5 valkuilen van Facebook voor inbound marketing
door: One4marketing
door: One4marketing
Social Media zijn inmiddels niet meer weg te denken uit marketingstrategieën, in het bijzonder de Inbound Marketing. Het blijkt dan ook dat Social Media een grote invloed hebben op het koopgedrag van consumenten: 71% van de consumenten geeft aan eerder iets te zullen kopen naar aanleiding van Social Media referrals. Facebook heeft daarbij van alle Social Media netwerken het meeste invloed op het koopgedrag met 30,8%. Maar om zulke cijfers goed te kunnen benutten is het natuurlijk wel belangrijk dat je weet hoe je Social Media goed in kunt zetten. In deze blog zal ik een aantal valkuilen van Facebook bespreken en aangeven hoe je zorgt dat je er zelf niet intrapt.
Facebook is een vorm van Social Media, maar het wordt pas social wanneer er interactie plaats vindt. Wanneer je als bedrijf Facebook alleen gebruikt om te zenden, is het alleen een medium en mist het de meerwaarde van Social Media. Beter is het om ervoor te zorgen dat je het gesprek aan gaat met het publiek; stel ze vragen, reageer op hun berichten en roep ze op om actief te engagen met jouw merk.
Het feit dat iemand je pagina een like geeft wil dat niet meteen zeggen dat zij ook actief het gesprek aan gaan met het merk. Je werk zit er dus nog niet op als je veel likes hebt verzameld, je werk begint eigenlijk pas. Je plan voor na je eerste campagne om likes te verzamelen is dus net zo belangrijk als die campagne zelf. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om mensen mee te laten denken over nieuwe producten, of ze speciale content bieden zoals e-books. Wees creatief en origineel met je ideeën en je zult meer aan je Facebook pagina hebben dan met alleen likes
Om echt iets met je Facebook pagina te bereiken heb je ook hiervoor een strategie en doelen nodig. Deze doelen kun je het beste SMART maken; Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch, en Tijdsgebonden. Een voorbeeld hiervan kan zijn: "In de eerste 6 maanden minimaal 5 actieve discussies op mijn Facebook pagina met minimaal 25 reacties per discussie". Op die manier weet je of je ook daadwerkelijk bereikt wat je wilt bereiken met je Social Media en steek je niet onnodig veel tijd in iets 'omdat een Facebook pagina er tegenwoordig nu eenmaal bij hoort'.
Je niet verdiepen in het platform dat je gebruikt is wat mij betreft echt een doodzonde, want elke vorm van Social Media heeft zo zijn eigen publiek en zijn eigen regels voor bedrijfspagina's. Facebook is bijvoorbeeld minder geschikt voor B2B organisaties. Ook moet je je op Facebook aan bepaalde richtlijnen houden voor promotie activiteiten. Eén daarvan is dat elke vorm van promotie of wedstrijden binnen een tab op je pagina moeten vallen en mag je dus niet via je prikbord je volgers oproepen om hun profielfoto aan te passen met jouw merk, jouw posts te liken waarmee ze iets kunnen winnen, of zichzelf te taggen in jouw foto's. Veel mensen weten dit nog niet, dus het is zeker verstandig om je hierin te verdiepen voor de Social Media kanalen dit je gebruikt.
Social Media in zijn algemeen verversen heel snel en om alles bij te kunnen houden zou je er al een fulltime baan van kunnen maken. Zorg dat je echt puur naar je doelen toe werkt en bepaal vooraf hoeveel tijd/geld je hieraan kwijt wilt zijn. Ga dus niet de hele dag besteden aan het volgen van elke update op je Social Media, want daar ben je nooit klaar mee. Discipline is hier dus het keyword, zodat je ook nog aan je andere taken toekomt.
Wat is social selling? Social selling houdt in dat je sociaal actief bent. Je zet social media in..
Met 1,6 miljard dagelijkse gebruikers, is Facebook één van de belangrijkste kanalen om in contact..
Nog niet heel lang geleden pakten we het telefoonboek met onze telefoon en belden we bedrijven op..