenuit
door: One4marketing
door: One4marketing
Je bedrijf profileren is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat mensen weten wie jij precies bent, wat je doet, maar vooral ook waarom je doet wat je doet. Vaak zijn er tips over hoe je jezelf op een bepaalde manier moet profileren om bepaalde waarden uit te stralen. Dan moet je dus voor elke handeling bedenken hoe je daarmee bepaalde waarden uitstraalt en dat kost dus elke keer veel denken en tijd. Ik denk dat het profileren beter van binnenuit kan komen, als via de golden circle van Simon Sinek.
Volgens hem zijn er drie lagen aan een profiel van een bedrijf; de buitenste laag is de “what” waarin je zegt wat je precies doet, de laag daarbinnen is de “how” waarin je vertelt hoe je dat doet, en de binnenste laag is de “why” die staat voor waarom je doet wat je doet. De meeste bedrijven antwoorden als ze gevraagd worden waarom hun klanten eigenlijk klant zijn met het “what” kenmerk van hun bedrijf, zoals het leveren van goede kwaliteit producten. Nu kwam Sinek erachter dat de meest succesvolle bedrijven juist allemaal denken vanuit de “why” van hun bedrijf en van daaruit naar buiten werken in de golden circle.
Eén voorbeeld was bijvoorbeeld de speeches van Steve Jobs voor Apple, die vertelde altijd eerst de visie van het bedrijf, daarna hoe ze die visie wilden bereiken, en uiteindelijk wat voor producten ze dan precies leverden. Dus denken van binnen naar buiten, in plaats van andersom. In dit TED filmpje legt Simon Sinek zelf heel duidelijk uit hoe de golden circle werkt.
Het allerbelangrijkste wat Simon Sinek ook noemt is dat je allereerst moet weten waarom je doet wat je doet. De manier van denken moet intern veranderen. Niet meer denken vanuit het “what”, maar altijd vanuit de “why”. Zorg dus dat je weet wat de visie en missie van je bedrijf is, en dat al je medewerkers dit ook weten. Ook elke nieuwe medewerker moet duidelijk gemaakt worden wat de missie, visie en centrale waarden van het bedrijf zijn vanaf het begin af aan.
Vervolgens om jezelf goed te kunnen profileren is het belangrijk dat elke handeling vanuit die visie en missie wordt uitgevoerd. Er is geen ruimte meer voor het plaatsen van content die niet bijdraagt aan jouw missie of die jouw visie tegenspreken. Door dit zo te doen stralen de centrale waarden van jouw bedrijf uit in elke handeling en marketing uiting. Dit zorgt ervoor voor een samenhangend profiel, waardoor je klanten precies weten waarom jij doet wat je doet.
Het mooie van deze manier van denken is dat je niet meer voor elke vorm van profileren hoeft te denken hoe je bepaalde waarden uit kunt stralen, want die waarden zitten al intern in ieder persoon in het bedrijf erin gebakken. Als alle neuzen dezelfde kant op staan is de kans groter dat je ook gezamenlijk hetzelfde verhaal vertelt.
Meet dus elke handeling en elke vorm van content af tegenover je missie en visie en kijk of het erbij past. In het begin zal het een tijdje duren voordat iedereen precies doorheeft wat nou precies de missie is van het bedrijf, en zal dit handelingen afwegen dus ook wat meer moeite kosten, maar na een tijdje gaat het vanzelf doordat het ingebrand is bij alle medewerkers. Op de lange termijn zal het dus minder moeite kosten om jezelf consistent te profileren als bedrijf wanneer je deze manier van denken gebruikt.
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..