Pinterest als marketing tool? Jazeker!
door: One4marketing
door: One4marketing
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Het visuele Social Media netwerk Pinterest laat zien dat dat ook werkt voor Social Media. Het staat op nummer 10 van meest bekende Social Networks. Binnen de Inbound Marketing worden verschillende Social Media netwerken vaak ingezet om content te delen en thoughtleader in een bepaalde branche te worden. In hoeverre is Pinterest inzetbaar voor Inbound Marketing doelen?
Het doel van Pinterest dat zij zelf hebben opgesteld is “to connect everyone in the world through the ‘things’ they find interesting.” Voordeel van dit Social Media netwerk is dus dat mensen onderling verbonden worden door gemeenschappelijke interesses. Dat maakt het makkelijker om jouw doelgroep te bereiken op dit netwerk.
Daarnaast kunnen Pinterest gebruikers met hun Twitter of Facebook account inloggen op Pinterest. Deze onderlinge verbindingen tussen de verschillende Social Media kanalen maken het makkelijker om op meerdere plaatsen tegelijk content te delen. Jouw content op Pinterest kan dus meteen via meerdere kanalen gedeeld worden, wat zorgt voor snellere verspreiding.
Waar je wel mee op moet passen is dat Pinterest aangeeft tegen zelfpromotie te zijn. Nu is Inbound Marketing natuurlijk ook al gebaseerd op het leveren van voor jouw volgers interessante content, en niet op zelf promotie. Daarom past Pinterest ook goed in de Inbound Marketing filosofie. Al eerder heb ik een blog geschreven over de geschikte 10-4-1 ratio om content te delen. Denk dus vooral vanuit je doelgroep en lever content die voor hen interessant is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan quotes ter inspiratie of foto’s van dingen die een volger kan doen als hij jouw product heeft. Denk dus meer aan de lifestyle die je promoot dan aan de producten zelf.
Het is wel belangrijk om eerst een aantal pinboards te creëren voordat je het aantal volgers op gaat bouwen. Dan hebben je volgers ten minste ook een reden om jou te volgen. Maar wat voor boards maak je dan? Het is misschien gemakkelijker als je bedrijf ‘een ervaring’ als product heeft, maar ook als je een product of ander soort dienst levert kun je gebruik maken van Pinterest. Probeer het volgende eens:
Zorg net als voor alle andere Social Media sites dat je de regels kent rondom wedstrijdjes en dergelijken die Pinterest heeft opgesteld. Probeer wat uit met verschillende boards en zoek uit wat voor jouw bedrijf werkt. Zorg dat je de knop om vindbaar te zijn via zoekmachines goed hebt staan en vergeet natuurlijk niet een Pin it! button naast je blogs te plaatsen. Dan kan Pinterest zeker een kans vormen om een echte bijdrage te leveren aan het aantal leads.
Always Be Closing (ABC): een zin die wordt gebruikt om een oude, achterhaalde salesstrategie te..
Je hebt wekenlang hard gesport. Je was vaker in de sportschool te vinden dan thuis en je wasmand..
Hoe probeer je leads te genereren? Verstuur je nog e-mails naar potentiële klanten en wacht je..